“Het terugkrijgen van de bal”

Hier kun je discussieren over “Het terugkrijgen van de bal” .
Elk slachtoffer van geweld om de hoek maar, niet te vergeten, ook in Verwegistan, is er een te veel. Het verdriet van elke nabestaande is ondraaglijk en veroorzaakt onuitwisbare littekens.

Ik hoop dat ‘Brussel’ tot een echte bezinning leidt en niet tot nog meer angst, haat en selectieve repressie, verontwaardiging en uitsluiting. Maar bovenal hoop ik dat alle gebeurtenissen tot een diep besef gaan leiden dat er iets heel fundamenteels scheef zit op deze Aarde. Dat er een werkelijke zoektocht naar oorzaken en gevolgen komt. Dat er een heel andere groei dan economische groei mogelijk is. Dat ook journalisten daarover gaan nadenken en durven te schrijven. Dat onze verhouding tot al onze relaties op deze Aarde daardoor van binnen naar buiten en van buiten naar binnen echt en fundamenteel kan verbeteren.

Black Elk (1863-1950), ziener en medicijnman van de Olglala Sioux zegt het in het zevende geheime ritueel, ‘Het opgooien van de bal’(De Heilige Pijp, J.E. Brown) zo:
“In deze voor ons volk treurige tijd verdringen wij ons om de bal (het universum,DKS) aan te raken, hoewel sommigen niet eens meer de moeite nemen hem te vangen. Als ik daaraan denk kan ik wel huilen. Toch ben ik ervan overtuigd dat hij binnenkort opgevangen zal worden, want het einde nadert met rasse schreden. Dan zal hij worden teruggebracht naar het middelpunt, en ons volk zal met hem zijn. Het is mijn vurige bede dat dit zal geschieden, en het is juist om dit ‘terugkrijgen van de bal’ te bevorderen dat ik de wens voelde dit boek te maken.”

Het ‘opvangen’ en weer ‘terugkrijgen van de bal’ lijkt mij urgenter dan ooit.


Het schetst een wat scheef

Het schetst een wat scheef beeld van inheemse volken in Noord Amerika door ze af te schilderen als " wijs " en " zieners " en slachtoffers. De inheemse volken bekend als Indianen in het zuiden van wat nou de VS is waren verantwoordelijk voor het ontvolken van wat toen nog het noorden van Mexico was. De Mexicanen waren niet instaat die aanvallen te stoppen. De Spanjaarden hadden als ik het goed begrijp verdragen met de Indianen en waren in staat de Indianen militair effectief te bestrijden voor zo ver nodig. Maar er waren na tot stand koming van de Verenigde staten van Mexico ook nog oorlogen tussen Indiaanse volken in wat nu de VS is en de sterksten verjoegen de rest richting Mexico .De voortdurende overvallen met name vee diefstal en de moorden op Mexicanen door Indianen zorgden er voor dat uiteindelijk de Mexicaanse regering de grens open deed voor migranten met een andere cultuur en achtergrond wat leidde tot wat Mexicanen zien van als verlies van Texas enzovoorts eigenlijk een groot deel van het territorium van de Verenigde Staten van Mexico aan de VS.
Wat de Indianen er voor al onder heeft gekregen zijn de ziektes die uit Europa kwamen en die hele inheemse volken in Noord Amerika deed verdwijnen.
Graag aanvullingen als ik wat niet helemaal juist weer geef.

Het terugkrijgen van de Bal

nn,
Bedankt dat je even aangeeft dat je open staat voor een aanvulling.
De 'Heilige Pijp is niet zo maar een boek maar wordt samen met 'Black Elk Speaks' door de Noord-Amerikaanse Natives met name de Oglala Sioux opgevat als een zeer belangrijk boek. Hierin zijn namelijk de rituelen en ook een stuk van de geschiedenis in de 19de eeuw van de Oglala Sioux uit de mond van Black Elk die dat alles nog heeft meegemaakt vastgelegd.

Ik schets overigens in het stuk geen totaal beeld dus ook geen scheef beeld van de Oglala-Sioux laats staan van alle oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika. Ik zeg ook niet dat elke native een ziener is. Er zijn in het verre verleden in Noord-Amerika vele verschillende indianen stammen en volken geweest met ieder een eigen cultuur, gewoonten, rituelen enz. De Oglala-Sioux hebben door hun rondtrekkend bestaan en op zoek naar voedsel en levensruimte vele migraties meegemaakt van Noord naar Zuid en van Zuid naar Noord. Dat ging zeker niet altijd zonder schermutselingen en geweld. Ook dat staat in het boek 'Black Elk speaks'. Aan het einde van de 19-de eeuw hebben ook enkele indianenstammen, opgejaagd en weggejaagd door de Amerikaanse regering(stroepen) zoals de 'Doorboorde neuzen' (Nez Perce), onder leiding van Chief Joseph Canada proberen te bereiken omdat het daar een stuk veiliger was.

Je kan, zonder de diversiteit aan volken en gebruiken geweld aan te doen, trouwens vaak niet spreken over indianen als generaliserend all over begrip. Mexicanen bestonden historisch gezien ook uit diverse meer sedentaire indianen stammen en volken. De voortdurende roofovervallen die je schets hebben misschien op de verhalen van Geronimo betrekking maar lijken door blanke geschiedschrijving 'enigszins' uit zijn verband getrokken.

De komst van Columbus, de Spanjaarden en later de rest van West-Europa is de ondergang van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika geworden. Niet de onderlinge stammen schermutselingen. Dat had en heeft te maken met de invasieve migratie van mensen, normen en waarden enz uit het 'democratische' westen.

'Begraaf mijn hart in de bocht van de rivier' van Dee Brown beschrijft de geschiedenis en de ondergang van de vele indianenstammen van Noord- Amerika door de ogen van de oorspronkelijke bewoners van Noord- Amerika. Edward S. Curtis heeft in zijn The North American Indian bijna alle volken en stammen van geheel Noord- Amerika, toen de culturele genocide al had plaatsgevonden, nog op foto kunnen vastleggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Sheriff_Curtis

De boeken, er zijn nog veel meer boeken natuurlijk, schetsen een goed beeld van de grote diversiteit aan indianenvolken in Noord Amerika en hun geschiedenis. De boeken zijn vaak tweede hands nog te koop evenals boeken van hedendaagse indiaanse schrijvers als Craig Strete ( was nog vriend van Jim Morrison).
Hoe een jongen zijn naam verdiende is een prachtig zeer leesbaar boek.
http://www.indeknipscheer.com/tag/craig-strete/

Ik zal ook in deze reactie niet volledig kunnen zijn. Geschiedenis is dat trouwens nooit. Zeker de westerse geschiedsschrijving is ook niet volledig. Ligt aan 'onze bril'

Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech