Hier kun je discussieren over Yesilgoz, die de wet verzet/Over niet-recht en willekeur tegen vluchtelingen.
KAFKA IN DE POLDER/OVER YESILGOZ, DIE DE WET VERZET/OVER NIET-RECHT EN WILLEKEUR TEGEN VLUCHTELINGEN
MAGNA CHARTA
(40) ……… To no one will we sell, to no one deny or delay right or justice.
[Nederlandse vertaling:”EN AAN NIEMAND ZULLEN WIJ WEIGEREN, RECHT TE DOENWEDERVAREN”
ENGLISH TRANSLATION OF MAGNA CHARTA
https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/magna-carta/brit...
[ZIE VOOR GEHELE TEKST, NOOT 1A]
''Soms zijn er veel woorden voor nodig om het Kwaad te ontmaskeren''
ONBEKEND
ZIE OOK
https://www.astridessed.nl/kafka-in-de-polder-over-yesilgoz-die-de-wet-v...
ARTIKELINDELING:
SURREALISME
HOOFDSTUKKEN
HOOFDSTUK I
VOORSPEL DUISTER SPEL YESILGOZ
HOOFDSTUK II
VEILIGELANDERS
HOOFDSTUK III
DE VUILE STREKEN VAN YESILGOZ/YESILGOZ
,IS STRIJDERS EN DE RECHTSSTAAT
HOOFDSTUK IV
DE VUILE STREKEN VAN YESILGOZ/
STAATSSECRETARIS VAN DER BURG EN HANDLANGERS
DE FINALE!
DE RECHTBANK!
VUILE PLANNETJES DOORKRUIST
EPILOOG
BEGIN ARTIKEL
SURREALISME
''Discriminatie, Intimidatie,Etnische profilering,
Geheime Operaties, Wetteloze Detentie
Niets is ons te dol!
LEZERS!
Hebt u het ook weleens, dat u de meest enge dingen overkomen,
totdat de Wekker gaat en alles een Nachtmerrie blijkt?
Wat een Opluchting, al tril je nog even na.
Maar het KAN veel erger,
Namelijk, dat je niet wakker wordt
Maar DENKT dat je droomt, terwijl het blijkt allemaal ECHT blijkt te zijn.
Want dan is er geen ontsnappen meer mogelijk.
Then You have to face it and fight it!
Dat geldt voor het dagelijks Leven.
Dat geldt voor het Politieke.
In deze Nachtmerrie, die ECHT is, speelt VVD leider Yesilgoz als toenmalig
[nu demissionair] Minister van Justitie een belangrijke rol in
een Duister Spel met vluchtelingen, in dit artikel de verklaarde
''Overlastgevers, ook wel aangeduid als ''Veiligelanders'' [2A]
Maar alvorens hierover los te barsten, eerst eens een Terugblik op
het Groter Geheel van het Duister Spel
De manier waarop vluchtelingen worden gestigmatiseerd en er
Politiek Beleid op hen wordt losgelaten
OM NIET TE VERGETEN!
ONDERSTROMEN......
Het Grijpbare, de gerede kans op een fascistenkabinet [1] door de
Monsterzege van de fascistische PVV [2] is Eng en moet maar beter
met alle beschikbare middelen bestreden worden [3], maar Enger is
die schier Onzichtbare Onderstroom van gebeurtenissen, waarvan
wij ons niet bewust zijn, maar die ondertussen verontrustend aan de
Poten van wat er nog over is aan Rechtsstaat of Beginselen
van de Grondwet en Naleving van Internationale Verdragen [4] knagen
en deze stukje bij beetje verder doorzagen.
MET ANDERE WOORDEN:
ZAKEN, DIE ZICH VOLTREKKEN ZONDER DAT WIJ ER ONS VAN BEWUST ZIJN
HOOFDSTUK I
VOORSPEL DUISTER SPEL YESILGOZ
VLUCHTELINGEN ALS TARGETS IN DE SAMENLEVING:
Als er, afgezien van de usual suspects [moslims, Marokkanen, niet-westerse
allochtonen] [5], EEN Groep is, die de laatste jaren is getarget, zijn het
wel de vluchtelingen.
Zij, die wegens oorlog/vervolging/klimaatverandering of andere oorzaken
van ellende en ongelijkheid huis en haard hebben verlaten op zoek
naar veiligheid, rust.
De kans op een menswaardig Bestaan! [6]
Ze werden vergeleken met ''hyena's [7], er werd gesproken over
''”de verkeerde buitenlanders, die op onze welvaartsstaat parasiteren door en masse
niet te werken en onze Bijstandspotten op te eten,
die onze straten onveilig maken....'' [8], etc.
Zij werden ''”buitenlandse indringers uit Afrika en
het Midden-Oosten”[9] genoemd en ga zo maar door
Ook werd er gesuggereerd, dat er ''honderden miljoenen'' uit Afrika
de komende jaren naar ''onze regio'' zouden komen [10], wat aantoonbaar
een leugen is [11]
Om maar niet te spreken van de niet te noemen aantal voorbeelden
van onrecht door Beleid:
Vluchtelingen, die werden teruggestuurd naar onveilige situaties,
soms met gevangenschap en dood ten gevolge [12]
Vluchtelingen, die in een Sandwich-positie zaten en nog zitten:
Ze kunnen niet terug naar eigen land, vanwege de onveilige situatie,
maar mogen hier ook niet blijven [13]
De Rij Ellende is lang en treurig
Zie ook mijn website met Tag/Vluchtelingen [14]
OPVANGELLENDE
Daarbij is de opvangellende voor de vluchtelingen groot:
De schrijnende taferelen van buitenslapers bij aanmeldcentrum Ter Apel
is o.a. te wijten aan het woningprobleem:
Doordat er een tekort aan woningen is, blijven statushouders [asielzoekers
die een verblijfsvergunning hebben gekregen] [15] langer in AZC Ter
Apel [16], waardoor er daar voor nieuwe asielzoekers geen plaats is.
Ook landelijk speelt dat
Statushouders, die in asielzoekerscentra blijven zitten, omdat
er geen woningen zijn in de gemeenten, waaraan ze gekoppeld zijn.
Omdat er onvoldoende opvangplekken zijn, worden ze dan tijdelijk
weer elders opgevangen [17]
Chaos en Crisis alom, waardoor Staatssecretaris van der Burg [over hem heb ik straks meer te zeggen!] ging ''leuren'' met asielzoekers bij Gemeenten om minimale opvang te regelen [18] ten einde hen opgevangen te krijgen.
Keer op keer Nul op Rekest!
De bereidheid was er vaak niet of nauwelijks [19], waardoor de
spreidingswet er uiteindelijk kwam [20] ondanks
hevig verzet van politiek rechts tot extreem-rechts. [21]
Toch hoor je bij alle tegenstand en ''weigergemeenten'' [22], soms
toch ook een mooi geluid:
De Noord-Hollandse Gemeente Bergen bijvoorbeeld, blijft
vluchtelingen opvangen, spreidingswet of niet [23]
Ik citeer de Bergense burgemeester Lars Voskuil [PvdA] [24]:
''"Ik vind het een morele verantwoordelijkheid om aan opvang bij te dragen. Dat andere gemeenten het niet doen, is hun eigen keuze en hangt af van de lokale en politieke situatie. Hier in Bergen merk ik dat er een breed draagvlak is onder onze inwoners." [25]
Dat geeft de Burger dan weer moed
En wat betreft die noodopvangplekken waaraan een tekort is [26]
Daar zijn dan tot overmaat van Ramp [wat gaat er eigenlijk
WEL goed in dat treurige Vluchtelingendossier....]
de leefomstandigheden vaak onder de maat! [27]
En in de noten 28, 29 en 30 een opsomming van de soorten opvang
voor asielzoekers....
In noot 31 over de opvang van ''Veiligelanders'' die in dit artikel
centraal staan.
MIGRANTEN ALS ZONDEBOK, MET ALS FOCUS ASIELZOEKERS [VLUCHTELINGEN]
Asiellende doordat de opvang spaak loopt, dus alom. nog afgezien van de schrijnende situatie
[hierboven al aangestipt] van de vluchtelingen, die tussen Wal en Schip vallen [32], wat hele levens kan vernietigen [33]
En op wie wordt dit uiteindelijk afgewenteld?
Wie krijgen de schuld?
De migranten.
En met migranten worden dan vooral asielzoekers [vluchtelingen dus]
bedoeld, terwijl zij maar 11 procent van de migratie voor hun rekening nemen [34]
De grootste groep migranten vormen de arbeidsmigranten van binnen
de EU [35], die trouwens vaak bepaald geen goede behandeling in Nederland mogen ontvangen, want uitbuiting alom! [36]
Naast die groep arbeidsmigranten binnen de EU [53 procent, 37]is er ook een flinke groep van buiten de EU [31 procent, 38], die -hoe kan het ook
anders- flink worden uitgebuit [39]
Bijna lachwekkend is de ''oplossing'' van de SP voor dit uitbuitingsprobleem.
In plaats van de uitzendbureau's en allerlei louche werkgevers aan te
pakken, wordt als het ware de schuld bij de arbeidsmigranten zelf gelegd
en pleit de SP voor stopzetting arbeidsmigratie! [40]
LACHEN, ALS HET NIET ZO TRIEST WAS.....
DEMONISERING EN UITSLUITING
Over de ''standaard'' demonisering en uitsluiting van vluchtelingen hebben we het al gehad
Lees maar de noten 5 t/m 14 erop na
De PVV doet hiervoor erg haar best, maar natuurlijk dat hele ''Asielbeleid''
Net zoals destijds, in die Duistere Tijden, Joden van alles de schuld kregen [41] lijkt dat ook zo te zijn voor vluchtelingen en ''niet-westerse allochtonen''
Waarbij ook nog eens de meeste vluchtelingen niet westerse allochtonen zijn.
De Oekrainers, die dat niet zijn kregen een menswaardigere
behandeling [42], hoewel daar ook wel wat op af te dingen is! [43]
Want op de Keper Beschouwd, wit of zwart, als je als vluchteling
zonder een cent aankomt [en voor welke vluchteling geldt dat
in de meeste gevallen NIET] zit men niet ECHT op je te wachten
Ook niet op Oekraieners, in het begin misschien meer welkom,
maar op een gegeven moment al minder en minder [44]
Wat die voorkeurspositie van Oekraieners [45] betreft
Je moet dan wel geen Derdelander [46] zijn [Niet Oekraiense
vluchtelingen met een tijdelijke Oekraiense verblijfsvergunning, die ook
vanwege de oorlog uit Oekraine zijn gevlucht] , want hoewel dus
ook uit Oekraine gevlucht, gelden er dan ineens andere criteria! [47]
Daarover misschien een andere keer meer, maar zie voorlopig meer over
de precaire positie van ''Derdelanders'', noot 48
Maar daar gaat dit artikel niet over:
HOOFDSTUK II
VEILIGELANDERS
Neen, dit artikel gaat over een relatief kleine groep, meest jongemannen,
sommige minderjarig, anderen niet.
Circa 3 tot 5 procent van alle asielzoekers zijn de zogenaamde
''Veiligelanders'' [49] mensen uit een door de Rijksoverheid vastgesteld ''veilig land'' [50], die in Nederland asiel aanvragen en vaak vrijwel kansloos zijn,
omdat, weer volgens de Rijksoverheid, er geen sprake is van vervolging
vanwege bijvoorbeeld ras, geloof, foltering of onmenselijke behandeling [51]
Volgens de COA informatie komen de meeste ''Veiligelanders'' uit
landen als Marokko, Tunesie, Georgie, Armenie en Ghana , landen dus, die op de ''Veilige landen lijst'' van de Overheid staan. [52]
Nu valt er nogal wat af te dingen op die zogenaamde ''veilige landen'' [53],
bovendien is het ook ten onrechte, dat Veiligelanders al in de kansloze
bak worden gegooid [54], omdat je best uit een ''veilig'' verklaard
land kan komen en wel degelijk persoonlijk risico loopt [55]
OVERLAST
Om deze groep gaat het dus, 3 tot 5 procent van de asielzoekers,
die relatief vaker betrokken is bij een ''incident'' [56],
waarmee overlast bedoeld wordt [57]
Overlast op straat en in de AZC's vaak in de vorm van winkeldiefstal,
steekincidenten [vaak in de AZC's], berovingen[58]
Ook zouden er vaak psychische problemen bij die groep zijn
en kwamen ze in hun thuisland ook al uit gezinnen
waar sprake was van geweld, drugsgebruik, zoals ook genoemd
in het Overheidsrapport ''I have nothing to lose'' [59]
Vele ''Veiligelanders'' zijn afkomstig uit Noord-Afrika, vooral Marokko en Tunesie [60]
SAMENGEVAT DUS:
Een relatief kleine groep, zo'n drie procent, ''Veiligelanders'', jongemannen
of minderjarigen, die vaak [niet altijd!] voor overlast zorgt, de meeste
afkomstig uit Marokko en Tunesie, vaak zelf afkomstig uit extreme
armoede en/of huiselijk geweld situaties en niet zelden kampt
met psychische problemen.
Gecompliceerder dus dan alleen ''vervelende jongeren'' en daarbij nog
weinig kans makend op een verblijfsvergunning, wat ''vervelend gedrag''
in de hand kan werken, zonder het te verexcuseren.
Niet voor niets heet dat Overheidsrapport dan ook
''I have nothing to lose....'' [61]
''OVERLASTGEVENDE VEILIGELANDERS'' WAT TE DOEN?
Overlastgevers:
Maar uit bovenstaande blijkt, dat het niet zo simpel
is als het lijkt
Natuurlijk is het lastig voor met name de andere vluchtelingen,
en dat is de overgrote meerderheid, die niets verkeerds gedaan heeft
en op het problematische gedrag van een kleine groep wordt aangekeken [62] en een nog gemakkelijker doelwit wordt voor fascistische politici, die het haatzaaien tegen ''vreemdelingen'' nog verder kunnen perfectionneren [63]
Wat moet er dan gebeuren?
Terugkeer, versnelde procedures, zoals ook Vluchtelingenwerk
voorstaat [64]
Lost het probleem niet op en is ook niet eerlijk.
Tenslotte zijn ze niet voor niets hiernaartoe gekomen,
die Veiligelanders [65]
Wat niet betekent, dat ze niet moeten worden aangesproken/aangepakt
op hinderlijk tot ernstig overlast gedrag
Maar dat gebeurt al
Alleen niet goed en rechtvaardig, zoals we zullen zien
Eigenlijk komt Vluchtelingenwerk er toch nog het
dichtst bij, als wordt opgemerkt:
''Probeer deze jonge mannen die nergens perspectief hebben te bereiken met psychische zorg en goede terugkeerbegeleiding. Hier zal naar verwachting slechts een klein deel voor open staan. Maar goede begeleiding van overlastgevende asielzoekers met uiteenlopende (psychische) problemen is zowel in het belang van henzelf als van de samenleving.'' [66]
Waarmee ik het eens kan zijn is:
Goede begeleiding bij psychische problemen en daarmee
een duidelijk onderscheid maken tussen gewoon hinderlijk en strafbaar gedrag en het gedrag van mensen,
die daarop in het geheel niet of slechts gedeeltelijk zijn af te rekenen
af te tekenen vanwege psychische problemen of traumatische
achtergronden. [67]
Nu wordt vaak iedereen over een Kam geschoren
Wat die Terugkeerbegeleiding betreft
Wat is hun perspectief in het Thuisland
En zitten bij deze Groep geen mensen, die daadwerkelijk Gevaar lopen?
Vragen waarover wel wat beter mag worden nagedacht in plaats van ze allemaal over een Kam scheren.
HOE ZIT HET MET DE RECHTEN?
VERSNELDE VERSOBERING/VERSNELDE PROCEDURES
VERSOBERING:
Het is dus gecompliceerder dan een stel vervelende en criminele raddraaiers,
dat de boel bewust verziekt-een verschijnsel trouwens, dat zich bij genoeg
''legale'' vaak jongere inwoners in dit land ook voordoet.
Bovendien:
Hoe zit het met hun RECHTEN
Basale, normale mensenrechten
En daarmee, waarde dames en heren, is het nogal bedenkelijk gesteld.
Zo belanden de zogenaamde ''Veiligelanders'' standaard [of ze nu vervelend
gedrag hebben vertoond of niet] in de zogenaamde ''versoberde opvang'',
omdat ze ''kansarm'' zijn [nauwelijks kans maken op een asielvergunning]
[68]
En wat houdt die ''versobering'' in?
Ik lees op een van de websites van de Overheid:
''Zij moeten zich voortaan dagelijks melden bij het COA en worden gecontroleerd bij het naar binnen- en buitengaan. Ook krijgt deze groep asielzoekers gedurende de gehele periode in de opvang geen leefgeld meer, maar goederen in natura zoals maaltijden en toiletartikelen.''
[69]
Niet alleen lijkt het naar mijn oordeel veel op een
halve gevangenisachtige situatie, het nodigt uit tot
stelen en baldadig gedrag!
Want wat doe je als jongere, als je een dorp, bijvoorbeeld
Ter Apel in mag, maar je hebt geen geld voor een patatje
of een Cola'tje
Je gaat het stelen
Niet dat ik dat goedpraat, maar dat wordt zo wel
in de hand gewerkt.
Versobering is dus een slechte zaak:
Basale rechten komen in het geding en het is
discriminatie
DISCRIMINATIE TEGENOVER ASIEKZOEKERS,
DIE NIET UIT ''VEILIGE LANDEN'' komen.
Dat is dus Fout.
VERSNELDE PROCEDURES
En dan heb je natuurlijk die versnelde asielprocedures.
De gedachte daarachter is, dat de ''Veiligelanders''
nauwelijks enige kans maken op asiel [kansarm], ze de
druk op de ''asielketen'' alleen maar verhogen [70]
en daarom in een ''versnelde prodecure'' worden
geplempt [71]
En dat is gevaarlijk!
Want aangetoond is al, dat niet alle ''Veiligelanders''
automatisch geen risico lopen, want een land kan
volgens een Lijst wel veilig zijn, maar individuen kunnen
wel degelijk gevaar lopen.
Ik noem een Voorbeeld, omdat het mij zo getroffen heeft,
al is dit gelukkig WEL goed afgelopen
Schrijfster van dit artikel citeert uit het Magazine One World, dat o.a.
een gesprek had met advocaat Flip Schuller [een bekende
van de schrijfster]:
''Schüller stond in 2021 een asielzoeker uit Mongolië bij, die als biseksuele trans man in zijn land van herkomst werd mishandeld en bedreigd. De asielaanvraag werd in 2019 afgewezen, omdat Mongolië op de lijst met veilige landen staat, maar de Raad van State oordeelde in hoger beroep dat de IND niet altijd de juiste, beschikbare bronnen gebruikt. De beoordeling voldeed daarmee niet aan de Europese richtlijnen en de man mocht alsnog blijven.''
[72]
Deze vluchteling, vervolgd vanwege sexuele
orientatie [73] heeft [gelukkig] geluk gehad, maar
hoeveel anderen, die echt gevaar lopen niet, enkel
en alleen omdat hun LAND op de lijst van Veilige
Landen staat?
Zo'n ''versnelde procedure'' en een bij voorbaat betiteling
van ''Veilig Land'' kan dus levensgevaarlijk zijn!
En weer is die ''Versnelde procedure'' discriminatie
DISCRIMINATIE tegenover asielzoekers,
die NIET uit een ''Veilig Land'' komen.
En uiteindelijk wordt die hele ''Versnelde procedure''
gelogenstraft door het feit, dat wel degelijk een
groep uit die ''Veilige Landen'' mag blijven.
Een kleine groep weliswaar [74],
maar het gaat om mensen, niet om cijfers.
Tenminste:
Zo zou het moeten gaan.....
BELANDEN OP STRAAT
Het houdt maar niet op, maar niet verwonderlijk
als je bedenkt hoe het Koninkrijk der Nederlanden
al jarenlang met vluchtelingen omgaat [75]
Als het asielverzoek van een ''Veiligelander''
wordt afgewezen en het land van herkomst
hen weigert [wat nogal eens gebeurt] [76]
moeten ze weg uit de opvang en worden zij
zogezegd ''geklinkerd'', wat betekent,
dat je je maar op straat moet zien te redden [77]
Of ze vertrekken naar een ander land, waar ze
natuurlijk net zo kansloos zijn als in Nederland.
Eigenlijk zouden deze mensen [als Nederland tenminste
een echte rechtsstaat was] in aanmerking moeten
komen voor een Buitenschuldcriterium [78],
maar zie daar maar eens aan te komen, zeker als de
Overheid je wel kan vreten, omdat een deel van je
groep overlast veroorzaakt.......
Bovendien worden aan het verkrijgen van dat
Buitenschuldcriterium zulke waanzinnige eisen
gesteld [79], dat je volgens mij nog eerder zonder training
de Grand Canyon beklimt.....
BEHANDELING OVERLASTGEVENDE ASIELZOEKERS
Naast het [vaak terechte] gejammer over de
overlast, die wordt veroorzaakt door een kleine
groep Veiligelanders [niet alle Veiligelanders
veroorzaken natuurlijk overlast] [80], wordt
de Andere Kant vaak niet genoemd, namelijk
het gewelddadig optreden tegen Veiligelanders,
in de ''speciale opvanglocatie'' , ook wel
Procesbeschikbaarheidslocaties genoemd [81]
Enge instellingen, waarover straks meer.
Welnu, wat is gebleken na onderzoek van de
Inspectie van Justitie en Veiligheid?
Dat er sprake is van gewelddadig gedrag van
medewerkers van die ''speciale opvanglocaties'
tegenover overlastgevende asielzoekers, hier dus de Veiligelanders [82]
In haar berichtgeving schrijft de Inspectie Veiligheid
en Justitie o.a.
''In het voorjaar van 2022 ontving de Inspectie JenV een melding van misstanden binnen de HTL. Op basis daarvan vroeg de Inspectie JenV informatie op en hield zij gesprekken met medewerkers, en ex-bewoners. Ook bezocht zij eind augustus onaangekondigd twee keer de locatie en keek zij onder meer camerabeelden terug. Uit dit alles kwam het beeld naar voren dat de leefomstandigheden en de veiligheid op de HTL niet op orde zijn.
Zo passen woonbegeleiders geweld toe dat niet proportioneel is. De Inspectie heeft talrijke voorbeelden gehoord van incidenten waarbij asielzoekers een klap of schop kregen. Ook in gevallen waarin de asielzoeker niet agressief was of zelfs al wegliep. Enkele woonbegeleiders zeggen dergelijke uitoefening van geweld en dwang normaal te vinden, terwijl dat alleen in gevallen van zelfverdediging, en dus als laatste redmiddel, geoorloofd is. Het is onduidelijk hoe ver de boa’s mogen gaan in het toepassen van dwang, dat laat de Inspectie nog uitzoeken.
Verder heeft de Inspectie waargenomen dat enkele medewerkers de asielzoekers uitlachen of uitschelden, een werkwijze die escalatie juist in de hand werkt. Hoofdinspecteur Inspectie JenV Hans Faber: “De asielzoekers die in de HTL zitten zijn geen makkelijke groep. Maar dat betekent niet dat medewerkers zomaar geweld mogen gebruiken om personen te corrigeren. Het is belangrijk dat de HTL-medewerkers over handvatten beschikken om hun moeilijke taak te vervullen. Dat ze bijvoorbeeld weten hoe ze om moeten gaan met mensen met een verstandelijke beperking, verslaving en psychische problemen, want dat speelt er in die groep. Dat betekent voor het personeel: extra ondersteuning, begeleiding en opleiding, zodat ze makkelijker kunnen de-escaleren.” [83]
Zie onder noot 84 de volledige brief van de Inspectie
aan Staatssecretaris van der Burg.
Volgens het laatste Bericht is nu die vervloekte
speciale opvang tijdelijk op slot door een besluit van de
Haagse Rechtbank [85], maar laten
we niet op de gebeurtenissen vooruitlopen.
HOOFDSTUK III
DE VUILE STREKEN VAN YESILGOZ/YESILGOZ
,IS STRIJDERS EN DE RECHTSSTAAT
Nog voordat Madame La Yesilgoz minister van
Justitie en Veiligheid werd en daarna VVD leider [toen
nog VVD Tweede Kamerlid] [86]
had schrijfster dezes al de degens met haar gekruist en
wel in twee met elkaar verband houdende kwesties:
In het eerste geval bleek zij geen moeite te hebben
met de in Irak opgelegde doodstraf aan IS strijders
[87] terwijl de VVD [en ook deze Dame] toch
te pas en te onpas schermen met ''Onze Waarden'' [88]
Bovendien schenen zij en haar VVD handlangers te
zijn vergeten, dat de EU tegen de doodstraf is......[89]
Grappig was dan wel weer, dat de jongerenvereniging
van de VVD [JOVD] fel stemming nam tegen dit
merkwaardige doodstraf standpunt van de eigen VVD...[90]
In het tweede geval liet zij zich in haar opiniestuk
''Geen medelijden met Jihadisten'', hoogst selectief
verontwaardigd uit waarbij ze kennelijk uit het oog verloor,
dat mensenrechten iedereen gelden of zouden
moeten gelden [91]
HOOFDSTUK IV
DE VUILE STREKEN VAN YESILGOZ/
STAATSSECRETARIS VAN DER BURG EN HANDLANGERS
Dat was dus de leuke kennismaking met la Yesilgoz
en om de lezer een indruk te geven van de manier
waarop Yesilgoz omspringt met de meest vanzelfsprekende
rechten.
Het zal de lezer dan ook niet verbazen, dat zij op
ongeveer dezelfde wijze haar derriere afveegt aan
wat normaliter rechten van vluchtelingen zouden
moeten zijn [of
wat daarvan nog over is [92]
Dit in enthousiaste samenwerking met Staatssecretaris
van der Burg en andere handlangers.
DRAMATIS PERSONAE
Dilan Yesilgoz: minister van Justitie en Veiligheid
Eric van der Burg: Staatssecretaris van van Justitie
en Veiligheid [93]
Kees Loef: Nationale coordinator Overlast
Asielzoekers [94]
Dick Schoof: Secretaris-Generaal van het Ministerie van
Justitie en Veiligheid [95]
TARGETS:
Overlastgevende asielzoekers
De Eer van wat ik over deze schrijf, komt
grotendeels een NRC artikel toe, waarin een aantal
vuile praktijken aan het Licht werden gebracht
Zie voor artikel, noot 96
LEES:
Law and order man Kees Loef zwaaide af als
''Nationaal Coordinator Overlastgevende Asielzoekers''
[97] en was dus al geen kleine jongen in het Veld.
Een ervaren ''fikser'' wordt hij genoemd ''die al voor verschillende gemeenten (o.a. Amsterdam en Arnhem) en grote organisaties programma’s en projecten heeft opgezet op het gebied van criminaliteitspreventie en sociale veiligheid''
[Ik citeer hier de website van de Rijksoverheid] [98]
Loef kreeg in de zomer van 2022 een telefoontje van
het Ministerie van Justitie en Veiligheid ''to do the job''
rond de ''overlastgevers'' en was dus in die
hoedanigheid Nationaal Coordinator.
Hij kreeg [weer volgens die zo nuttige Overheidwebsite]
een heel vrije, ruime opdracht van de minister
[Yesilgoz] en Staatssectretaris [van der Burg] [99]
Dat zou een vervolg hebben, aldus het NRC artikel
Want Yesilgoz en Van der Burg hadden meer in de
zin......
Maar om op Loef terug te komen:
Hij is dus mede-verantwoordelijk voor de inzet
van dat ''versoberingsbeleid'', hoewel dat al reeds
[eerlijk is eerlijk] op de rails was gezet onder de
voorgangster van van der Burg, Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
mevrouw Broekers-Knol [100]
Maar....het kan natuurlijk altijd ''beter''
Iets van de mentaliteit van Loef is in het volgende
te lezen:
''Loef: “Asielzoekers die weinig kans maken op een verblijfsvergunning krijgen daar onderdak en eten, maar geen leefgeld. En ze mogen nauwelijks de deur uit, omdat ze elke dag beschikbaar moeten zijn voor de afhandeling van hun procedure. Zo lukt het om binnen twee weken een beschikking op hun aanvraag af te geven.”
De meesten wachten die beschikking overigens niet eens af. “Die hebben na een dag of twee, drie al genoeg van die sobere opvang”, lacht Loef. “Ze hadden verwacht, zoals in de oude situatie, zo’n anderhalf jaar in de reguliere opvang te kunnen doorbrengen. En vanuit die relatief luxe positie hier in Nederland rottigheid te kunnen uithalen en vermogensdelicten te kunnen plegen. Zodra ze inzien dat dat er niet meer inzit, doen ze aan – wat ik noem - ‘zelfuitzetting’: ze verlaten de opvang en vertrekken. Verreweg de meesten gaan naar het buitenland; die zien we hier niet meer terug.”'' [101
Een leuk Maatje voor Yesilgoz [102]
En let ook op dit stukje, vooral de laatste zin:
''Tegelijkertijd werkten Loef en zijn team ook hard aan verbetering van de samenwerking tussen COA, IND, DT&V en politie/AVIM (Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel) in het team dat werkt aan een snelle, slagvaardige afhandeling van de (doorgaans kansarme) asielaanvragen van de overlastplegers. Loef: “Zeg maar: een aparte procedure, onder de officiële stroom langs, om die aanvragen zo snel mogelijk af te doen." [103]
Dit werkt Licht op wat nu volgt en het NRC artikel
ondersteunt.
Deze meneer Loef, die dus al eerder de vrije hand gekregen
had van minister van Justitie Yesilgoz en Staatssecretaris
van der Burg [104] en die niet vies is van vuile spelletjes
en het ontkrachten van de rechten van vluchtelingen [105]
kreeg van Yesilgoz opnieuw carte blanche bij
een experiment met een aanpak voor overlastgevende
asielzoekers.
Bewust werd vaag gelaten wat overlast was, er werd
gesproken over ''potentiele'' overlastgevers
[mensen, die dus nog niets daadwerkelijk
hadden gedaan] en Officieren van Justitie werden
onder druk gezet asielzoekers zoveel mogelijk te
vervolgen bij lichte vergrijpen [106]
Om nog maar niet te spreken van de omstandigheden
in de zogenaamde Procesbeschikbaarheidslocaties
Hoe ging dit nou in zijn werk?
ETNISCH PROFILEREN/''POTENTIELE''
OVERLASTGEVERS
ALS DE POLITIE ZICH VERZET TEGEN ETNISCH
PROFILEREN, DAN MOET HET ERG ZIJN
De Wens van Loef, minister Yesilgoz en co was,
asielzoekers, die overlast bezorgen, zo snel
mogelijk uit het asielsysteem werken
Nu kan je daar al grote Vraagtekens bij zetten, zeker
wanneer de criteria zo ruim worden opgerekt,
dat ''overlast geven'' heel ruim en vaag
wordt gedefinieerd [107]
Maar er is meer en wat dat ''meer'' is, komt
grofweg neer op etnisch profileren:
Loef zelf merkt op [ik citeer NRC}
''„Noem ze Marokkanen, noem ze Noord-Afrikanen. Die bedoel ik.”
[108]
Klinkt al onheilspellend he
Maar er volgt meer:
Ik citeer NRC:
''Het plan [van Loef, toevoeging Astrid Essed]
beschrijft hoe potentiële overlastgevers meteen bij aankomst in Nederland naar een sobere opvang moeten worden gestuurd, met slechts ‘bed, bad, brood’. Waar andere asielzoekers vaak meer dan een jaar op een inwilliging van een asielverzoek wachten, moet deze groep binnen een paar dagen worden afgewezen. Als ze daartegen in beroep gaan, moeten ze naar een nóg strengere locatie, zo staat in het document dat in bezit is van NRC.''
[109]
LET WEL:
Dit gaat dus om POTENTIELE overlastgevers
[de mensen hebben dus nog niets gedaan],
die bij de grens al worden geslecteerd en een
versoberde opvang in worden gepest!
Dit heet etnische profilering! [110]
Dit heet rechtsverkrachting!
Verbazingwekkend was het, dat een Orgaan
van de Politie, de Vreemdelingenpolitie,
die
volgens dit ''Loef Plan'' het Vuile Werk
moest opknappen door asielzoekers volgens
dit Plan aan de Poort zou moeten selecteren,
niet amused was en al gauw in de richting
van etnische profilering wees [111]
Volgens NRC stond er in een intern
politiedocument onder andere te lezen:
''„Hoe bepaal je de criteria van een overlastgevende vreemdeling aan de voorkant?”
„Is dat op afkomst of uiterlijk? Ligt etnisch profileren hier niet op de loer?” [112]
EN
''„Je kunt niet iemand vastzetten omdat hij uit Tunesië komt.” [113]
De chef van de Vreemdelingenpolitie zou
ook hebben geweigerd, aan dit Plan mee te werken [114]
Kun je nagaan:
Want als de Politie, die zelf bepaald niet vies is
van etnisch profileren [115] zich verzet, dan moet
het erg zijn.
En erg WAS het
Trouwens, wie zich keerde tegen de onheilspellende
Loef plannen, kreeg te horen:
''Dit is wat de minister wil'' [116]
NIEUW PLAN
Dat ''etnisch profileren'' Plan van Loef haalt het niet,
ook vanwege verzet bij de politie zelf [117]
Maar Loef zou Loef niet zijn, of het volgende
Loef plannetje ligt in de maak:
En dat is-zoals we van Loef mogen verwachten-een gemeen
plannetje:
Waar in het eerste plan ‘potentiële overlastgevers’ al aan de poort zouden worden geselecteerd, richt het nieuwe plan zich op asielzoekers met ‘kansarme’ aanvragen die al daadwerkelijk voor overlast hebben gezorgd. Hun asielverzoek moet ‘bovenop de stapel’ worden gelegd, zodat ze zo snel mogelijk kunnen worden afgewezen en geen recht meer op opvang hebben. [118]
En wie als ''overlastgevende asielzoeker met een kansarme aanvraag'' is ''geselecteerd'', komt in de Gevangenis terecht.
OKAY, geen gevangenis in de zin van de Wet, maar het komt
er WEL op neer:
''Procesbeschikbaarheidslocatie'', heet dit Gedrocht [119]
en de mooiste manier waarop dit beschreven kan worden,
doet de NRC
LEES MEE:
''Intussen wordt in opdracht van het ministerie een metershoog hek gebouwd om een woonblok op het asielzoekerscentrum van Ter Apel. Het woonblok krijgt een nieuwe naam: ‘procesbeschikbaarheidslocatie’ – kortweg ‘PBL’. Daar worden de asielzoekers uit de pilot naartoe gestuurd, bevestigt de IND. In de PBL moeten ze vrijwel de hele dag binnen blijven. Twee blokken van één uur mogen ze dagelijks naar buiten, maar volgens de huisregels blijven ze dan wel binnen de hekken van de locatie. Als ze afspraken missen of de locatie toch verlaten, vervalt hun asielaanvraag en moeten ze het land uit.'' [120]
NOU, ''mooier'' kun je het niet beschrijven
Zelf schrijft de Overheid euphemistisch
''De procesbeschikbaarheidslocatie (PBL) is een pilot die opvang biedt aan de zogenoemde kansarme asielzoekers. De kans dat hun asielaanvraag wordt afgewezen is groot. In de pilot PBL biedt de overheid sobere opvang. Asielzoekers moeten continu beschikbaar zijn voor de asiel-, beroeps-, en vertrekprocedure.''
[121]
Klinkt ook naar, maar versobering op zich
was er al een hele tijd [122]
Nee, het naargeestige en griezelige hier is die de facto [Latijn voor, in feite] [123] gevangenis waar mensen
in belanden, die nog in de asielprocedure zitten
en misschien wel vervelende, maar geen ernstig strafbare feiten hebben begaan.
En zoals althans volgens het NRC artikel blijkt is,
dat de criteria voor ''overlast' byzonder vaag
worden omschreven [124]
Wij Astrid Essed begrepen al wel, dat die vage criteria
geen toeval waren, hetgeen nog bevestigd wordt
door het NRC artikel [125]
Tegen deze vuile streken van het leuke Team Yesilgoz/van der Burg/Loef zou van de kant van
de politie, volgens NRC toch wel redelijk wat Tegenwind
geweest zijn [126]
Nogmaals:
Het moet erg gesteld zijn als de politie, zelf niet vies van
etnische profilering [127] gaat protesteren tegen
etnische profilering en discriminatie!
HONGER
En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is,
zijn de leefomstandigheden in die Procesbeschikbaar
heidslocatie ook al ten hemel schreiend:
De NRC laat de 35 jarige Syfaks, een Algerijnse asielzoeker, aan het woord:
''Je slaapt er op een matras op de grond”, vertelt deze 35-jarige Syfaks. „’s Ochtends krijg je een boterham, ’s avonds een diepvriesmaaltijd. Verder niets. Mensen worden gek van de honger. Er zijn steeds vechtpartijen, zonder dat de bewakers ingrijpen.” [128]
En verder [ik citeer NRC]
''Vier dagen hield hij het er uit. Daarna klom hij over het hek van de PBL om brood te kopen. Toen hij terugkwam, werd hij bij het hek geweigerd: locatie verlaten – asielaanvraag vervallen.'' [129]
Ongelooflijk
Maar dit Muisje zal nog een staartje hebben
BLIJF LEZEN!
Natuurlijk kwam er-mede naar aanleiding van dat
onvolprezen NRC artikel, dat de hele Zaak aan het
rollen bracht-een reactie van de Yesilgoz/Van der
Burg Bende.
Lees onder noot 130
Mooie praatjes, een weinig geloofwaardig Verhaal.
Ook juristen hebben de Vuile Plannetjes van dit
Yesilgoz/Loef/Van der Burg Stel keihard
onderuitgehaald [131]
En dan lekker geheimzinnig lopen te
doen, Vuile Schurken! [132]
DE FINALE!
DE RECHTBANK!
Er is een Spreekwoord dat luidt:
''Al is de Leugen nog zo snel, de Waarheid achterhaalt
haar wel''
Dat gaat lang niet altijd op in deze Wereld van Ongelijkheid.
Maar deze keer kwam het in de buurt!
Want op 1 maart anno Domini 2024 heeft de rechtbank uitspraak gedaan in een zaak, die de 35 jarige Algerijnse asielzoeker Syfax had aangespannen tegen zijn plaatsing
in de Procesbeschikbaarheidslocatie en de uitspraak
was in het voordeel van Syfax! [133]
Het kwam erop neer, dat het besluit van het COA, Syfax
in de PBL te plaatsen, werd vernietigd.
O.a. werd er in het vonnis opgemerkt:
''De PBL bestaat uit een aantal kamers en gemeenschappelijke ruimtes. Rondom de PBL staan hekken waardoor de PBL afgesloten is van de rest van de locatie. In een PBL geldt verder een streng en sober regime; asielzoekers hebben een verplicht dag- en avondprogramma en mogen de PBL 2x een uur per dag verlaten, verder niet. De rechtbank oordeelt dat vrijheidsbeperking bij opvang van asielzoekers niet uitgesloten is. De vrijheidsbeperking die zo groot is als deze moet wel goed geregeld worden. Dat is hier niet gebeurd. Dat betekent dat de beslissing om eiser in een PBL te plaatsen vernietigd wordt. Eiser heeft recht heeft op gewone opvang totdat op zijn asielaanvraag is beslist. Het beroep is gegrond.'' [134]
Zie voor verder Leesplezier, de noten 135 en 136!
De Lezer zal al begrepen hebben, dat hiermee die vervloekte
Procesbeschikbaarheidslocatie op losse schroeven komt te staan! [137]
PRACHTIG!
Want dat doorkruist zeker de Gemene Plannetjes van het Trio
Yesilgoz/Van der Burg/Loef!
Al is de Leugen nog zo snel........
EPILOOG
Ik stop ermee!
Want ik heb genoeg gezegd over deze Drek aan
Discriminatie,Etnische Profilering, Terreur tegen Vluchtelingen
en de Verdere Fascistoisering van de Samenleving [138]
Genoeg aandacht aan besteed
GENOEG!
Wie Nu nog niet doorheeft, hoe smerig er met vluchtelingen wordt
omgegaan, hoe deze hele Samenleving is verworden tot een Openlijke
Fascistische Beerput, wil het niet zien.
En heb ik u al verhaald over de openlijke Leugens van
Yesilgoz over de nareizende vluchtelingen?
Welnu, lees dan zelf noot 139!
TOCH:
Ik vond het belangrijk, aan de Vooravond van de realisatie
van Of een Griezelig Fascistenkabinet of Iets, dat alleen maar
Uitstel van Executie is, nogmaals de Vluchtelingen in
Beeld te brengen.
Ik stop met dit artikel, dat [met plezier] heel veel tijd gekost heeft
Ik heb genoeg gezegd
ASTRID ESSED
NOTEN
ZIE VOOR NOTEN
https://www.astridessed.nl/kafka-in-de-polder-over-yesilgoz-die-de-wet-v...
OF
https://astridessed.weebly.com/blog/kafka-in-de-polderover-yesilgoz-die-...
Comment was hidden