Hier kun je discussieren over De noodzaak van de strijd tegen Zwarte Piet.
Tegen hen zeg ik: wie denken jullie wel dat jullie zijn om te bepalen dat de strijd tegen Zwarte Piet onbelangrijk is? Dat mensen maar beter wat anders kunnen gaan doen? Komen jullie kinderen huilend thuis omdat ze op school weer voor Zwarte Piet zijn uitgescholden? Moeten jullie je kinderen uitleggen dat dat racisme is, en niet ‘gewoon’ pesten en plagen? Wanneer dringt het tot jullie botte koppen door dat jullie het voorrecht hebben om het niet belangrijk te hoeven vinden omdat jullie er geen last van te hebben? Wanneer ga je inzien dat je voor zwarte mensen zit uit te maken wat voor hen belangrijk moet zijn? Puur superioriteitsdenken. Witte mens weet het beter.
Dit zijn geen mensen die voor Zwarte Piet zeggen te zijn. Alleen, ze vinden het ‘geen prioriteit’ en ze vinden het ‘gezeur’. Dit komt van mensen die doen alsof ze vrienden of kameraden zijn. Zo tegen racisme! Zo bezig met een zogenaamd linkse strijd. Maar wel alleen een witte linkse strijd en al die zwarte mensen die Zwarte Piet weg willen hebben, die staan dat maar in de weg. Maar wat is volgens deze witte mensen dan wel echt racisme en het bestrijden waard? Etnisch profileren? Discriminatie op de arbeidsmarkt? Lagere schooladviezen voor zwarte kinderen? Hatelijk geschreeuw en gescheld? Racistisch geweld? Apartheid? En waar denken ze dan dat dat vandaan komt? Komt racisme zomaar uit de lucht vallen? Waar komen de denkbeelden die aan al dat racisme ten grondslag liggen toch vandaan? Zou het kunnen komen doordat witte mensen altijd maar is ingeprent dat zwarte mensen minderwaardig zijn? Slaafs? Dommig? Grappig? Kwaadaardig? Niet serieus te nemen? Hee…, dat lijkt Zwarte Piet wel!
Ik schreef al vaker: racisme begint met beeldvorming. Het begint met het bespotten van mensen om hun uiterlijke kenmerken. Het begint met een karikatuur van hen maken, hen ontmenselijken. En alsof de ontkenning van dit mechanisme nog niet genoeg is, volharden vele van deze linkse witte mensen ook nog eens in koloniaal taalgebruik. Dit zijn van die mensen die maar doorgaan en doorgaan met je tijd verspillen met oeverloze drogredendiscussies om het woord ‘blank’ te mogen blijven gebruiken. Ook gezeur, als je daarover begint, volgens hen. Want ‘we zijn toch niet wit?’ ‘Kijk eens, papier is wit, ik maak er een foto van met mijn vinger erbij, die is niet wit. Dus zie je wel, we zijn blank!’
Ok, wij zijn dus: ‘Blinkend, Glanzend, Helder; Onbesmet, Rein, Smetteloos, Zuiver; Rijmloos; Blanco, Onbeschreven, kleurloos, transparant’. O ja, en het is ook nog een ‘verwijzing naar iemand met witte (eigenlijk roze) huidskleur’. Witte huidskleur. Eigenlijk roze. Juist ja. Een verwijzing. We zijn niet ‘blank’, het is een verwijzing naar wat wel onze kleur is: wit of roze. En dit is wat ik zei tegen die man met die foto met dat wit vel papier naast zijn roze vinger: ‘Noem je zelf van mijn part roze, maar niet ‘blank’ want dat is geen kleur. Later kreeg ik nog een privaat bericht van deze persoon om me te vertellen dat hij wel mijn medestander zou zijn in de strijd tegen Zwarte Piet indien dit het laatste probleem op aarde zou zijn, ‘got it?’ Ja, doei! Zulke ‘medestanders’ heb ik niet nodig.
Het is opvallend dat in het heetst van de strijd, als extreem-rechts pro-pieten volk in de aanval gaat, volop gesteund door de media die zo goed zijn in negatieve beeldvorming, juist dan veel zogenaamd linkse witte mensen de hoofdoorzaak van racisme alleen een probleem vinden als alle andere problemen in deze wereld eerst zijn opgelost. Handig, dan hoef je niks te doen. Tja, als je zelf geen last van racisme hebt, waarom zou je dan ook iets doen aan de wortels ervan? Waarom zou je iets doen en je solidair verklaren? En daarmee zijn ze onderdeel van het probleem dat racisme heet. Racisme moet je willen zien, om je heen en ook in jezelf. Het is je met de paplepel is ingegoten. Stel je voor dat je het moet herkennen en erkennen. Ik wil niet beweren dat dit een makkelijk proces is, maar wel een noodzakelijk proces. Een pijnlijk proces, maar wel een nuttig proces. Een proces waarin we fouten maken, maar ook leren. En dat leerproces, dat kunnen we delen. Of je steekt je kop in het zand en zegt: niet belangrijk. Dan vergeet je dat wij als witte mensen makkelijk praten hebben.
Dit gezegd hebbende. Willen al die witte mensen die menen de wijsheid in pacht te hebben, de dienst te kunnen uitmaken, even hun witte kop uit dat drijfzand trekken? Kijk eens om je heen. Overal zijn mensen ergens voor of tegen aan het knokken. Zij aan zij. Het is zelfs mogelijk om tegen meer dingen tegelijk te knokken. We hoeven ons niet tot een zaak te beperken, integendeel: alles is met elkaar verbonden. Zonder racisme zou kapitalisme geen zondebokken hebben en konden bazen hun gang niet gaan, om maar wat te noemen. Maar er zijn ook mensen die ervoor kiezen iets als speerpunt te nemen voor strijd, bijvoorbeeld Zwarte Piet, want de ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Te zeggen dat al het andere belangrijker is dan de strijd tegen Zwarte Piet en dat je wat nuttigers moet gaan doen, dat is niets anders dan een categorische weigering om racisme te bestrijden. Sterker nog, dit zijn achterbakse aanvallen op mensen die tegen Zwarte Piet knokken, al jarenlang. Stop met die messteken in de ruggen van zwarte anti-racisme activisten!
En dan dit nog. Van het een komt het ander. Afgelopen week presteerde zo’n ‘kameraad’ het om de ‘blokkeerfriezen’ gelijk te geven, zich daarmee solidair stellend met extreem-rechts gepeupel dat zwarte activisten bedreigt en op de snelweg op levensgevaarlijke wijze bussen met demonstranten tegenhoudt met gewonden en trauma’s als gevolg. Ja, de ‘blokkeerfriezen’ hadden gelijk, zo betoogde hij, want we hebben met ons allen toch wel wat beters te doen dan Zwarte Piet bestrijden?! Dat is terreur honoreren, anders niet. Dus voor wie zich aangesproken voelt: denk nog eens na. Aan welke kant wil je staan? Wil je deel uitmaken van de oplossing of van het probleem?
Zal het je een rotzorg zijn, stop dan de pretenties. En stop met in de weg staan. Gewoon: stop.
Joke Kaviaar, 14 oktober 2018
Het kan niet door de beugel
Het kan niet door de beugel dat extreem rechts de recht zaak inzake die wegblokkade gebruikt om te manifesteren en stickers te plakken in Leeuwarden.
Afgelopen vrijdag was zelfs sprake van een menigte met pro piet spandoeken en Friese vlaggen die de wegblokkade steunde!
Waar blijft AFA Friesland met mobiliseren?
antwoord op 'het kan niet door de beugel'
ze zitten vast aan mijn kiezen en lopen naar voor, ... ik vind het meer een marteling. het zit me alleen dwars en ik wil het kwijt.
in de antifa 'catacomben' in friesland en elders is het ook goed om de nuance niet te verliezen of een dialoog. het gelijk krijg je niet met het 'willen schreeuwen van de daken' dat je anti-racistisch bent maar veel eerder in de praktijk. een meerderheid van de wegblokkeerders menen ook echt dat ze ook anti-racistisch zijn en vinden de associatie met extreem-rechts storend omdat ze nadrukkelijk geen sympathie met pegida, de nvu enz hebben. *als je gediscrimineerd wordt doe je toch aangifte, aldus een van de blokkeerders*
idd, ze baseren hun gedachten op een sentiment van een verwerpelijke volksnationalisme die de fryske frijheids partij juist wil propageren. de lijsttrekker van de ffp probeerde zelfs aansluiting te vinden bij de blokkeerfriezen wat grotendeels niet is gelukt. heb geduld, in de fryske beweging is er nu een voortdurende discussie over racisme. een groot deel vindt dat ze zelf gekoloniseerd zijn en dagelijks gediscrimineerd worden en juist vanuit deze gedachte kan je begrijpen dat ze een dilemma ervaren die 'outsiders' niet kennen.
...
simon tahamata bijvoorbeeld, hij probeerde onlangs op tevee te verwoorden hoe de molukse gemeenschap in de verdringing en vergetelheid is geraakt... de vergelijking gaat mank, maar er is wel iets van te snappen als je de historie van minderheidspolitiek in nederland leert begrijpen.
waarom afa friesland niet heeft gemobiliseerd? daar kan ik geen antwoord op geven. wellicht omdat het niet zo gemakkelijk is om kritisch te zijn en om in dialoog te blijven. de opzet, lijkt me, is dat mensen begrijpen hoe discriminerend en racistisch zwarte piet kan zijn tijdens het jaarlijks terugkerend sinterklaas feest. het protest is 365 dagen nodig en als je na mijn betoog dan nog steeds over friesland spreekt en de blokkeerfriezen in ogenschouw neemt is hier nog heel veel over te zeggen.
dit bericht is slechts bedoeld voor een dialoog...
Comment was hidden
De ene term met teveel
De ene term met teveel betekenissen inruilen voor de andere helpt ons niet verder. Als wij nederlanders het over een witte loodgieter, witte werkster of witte illegaal hebben hebben we het niet over hun huidskleur. Verzin een ander woord. Naar verluidt is er b.v. de straattaal-term "bakra", met een interessante etymologie - maar dat terzijde.
Dat je zwarte piet op een rasistische manier in kunt vullen zal ik niet bestrijden, maar dat Zwarte Piet DE manier is waarop dat racisme zich uit, of dat het racisme weg is zogauw Zwarte Piet weg is is klinkklare onzin. Stel dat morgen iedereen van links tot rechts accepteert en erkend dat Zwarte Piet rasistisch is. Wat wil je dat er dan gebeurt? Roetpieten, stroopwafelpieten, regenboogpieten? Sinterklaas afschaffen? Nederland veramerikaniseren door met Kerstmis pakjes te geven? [nee, dit is geen retorische vraag. Wat wil KOZP ?]
Kunnen we niet een beetje uitkijken dat we het onze tegenstanders niet te gemakkelijk maken aktivisten weg te zetten als "mensen die graag het slachtoffer uithangen" danwel als "ondersteuners van het linkse globalisme dat de Nederlandse cultuur af wil breken". Er is helemaal niks links aan kapitalistische globalisering.
"slippery-slope" redeneringen ala "van het 1 komt het ander" en kreten als "wie het niet 100% met me eens is is ongeneeslijk mijn vijand", die kunnen we IMHO beter aan anderen overlaten. De realiteit is nou eenmaal niet zwartwit, en veel mensen zijn best voor rede vatbaar als je dingen goed uitlegt
Comment was hidden
Blank
In mijn sociale omgeving is de omschrijving voor mijn huidskleur altijd blank geweest. Natuurlijk is dat een verwijzing naar iets anders, elk woord is een teken dat verwijst naar zijn betekenis. Wit is dat ook, en wit heeft naast kleur ook nog een hele reeks andere betekenissen (zelfde geldt voor zwart, licht, donker en elk ander woord). Op geen enkel moment is in mijn sociale omgeving het woord blank gebruikt om een superioriteit aan te duiden ten opzichte van iemand anders (of wat dan ook van die strekking). Het is altijd simpelweg een neutrale zelf-omschrijving geweest.
Kijk, als het gaat om woorden die ik gebruik om naar anderen te verwijzen, dan vind ik het logisch dat (zeker in het kader van een respectvolle omgang onder mensen die in ieder geval niet vijandig staan tegenover elkaar) ik daar rekening mee hou. Maar NIEMAND heeft het recht voor mij te bepalen hoe IK MiJZELF wens te omschrijven. Als er 100% zeler een 'definitionsmacht' bij een persoon dient te liggen op een bepaald onderwerp, dan is dat toch sowieso de definitie die je van jezelf geeft.
Ik ben blank, ik heb een blanke huidskleur, zo omschrijf ik mijzelf net zoals de meeste mensen in Nederland met een soortgelijke huidskleur. Dat we die huidskleur hebben en dat 'blank' noemen, daar is niks mis mee. Dat jij meent met een woordenboek en wat matige filosofie denkt aan te kunnen komen en dan boos wordt als we het er niet mee eens zijn, dat is jouw probleem en maakt ons zeker niet tot racist, reactionair, fascist of wat dan ook. Het maakt jou wel dogmatisch en autoritair. Wij zeuren niet als jij daarover begint, dat jij daarover begint is gezeur dat ons recht onszelf te definiëren aanvalt.