Hier kun je discussieren over In de rafelranden van Summer Darkness.
Utrecht, 28 juli 2012
In de rafelranden van Summer Darkness;
Een kritische, antifascistische noot
Voor de tiende keer vind dit jaar in Utrecht het Summer Darkness-festival plaats, het kan u nauwelijks ontgaan zijn. Jubelende artikelen in lokale kranten en op websites kondigen de viering van de gothic en Dark Wave subcultuur aan. Utrecht kleurt tegelijk bont en zwart in het weekend van 28 juli. In de vooraankondigingen en besprekingen van de bands die zullen optreden, ontbreekt echter een kritische noot. Zoals in vrijwel elke subcultuur, bewegen zich ook in de rafelranden van de Dark Wave omstreden elementen. De fascinatie voor de ‘Dark Side’ van het leven leidt soms naar de meest duistere tijden in de menselijke geschiedenis.
Al enige jaren leggen antifascistische onderzoekers de vinger op een gevoelige plek, namelijk de verheerlijking van het nationaal-socialisme tijdens Summer Darkness. Hiervoor hoef je maar de zoekterm Summer Darkness in te voeren op de website van het tijdschrift Alert!, zie www.alertafa.nl (1)
De reacties vanuit de Dark Wave-scene zijn dan ook niet van de lucht en komen grofweg neer op dat kunstvormen per definitie a-politiek zijn. Volgens de redactie van Alert! is dat een grove misvatting; kunst is door totalitaire regimes altijd ingezet om politieke denkbeelden te propageren, salonfahig te maken of langzaam in het dagelijks leven te incorporeren. Op dat niveau is dat natuurlijk niet aan de orde op Summer Darkness, maar dat laat onverlet dat een kritische noot op haar plaats is.
Zoals over de Duitse eenmansband Triarii (2). Op de openingspagina van hun website valt direct de disclaimer op: “Wij staan niet achter het gebruik van onze muziek voor wat voor ideologisch of politiek gemotiveerd doel of publicatie dan ook.” Je kan je afvragen waarom zoiets benadrukt moet worden? Kennelijk lopen rechtsextremisten, antisemieten en/of Derde Rijk-aanhangers weg met hun muziek en teksten?
Dat is niet vreemd als je luistert naar het album ‘Ars Militaria’ (2005). Daar wordt in het nummer ‘Der Verwundete’ een ode gebracht aan de nationaalsocialistische beeldhouwer Arno Breker. En de schrijvers van het liedje ‘Son of the Sun’ zijn geïnspireerd door het gelijknamige boek van Hitler-esotericus en antisemiet Savitri Devi. In het nummer ‘Marche du Capitalisation’ is een toespraak van de Franse maarschalk Petain te horen, zoals bekend tijdens de Tweede Wereldoorlog de baas tijdens het met de nazi’s collaborerende Vichy-regime.
Op de cd ‘Piece Heroique’ uit 2006 staat wederom een ode aan de nazi-beeldhouwer Breker, dus daar heeft Triarii echts iets mee zo lijkt het. In 2008 brengt Triarii de cd ‘Muse in Arms’ uit, waarop in het nummer ‘Fatalist’ een speech uit de nationaal-socialistische propaganda-film ‘Ein Lied vom Stahl’ uit 1940 te horen is. In het nummer ‘Wir kommen wieder’ wordt een sample gebruikt dat volgens sommige bronnen afkomstig is uit een uitzending van de nazistische Werwolf-zender. Hoe dan ook, de leus ‘Wir kommen wieder’ is nogal eens te horen op demonstraties van neonazi’s in Duitsland (en soms in Nederland) en is bekende retoriek op fascistische webfora zoals het internationale Stormfront.
In 2011 brengt Triarii het album ‘Exile’ uit, waarin wederom wordt teruggegrepen op een nationaal-socialistische propaganda-film. In het nummer ‘Stadt der Jugend’ wordt een citaat van Baldur von Schirach, destijds Reichsleiter van de Hitlerjeugd, gebruikt, die hij eerder uitsprak in de film ‘Der Marsch zum Fuhrer’, een titel die ook al niets aan de verbeelding overlaat. De titel ‘Stadt der Jugend’ verwijst overigens naar de plaats Landsberg am Lech, waar Adolf Hitler en zijn rechterhand en plaatsvervanger Rudolf Hess hebben vastgezeten en waar het beruchte boek ‘Mein Kampf’ is geschreven.
Enig bandlid Christian Erdmann schrijft op de cd dat die is opgenomen in het ‘Triarii-hoofdkwartier Landsberg am Lech’. Zwarte humor? Als je alle elementen die Triarii gebruikt en aanhaalt bekijkt, dan kun je er niet aan ontkomen dat het fascistische esthetiek ademt. Marsritmes, speeches en met veel bombast zet Triarii een sfeer neer van oorlog, fatalisme, verval, vernietiging en, uiteindelijk, een nieuw begin, een wedergeboorte. Die bereikt kan worden door kracht, overgave en discipline. Triarii zegt dat het gehele project een kunstvorm is. De band laat echter, door alle verwijzingen naar het Derde Rijk, bitter weinig ruimte over voor een eigen interpretatie. Triarii beoogt je mee te voeren naar een fascistische, esthetische wereld.
De redactie van Alert! vindt het nodig deze kritische noot te plaatsen. De Dark Side / Summer Darkness zou een mooiere plek zijn zonder dit soort nationaal-socialistische dwaallichten. Summer Darkness heeft dit niet nodig.
Redactie Alert!
alertafa@xs4all.nl + www.alertafa.nl
(1): Eerdere artikelen van Alert! over Summer Darkness:
http://afa.home.xs4all.nl/alert/3_11/darkness.html
http://afa.home.xs4all.nl/alert/3_14/tivoli.html
http://afa.home.xs4all.nl/alert/3_11/3_11.html
http://afa.home.xs4all.nl/alert/3_13/dornbusch.html
http://afa.home.xs4all.nl/alert/3_12/si.html
(2): Eerdere publicaties van Alert! over Triarii:
http://afa.home.xs4all.nl/alert/2_13/darkness.html
http://afa.home.xs4all.nl/alert/3_13/muziekfront.html
Bedankt voor deze kritische
Bedankt voor deze kritische noot. Als één ding duidelijk wordt uit het verhaal, is het wel dat de redactie van Alert! weinig van deze subcultuur begrijpt. Binnen deze stromingen wordt inderdaad nogal veel nadruk gelegd op de zwarte kant van de mensheid. Dat hierbij ook fascistische esthetiek gebruikt wordt is niet verwonderlijk, dit is immers een van de meest zwarte bladzijden uit de recente westerse geschiedenis. Om dit te verwarren met het verheerlijken van de ideologie van het fascisme is echter een grove misvatting. Er is mij in ieder geval nog nooit gebleken dat er binnen deze subcultuur enige voedingsbodem is voor fascistische ideologieën. Dat deze kunstvorm gebruikt zou (kunnen) worden door mensen die een totalitair regime voor ogen hebben is een slag in de lucht, daar is in de verste verte geen sprake van.
De slotconclusie dat een band als Triarii maar verbannen moet worden van het festival deel ik niet. Wegsturen en wegstoppen is altijd de makkelijkste oplossing, als we het niet zien zal het er ook wel niet zijn. Het tegendeel is waar, in elk mens schuilt een fascist. Het gaat er enkel om hoe we met deze kant van de mensheid om willen en kunnen gaan. Ik denk, met alle respect voor jullie overige werk, dat de aanhangers van deze subcultuur daar meer van begrijpen dan de redactie van Alert!.
Bedankt voor deze kritische noot
De aanstellerige angst van zg anti-fascisten voor het Nationaal Socialisme doet een beetje aan smetvrees denken, of aan de afkeer die Christen-fundamentalisten aan de dag leggen voor bv abortus.
Nou, zo sterk zou ik het ook
Nou, zo sterk zou ik het ook niet willen stellen. Het is natuurlijk goed de ontwikkelingen op het gebied van fascisme nauwlettend in de gaten te houden, maar je moet het ook niet overdrijven en zaken buiten hun context gaan zien.
Summer Darkness
Ik ben ook van mening dat de paranoia niet moet gaan overheersen maar ben wel gelukkig met het feit dat de vinger op de zere plek word gelegd.
Hierdoor kan een eventuele discussie binnen de scene aanvang nemen, en dat kan nooit kwaad.
Triarri was uitgekozen om
Triarri was uitgekozen om buiten voor de Dom op te treden. Verkeerd besluit zo worden er ook mensen voorbijgangers en anderen die Triarri niet kennen mee geconfronteerd. Zelf vind ik Triarri heel saai ik noem ze " 2 lelijke katoorklerken met een lap top " Ja de Martial muziek is fout kijk maar eens op Youtube. Bij de reacties met name. Types die zich opgeilen aan
stapels lijken zo uit de gaskamer gehengeld. Voor een deel zijn die icons leeg zonder inhoud voor vele jeugdigen dus onder de 20. Vraag ze maar eens wat over WO 2 en vervolgingen. De organisatie van Summer Darkness eigenlijk maar een persoon die de bands programmeerd is verkeerd bezig. Ik ben dan ook niet gegaan. Te veel lap top terreur. Er zijn best nog interessante bandsdie meer punk georienteerde Deathrock spelen maar die komen niet aan bod op Summerdarkness ook niet in Tivoli e.a. zalen in NL. Jammer. Programmering door Summerdarkness ogelijk vooral een zakelijke overweging. Een harde repeterende beat met wat copies van Kraftwerk en Jarre er onder ook wel bekend als INDUSTRIAL doet het beter ? Is goedkoper ? Het lijkt me een goed idee die samensteller van het programma Summer Darkness de line up te vervangen door iemand met een wat breder inzicht. Ik ben niet gegaan dit jaar. Vorig jaar hoorde ik kritiek over de gang van zaken wbt. de concerten wel betalen maar niet binnen kunnen komen te veel kaarten verkocht en dergelijke. De markt is nou ook niet bepaald orgineel de gebruikelijke rotzooi wbt. sieraden e.d. made in Asia met wat uitzonderingen op die regel. Kleding voor al voor vrouwen.
Dit jaar niet anders geweest als ik de site van Summerdarkness bekijk. Jammer allemaal ik ben een liefhebber van de verschillende kleding stijlen en muziek soorten die in verband worden gebracht met Goth ik kleed me ook zodanig.
Als je wat anders wilt dan
Als je wat anders wilt dan moet je bij de sponsors zijn van Summer Darkness met name die website die kleding via Internet verkoopt kleding en schoenen die wel heel erg cliche / commercie zijn vaak heel duur en niet mooi. Allemaal mailen en schrijven dus ! Ik heb zelf een Italiaans Deathrock bandje voorgesteld voor programma 2012. Niks meer van vernomen. Als je dus wat anders wilt dan lap tops...
Ik was op 14 juli 012 in
Ik was op 14 juli 012 in Volta Amsterdam tijdens optreden Deadcell tijdens The League Of Extraordinary DJs wat daar wel vaker wordt georganiseerd.
. Deadcell gebruikte visuals met foto van Hitler. Klein fotootje van Stalin en plaatje van Jezus kwamen ook nog even langs. Denk je dat er vervolgens discussie was ? Ik heb het wel genoemd tijdens praatje met mij onbekende daar maar verder nix gemerkt van discussie terwijl er toch veel al bezoekers aanwezig waren die alles te verliezen hebben in een christelijke of andere dictatuur alleen al gezien hun uiterlijk kleding en zichtbare voorkeuren. Het is al gewoon volgens mij gebruik van dergelijke symbolen door bands. De text van de songs was voor mij niet te volgen. Ik heb de indruk dat er wat onverschilligheid heerst die gevaarlijke gevolgen kan hebben namelijk het aan de macht komen van tuig als Wilders en Rutte en het kan nog erger.
Ik werd nog even een fucking idiot genoemd daar door de organisator omdat ik voor privacy op Internet ben. Volgens hem niet mogelijk. Tsja.
Commentaar van Mel Brooks him
Commentaar van Mel Brooks him self : http://www.youtube.com/watch?v=yu2NqfISm9k