Waar: Kanaalweg 2, Beverwijjk, Netherlands
Wanneer: 13/01/2019 - 01:32
Vandaag hebben wij kanaalweg 2 te Beverwijk gekraakt. Deze grond wordt sinds een tijd niet gebruikt. Het terrein is onderdeel van de stelling Amsterdam en UNESCO erfgoed. In de jaren 70 is een groot deel van de bebouwing gesloopt. De nieuwe bestemmingsplan is industrieel (o.a zand- en grindopslag). Wij vinden dit zonde, het is een bijzondere plek die toegankelijk voor iedereen zou moeten zijn. We willen dit als een sociaal-culturele ruimte gebruiken met creatieve werkplaatsen. Daarbij willen wij deze grond onderhouden zoals het verdient, geen industie maar meer natuur.
Kom vooral langs en steun ons!
Groetjes,
Fort Velsen
Kanaalweg 2
https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.46408/4.66615
Krakers veroveren Fort bij Velsen
Een groep krakers heeft zondagavond het leegstaande Fort bij Velsen ingenomen. Ze willen er een kunstenaarsenclave vestigen en hopen hierover in overleg met de eigenaar te kunnen treden.
https://www.ravage-webzine.nl/2019/01/15/krakers-veroveren-fort-bij-velsen/
tegencultuur! https://www.at5.nl/artikelen/190683/adm-is-niet-meer-is-er-nog-wel-plek-...
Bouwwoede. https://fd.nl/achtergrond/1284892/bouwwoede-amsterdam-verstikt-de-vrije-...?
vergeet niet dat de erven luske = chidda, geen normaal acterende organisatie is. schimmige figuren in een afgeschermde wereld. https://www.at5.nl/artikelen/190686/mogelijk-wl-molotovcocktails-op-adm-...
vallen creatievelingen / kunstenaars ook onder "verwarde personen"? wie niet kan consumeren verdient geen woonruimte. het wordt steeds gekker. https://www.nhnieuws.nl/nieuws/238519/verzet-tegen-overkill-aan-sociale-...
Y.U.C.S. (young urban creative squatter)
Ik wil wonen in Amsterdam
en ik heb zogenaamd noodzaak aan
ruimte om mijn creativiteit te uiten.
Want dat is heel belangrijk,
voor deze stad en maatschappij!
Er moet toch ruimte zijn, voor mijn creativiteit?
Daar ligt toch de prioriteit, als het om grootstedelijke
sociaal-economische problematiek gaat?
Problemen heb ik ook ja, namelijk dat ik geen betaalbare atelier ruimte kan vinden!
Dat is toch vreselijk, een groot onrecht zelfs! Wee mij!
Daar doe ik dus wat aan.
Ik ga kraken, want ik ben eigengereid, zelfstandig en kordaat,
een vrij en wild levend wezen wiens leven
tot voorbeeld kan dienen van velen
die nu nog niet zo vrij willen of kunnen zijn als ik al ben
ooh ze moesten toch eens weten
wat ik eigenlijk wel niet voor een ander beteken!
Ik ben een yucs!
Ik kraak voor jou en mij
weer een cultureel centrum er bij
die hadden we nog niet namelijk
daar hebben we pas echt behoefte aan
hier in Amsterdam
en je ziet toch zelf wel
dat al die radicale cultuur van de kraakscene uit het verleden
heel goed heeft gewerkt?
het is toch niet alsof al die radicale cultuur
maar al te gemakkelijk voor commercieel gewin
werd toegeëigend omdat het misschien
niet zo radicaal was als we zelf dachten
en omdat wij toch écht wel een
bedreiging vormden voor de heersende cultuur.
Nee joh, dat lijkt maar zo.
Het is toch ook niet zo alsof je dat wel
aan had kunnen zien komen? Alsof dat zich
nooit eerder zo had voorgedaan. Alsof het inzetten op culturele
verandering geheel een oprechte poging was om de maatschappij
te veranderen en niet vooral een gunstige manier om dat uit te dragen,
daar sociale credits voor te vragen, zichzelf als politiek radicaal op de borst te slaan
maar toch vooral een eigen levensstijl te creëren
en een eigen culturele scene te faciliteren?
Nee, het was toch heel redelijk om te blijven verwachten dat het door
middel van kraken ooit wel zou lukken
politieke verandering af te dwingen? Dat zou toch alleen al
reden moeten zijn, voor een ieder die zichzelf radicaal of alternatief waant,
om de lifestyle en subcultuur van de gemiddelde kraker te steunen,
om die te omarmen en tegen aan te schuren. Om te zeggen,
de kraakscene, dat is het summun van alternatieve cultuur!
Dat is het bastion van rebels verzet! Kraker zijn, dat is toch waar
iedereen die ooit op de middelbare school alto was
ooit van droomde om bij te horen?
De zogenaamde autonome kraker, dat is toch
de held van een ieder die een alternatieve wereld voorstaat?
Ondanks dat ik mij, wanneer het me uitkomt, vereenzelvig met
arme en daklozen, weet ik me toch altijd
onderscheidend te kleden. Want dat iemand mij
voor een “gewone” dakloze of armoedige aanziet
dat is natuurlijk de bedoeling niet!
Mijn ouders gaven mij een kekke naam
misschien dat die een beetje verraad
dat ik ben opgegroeid in welvaart.
Mijn oud klasgenootjes?
Ja, die laten hun ouders betalen
om hier te blijven wonen.
Maar ik ben kunstenaar!
In mijn wereldje is dat niet cool,
dat past niet bij mijn imago
van alternatief levende kunstenaar.
Dus ook al is de nood nou weer niet zó hoog,
en ook al zijn er mensen, waar ik mij mee vereenzelvig
(als het me goed uitkomt dan)
die geen sociaal vangnet hebben
die zich het niet kunnen veroorloven om
“experimenteel te leven”,
daar heb ik geen boodschap aan.
Noem die dan maar schapen of slaven.
Dan moeten ze ook maar gaan kraken.
Ik ben een yucs.
Ik neem dat risico toch ook?
Ik bouw zelf iets op, ik zou zelfs willen zeggen:
“Ik ben zelfvoorzienend, ik ben bereid voor ieders toekomst
een duurzame levensstijl te verkennen.”
Ik ben toch ook bereid om met dikke truien en stevige schoenen aan het lekker zelf te doen?
(ja dat moet wel he, als je zo veel bezig bent, met do it yourself mentaliteit
andere mensen joh, die timmeren nooit aan hun eigen huis,
die werken nooit in hun eigen tuin,
die weten geen eens meer hoe dat moet, wij zijn echt
nog zo'n beetje de enige die dat doen, zo bijzonder he)
Je ziet toch aan hoe het er bij ons uit ziet
dat wij ondertussen óntzettend goed
geworden zijn in zelf dingen maken?
onze bescheiden huisjes zijn toch het toonbeeld
van duurzaamheid? ik ben toch ook bereid
te leven met een houtkachel in de winter?
en dat die handgebreide truien ook zo lekker hip staan
nou, dat neem ik er voor lief dan bij!
Ach ja en als het nou toch niet is
wat ik er van had verwacht, als ik onverwacht
toch promotie krijg, of een partner
die niet in die scene zit
of ik heb er gewoon geen zin meer in
en ik wil ondertussen een wat vaster huis
dan overbrug ik die periode
dan klop ik weer bij mijn ouders aan
of bij vrienden uit de scene misschien.
(want jaja, wij zijn als gemeenschap
zo geweldig en sociaal, wíj zorgen voor elkaar!)
en dan schrijf ik me alsnog in
wie weet, misschien krijg ik wel een urgentieverklaring
ik sta toch immers op straat?
Maar denken in termen van klasse?
Ach joh, hou er over op, dat is zo achterhaald toch!
Ik beroep mij graag
op subculturele verworvenheden
dan heb ik het over “wij”
wij krakers, hebben toch zo veel voor de stad gedaan?
Dan zeg ik graag: “Kijk waar wíj voor staan, al die idealen!
Welke precies nog relevantie hebben in mijn eigen tijd
nee, dat moet je me niet vragen, daar denk ik liever niet over na.
Dat leidt maar af van het toevoegen van culturele waarde.
En daar lag immers de prioriteit.”
Ik ben een yucs.
Ik geloof niet in privé bezit.
Dat heb ik achter de hand, en wie weet
als ik er echt zin in heb, noem ik me zelf
misschien wel anarchist.
Dat simpelweg uiten, het liefst op het internet,
of “onder elkaar”
maakt mij toch bij uitstek radicaal?
Dat gaat toch tegen alle burgerlijke normen in?
Of ik er naar leef?
Nee ook dat moet je me niet vragen.
Wanneer ik in de problemen zit
dan verwacht ik natuurlijk wel sympathie
en het liefst een donatie alstublieft.
Wanneer ik geld had, dan gaf ik dat immers ook vrijwillig weg
om mensen te helpen die uit hun huis zijn gezet. Echt waar.
Liever dat dan het uitgeven aan wiet of bier natuurlijk.
Want ik werk wel hard, wij zij geen uitkeringstrekkers
dat kun je ons niet verwijten, wij weten best
dat je dáár mee vereenzelvigen een strategische stap te ver is.
Mensen uit de bijstand? Daar hebben wij niks mee te maken hè.
Dat zijn maar van die gewone mensen die niet vrij leven en geen kunst maken.
Die zijn afhankelijk van de staat.
Kijk, als het nou om subsidie ging, dan konden we er nog wat mee.
En trouwens, die kunnen toch ook gewoon gaan kraken, net als wij?
Eigenlijk kiezen ze er gewoon voor afhankelijk te blijven.
Ze kunnen zich toch bij ons aansluiten?
Wij verwelkomen toch allerlei soorten mensen? Dat zie je toch?
Er lopen hier toch allemaal mensen die er níet hun best
voor hebben gedaan om duidelijk te maken hoe alternatief ze wel niet zijn?
Het is toch duidelijk dat je niet onze ideeën hoeft te delen
over wat dat is, het goede leven, om gebruik te mogen maken
van onze geweldige zogenaamd zelfgecreëerde sociale voorzieningen en bijdragen?
Nee nee, wij zijn niet afhankelijk van de staat.
Wij yucs, zijn onafhankelijk en vrij!
Wij haten de staat, dat hoort er bij,
ook al geven ze ons gratis woonruimte,
ook al geeft de staat ons meer dan aan een ander.
Dat wijzen we dan af (maar wel onder voorbehoud, we staan open voor
een betere aanbieding, en we kunnen best onderhandelen)
,maar we zijn wel onafhankelijk.
Aangezien wij alles delen en dat wat door slechte huisjesmelkers
(en hun slechtheid maakt wat wij doen altijd goed)
werd misbruikt aan de gemeenschap willen teruggeven
eigenen we ons zelf bezit toe.
Dan wel als groep, want van privé bezit willen wij niks weten.
Want we nemen maar iets tijdelijk in gebruik, het is geen echt bezit.
Behalve als we weg moeten, dan is het wel op eens “ons terrein”.
Dat het er op neer komt dat we per persoon
ons eigenlijk een kapitaal toe eigenen,
die terreinen zijn door die verderfelijke speculatie
immers miljoenen waard, doet er toch niet toe?
Wij doen er toch iets mee wat de gemeenschap ten goede komt?
En dan vinden wij dus dat wij er over mogen beslissen
wat het juiste is om te doen met zogenaamd publiek bezit.
Dat is hoe het moet, wen er maar aan
want wij horen bij deze stad!
We hoeven die stad niet te noemen bij naam,
dat kan er maar een zijn.
Want ondanks dat we zo ten midden van de
maatschappij staan en er alles aan doen
om sociaal en hulpvaardig te zijn voor iedereen
reikt onze welwillendheid niet verder dan Amsterdam.
Want wij weten hoe je dat doet, vrij leven
een eigen utopie maken en dan op zo’n onovertroffen manier
dat ze ons eigenlijk zouden moeten toejuichen en na doen!
Als mensen dat niet doen, dan komt dat omdat
ze rechts zijn, fascisten misschien zelfs, burgerlieden,
kapitalisten en yuppen die van ons geweldig vrije leven
niks begrijpen.
Mensen die niet weten waar ze het over hebben,
omdat ze niet verder komen dan consumeren en werken.
Omdat ze er voor gekozen hebben om slaafs te zijn!
Slaaf van hun baas of hypotheek, want wat nou geen keuze.
Wij hebben toch ook een keuze en waarom zouden wij
ons zelf niet gewoon met ieder ander vergelijken?
Dat ze niet weten waar ze het over hebben
en onze manier van leven niet begrijpen en kennen
dat is toch heel vreemd, aangezien wij zo ons best hebben gedaan
ten midden van de maatschappij te staan?
Dat is toch vreemd, aangezien wij altijd met open vizier
iedereen die verhaal kwam halen te woord hebben gestaan?
Omdat wij zo veel sociaal werk doen,
mensen opvangen en huisvesten
hoef je een dakloze op straat maar onze naam te noemen
en ze zullen zelf zeggen, ooh die mensen zijn geweldig.
(echt waar, ga het maar uittesten)
De armen en verworpenen der aarde
staan in de rij om zich bij ons aan te sluiten,
die staan bij ons in rijen aan het hek
ze smeken ons om onze hulp
want zij weten hoe goed wij voor hun zijn
en wat wij voor hen betekent hebben.
Daarom lijken de plekken waar wij ons welzijnswerk doen
ook vooral op een gaarkeuken, op een opvangplek,
een daklozen centrum en veilige haven of
een schuldhulpcentrum, een blijf van mijn lijf huis,
of als je wil, een retraite,
in plaats van op een groot open lucht atelier
of alternatief festival terrein.
Wij helpen toch zeker niet alleen mensen
die tijdelijk “dakloos” zijn en geen woonruimte vinden
omdat ze wel in Amsterdam móeten wonen vnawege hun
creatieve bestaan?
Wij helpen toch zeker niet alleen mensen die op ons lijken
,die “dakloos” zijn omdat ze ontruimd zijn?
De zwervers en junks, de mensen die leven in tenten,
ergens in een bosje naast een snelweg,
de mensen die stelen om te overleven,
daar keren wij ons toch niet van af?
En al zal dat wel zo zijn, al deden wij dat wel
dan mag dat ons niet verweten worden hoor.
Het is toch niet alsof wij van de daken schreeuwen
hoe veel sociaal en cultureel werk wij eigenlijk doen.
Dat mag ons dan niet verweten worden,
het is toch immers niet alsof wij
onze sociale bijdrage aandragen als
reden om gefaciliteerd te worden door de maatschappij?
Het is toch niet alsof wij ons zelf te goed voelen
om op een terrein te verblijven
tussen de “gewone mensen” in een woonwijk
ergens op een terrein langs een snelweg?
Het is toch niet alsof wij hoog opgeven
over wat we allemaal wel niet voor de gemeenschap
hebben betekent, in plaats van voor ons zelf?
Dat wij zelf zo veel profijt hebben
van deze wonderlijke unieke manier van leven,
die beschermt zou moeten worden,
zo nodig zelfs door de VN,
dat is maar toeval.
Dat is alleen maar een bijkomstigheid
van onze hulpvaardig- en goedheid.
Wij zijn yucs en de Amsterdammer heeft ons nodig,
of hij dat nou wil of weet of niet!
Forten genoeg. http://www.stelling-amsterdam.nl/forten/index.php
http://forum.stelling-amsterdam.nl/viewtopic.php?t=1306&p=5823&utm_sourc...
Hoe is het op het fort bij Velsen?
http://www.stelling-amsterdam.nl/nieuwsbrief/2019/nieuwsbrief-469/#VELSEN
Heemschut deelt zorg over Fort bij Velsen met minister
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20190121_76618623/heemschut-d...
WOON / WERK - TIP : https://www.nhnieuws.nl/nieuws/238982/kunstenaars-en-ondernemers-vestige...
(niet cynisch bedoeld, dit ter volledigheid)
De tip betreft: https://www.vps-nl.com/leegstandbeheer/antikraak/aanbod/?property_id=219...
Liedje voor de dappere en wonderschone Jente.
Op schollevaareiland
Daar willen ze allemaal zijn
Op schollevaareiiiiiiiland
Kan je sneeuwballen knallen,
iedereen, groot en kleiiiiiiiiiiiiiiin
Op schollevaareiiiiiiiiiiiiiiiiland
Sleetje rijden om 't kind weer
in jezelf te bevrijden. Weg chagrijn!
Op schollevaareiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiland
En zo verder. Vul maar in. Tinge linge ling!
Filmpie: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/239045/krakers-fort-bij-velsen-naar-recht...
Sluiten dit vervuilende project. Daarna een topplek om te Robodock'en!
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/239102/tata-steel-bereikt-maximaal-aantal...
"Het debat ging over de ontruiming van het ADM-terrein, dat 21 jaar gekraakt was. Deze ontruiming ging zonder geweld. "Dat mag een succes heten," aldus Halsema." https://www.parool.nl/amsterdam/halsema-botst-met-rechtse-oppositie-over...
Een nu al historisch tijdsdocument. Hoe een tijdsgeest verandert en verandert. Eeuwig zonde. https://www.youtube.com/playlist?list=PLSU2Gt7i5oMBr_yqUIdTGLGrYUj6mb_yw
Krakers Fort bij Velsen naar rechter: "Hoe kan je het hier zo vernietigen?"
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/239045/krakers-fort-bij-velsen-naar-recht...
De waarheid in een beknopte maar zeer duidelijke journalistiek. http://defusie.net/chidda-vs-adm-hoe-vastgoedspeculanten-levens-vernieti...
Dat is duidelijk: "Halsema: 'Ik wist er niet van om een hele goede reden: omdat de politie op geen enkel moment heeft geoordeeld dat er hier sprake was van een gevaarlijke molotovcocktail. Dus als u inderdaad vindt dat ik een gevaarlijke situatie hebt laten ontstaan, zult u dat hard moeten maken.'
De burgemeester ontkende eerder al dat er strafbare feiten waren geconstateerd op het ADM-terrein. Zij zou niet op de hoogte zijn geweest van de aanwezigheid van molotovcocktails. Volgens haar heeft ze actief naar de vondst van de molotovcocktails gevraagd, maar hierop van de politie geen bevestiging had gekregen."
https://www.at5.nl/artikelen/190988/halsema-botst-met-vvd-over-gevonden-...
Banksy ging naar Tata Steel in Wales. Overeenkomsten met Wijk aan Zee en de regio? Dacht 't wel ... https://www.ad.nl/buitenland/banksy-zet-staalstadje-in-wales-op-z-n-kop~...
"Banksy zet staalstadje in Wales op z'n kop
Straatkunstenaar Banksy spoot ongevraagd een schildering op een schuur in Wales. Niets bleef voor arbeider Ian Lewis en zijn woonplaats Port Talbot bij het oude.
De plotselinge verschijning van een werk van Banksy, de beroemdste nog levende kunstenaar in Groot-Brittannië, op de muren van zijn zelfgebouwde garage zag staalarbeider Ian Lewis als een geschenk uit de hemel. Een maand later voelt dit 'vroege kerstcadeau' voor hem meer aan als een vloek. Iedereen wil meeprofiteren van de graffititekening. Blinde hebzucht kostte hem zelfs zijn relatie.
De vijftiger verkocht Season's Greetings voor ruim een ton aan een kunsthandelaar, die beloofde het werk de komende jaren in Lewis' woonplaats Port Talbot - in Wales - tentoon te stellen. Lewis kon een veelvoud van dit bedrag krijgen, maar wilde zijn afkomst niet verloochenen. Zijn vriendin draaide daarop door. De situatie escaleerde zodanig, dat Lewis zich volgens omwonenden gedwongen voelde bij de rechtbank voor haar een straatverbod aan te vragen.
Zijn ex was niet de enige die hem ging lastigvallen. Wildvreemden scholden hem op straat uit voor 'verrader', omdat hij de publiekstrekker niet aan de gemeente had geschonken. Het ging aan hem vreten. Lewis verlaat zijn huis nu alleen nog om zijn twee honden uit te laten. De Banksy passeert hij zwijgend. Praten laat hij aan anderen over.
Plaats delict
De schuur van Lewis heeft veel weg van een plaats delict. De afbeelding zit achter plexiglas. Een inderhaast geplaatst hek houdt nieuwsgierigen op afstand. Een beveiligster spiedt vanuit een caravanachtige cabine verveeld naar de muur. De weg is afgezet met pylonen. Agenten komen op vaste tijden poolshoogte nemen. Bezoekers, al 25.000 inmiddels, laten zich daardoor niet afschrikken. De Banksy werkt als een magneet.
Het werk laat een kind zien in winterkleding, met uitgestoken tong om neerdwarrelende vlokken op te vangen. De plaat op de muur ernaast geeft het onschuldige beeld een donkere ondertoon. De 'sneeuw' blijkt as, afkomstig uit een brandende vuilnisbak. Op het snijvlak van de twee tekeningen steekt een schoorsteen van de nabijgelegen hoogovens van Tata Steel boven de schuur uit.
Volgens Gary Owen uit Port Talbot is dat geen toeval. Owen had Banksy in augustus een brief en een Instagramboodschap gestuurd. ,,Ik dacht nooit iets terug te horen", vertelt de ex-werknemer van staalbedrijf Tata Steel. ,,Tata trok zich er niets van aan dat stof van de hoogovens dagelijks op Port Talbot neerdaalt. 'Misschien kan je iets met zeemeeuwen met gasmaskers doen', vroeg ik Banksy.”
Owen houdt zich in zijn vrije tijd bezig met burgeractivisme. Overdag verkoopt hij online boeken die hij opduikelt bij antiquariaten. 's Avonds strijdt hij tegen de vervuiling, al twijfelen lokale politici aan zijn motieven. Owen geniet van de aandacht. ,,Ik kreeg zelfs telefoon uit Australië. Elke krant wilde me spreken."
Uitstraling
Het enthousiasme in Port Talbot over de Banksy is groot. Zware industrie geeft de stad een onheilspellend karakter. Alles oogt grauw, van de huizen tot de straatstenen. Het kunstwerk zorgt voor afleiding en voor een positievere uitstraling.
Ook de lokale economie speelt in op de Banksy. Winkeliers verkopen souvenirs met Season's Greetings erop gedrukt. ,,Ik durf geen aantallen te noemen, maar het loopt als een trein", vertelt Heather Reynolds (26) in Sun Rays, een kapper en souvenirwinkel ineen. Ze heeft een schap vrijgemaakt voor mokken, kopjes, viltjes, mutsen en gladde stenen met de nieuwste attractie erop. In haar ogen geeft het kunstwerk de werkelijkheid weer. ,,Op mijn auto, raamkozijnen en was zit, als de wind verkeerd staat, zwart of rood stof."
Haar vader werkte vroeger in de mijnen, en later bij Tata Steel. ,,Dat was ongezond wellicht, maar hij moest wel de rekeningen betalen. Ik wil niets slechts zeggen over Tata. Het is goed voor vierduizend banen hier." Joan Landeg, die voor haar kleinzoon een Banksy-beker koopt, deelt die mening. ,,Tata heeft mijn man een baan en een goed pensioen opgeleverd. Het is niet goed voor je lichaam, maar alles heeft een prijs."
Lewis verdient een lintje voor alles wat hij heeft doorstaan
,,De Banksy hoort in Port Talbot", benadrukt de koper, John Barland, vanuit zijn galerie in Brentwood (Essex), 300 kilometer verder. ,,Het gaat over vervuiling, hier en in de wereld." Daarom laat hij het werk voorlopig in Wales. ,,We moeten wel een betere plek vinden, in het centrum."
Stigma
De onderliggende boodschap van Banksy zit gemeenteraadslid Rob Jones echter niet lekker. Hij strijdt tegen het stigma op Port Talbot. ,,Vroeger kon je op slechte dagen door de vervuiling niets zien. Nu behoort onze lucht, dankzij maatregelen van ons en de EU, tot de schoonste in het hele land. Tata heeft zijn leven gebeterd. Kan het kunstwerk dan niet gewoon een kerstgroet voor Port Talbot zijn?" Jones hoopt dat de komst van de Banksy zijn geboorteplaats blijvend verandert. ,,Het sluit perfect aan bij het streven van Port Talbot om hier een museum van moderne kunst te huisvesten; nu met Season's Greetings als pronkstuk.”
Wellicht is Ian Lewis dan de enige inwoner die daar geen kijkje gaat nemen. Koper Barland: ,,Lewis verdient een lintje voor alles wat hij heeft doorstaan.”
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1874840/
Nieuwe Hollandse Waterlinie maandag aangeboden aan UNESCO
Geschreven door redactie
UTRECHT - Als het aan het Nederlandse kabinet ligt, moet de Nieuwe Hollandse Waterlinie UNESCO werelderfgoed worden. Maandag wordt er een nieuwe stap gezet in het proces. Dan wordt het verzoek om deze unieke verdedigingslinie ook te benoemen tot werelderfgoed in Parijs aangeboden aan UNESCO.
De Nieuwe Hollandse Waterlinie loopt door 25 gemeenten in Gelderland, Noord-Brabant, Utrecht en Noord-Holland. De Stelling van Amsterdam is het sluitstuk. De linie is in de negentiende eeuw aangelegd en bestaat uit een stelsel van forten, kazematten en sluizen die het mogelijk maakten om delen van Nederland onder water te zetten. Het westen van het land zou daardoor onbereikbaar zijn voor vijandelijke legers. Het systeem is uniek in de wereld.
De verdedigingslinie uit de 19e en 20e eeuw is een uitbreiding van de Stelling van Amsterdam. Die laatste staat al sinds 1996 op de Werelderfgoedlijst.
Nederland is sinds 2014 bezig om de werelderfgoedstatus binnen te halen voor de linie. Er is al meer dan 200 miljoen euro besteed aan het restaureren en toegankelijk maken van de vele bouwwerken.
In december besloot het kabinet dat de waterlinie wordt voorgedragen voor de Werelderfgoedlijst. In mei 2020 wordt duidelijk of de nominatie doorgaat.