nn,
Bedankt dat je even aangeeft dat je open staat voor een aanvulling.
De 'Heilige Pijp is niet zo maar een boek maar wordt samen met 'Black Elk Speaks' door de Noord-Amerikaanse Natives met name de Oglala Sioux opgevat als een zeer belangrijk boek. Hierin zijn namelijk de rituelen en ook een stuk van de geschiedenis in de 19de eeuw van de Oglala Sioux uit de mond van Black Elk die dat alles nog heeft meegemaakt vastgelegd.
Ik schets overigens in het stuk geen totaal beeld dus ook geen scheef beeld van de Oglala-Sioux laats staan van alle oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika. Ik zeg ook niet dat elke native een ziener is. Er zijn in het verre verleden in Noord-Amerika vele verschillende indianen stammen en volken geweest met ieder een eigen cultuur, gewoonten, rituelen enz. De Oglala-Sioux hebben door hun rondtrekkend bestaan en op zoek naar voedsel en levensruimte vele migraties meegemaakt van Noord naar Zuid en van Zuid naar Noord. Dat ging zeker niet altijd zonder schermutselingen en geweld. Ook dat staat in het boek 'Black Elk speaks'. Aan het einde van de 19-de eeuw hebben ook enkele indianenstammen, opgejaagd en weggejaagd door de Amerikaanse regering(stroepen) zoals de 'Doorboorde neuzen' (Nez Perce), onder leiding van Chief Joseph Canada proberen te bereiken omdat het daar een stuk veiliger was.
Je kan, zonder de diversiteit aan volken en gebruiken geweld aan te doen, trouwens vaak niet spreken over indianen als generaliserend all over begrip. Mexicanen bestonden historisch gezien ook uit diverse meer sedentaire indianen stammen en volken. De voortdurende roofovervallen die je schets hebben misschien op de verhalen van Geronimo betrekking maar lijken door blanke geschiedschrijving 'enigszins' uit zijn verband getrokken.
De komst van Columbus, de Spanjaarden en later de rest van West-Europa is de ondergang van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika geworden. Niet de onderlinge stammen schermutselingen. Dat had en heeft te maken met de invasieve migratie van mensen, normen en waarden enz uit het 'democratische' westen.
'Begraaf mijn hart in de bocht van de rivier' van Dee Brown beschrijft de geschiedenis en de ondergang van de vele indianenstammen van Noord- Amerika door de ogen van de oorspronkelijke bewoners van Noord- Amerika. Edward S. Curtis heeft in zijn The North American Indian bijna alle volken en stammen van geheel Noord- Amerika, toen de culturele genocide al had plaatsgevonden, nog op foto kunnen vastleggen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Sheriff_Curtis
De boeken, er zijn nog veel meer boeken natuurlijk, schetsen een goed beeld van de grote diversiteit aan indianenvolken in Noord Amerika en hun geschiedenis. De boeken zijn vaak tweede hands nog te koop evenals boeken van hedendaagse indiaanse schrijvers als Craig Strete ( was nog vriend van Jim Morrison).
Hoe een jongen zijn naam verdiende is een prachtig zeer leesbaar boek. http://www.indeknipscheer.com/tag/craig-strete/
Ik zal ook in deze reactie niet volledig kunnen zijn. Geschiedenis is dat trouwens nooit. Zeker de westerse geschiedsschrijving is ook niet volledig. Ligt aan 'onze bril'
Het terugkrijgen van de Bal
nn,
Bedankt dat je even aangeeft dat je open staat voor een aanvulling.
De 'Heilige Pijp is niet zo maar een boek maar wordt samen met 'Black Elk Speaks' door de Noord-Amerikaanse Natives met name de Oglala Sioux opgevat als een zeer belangrijk boek. Hierin zijn namelijk de rituelen en ook een stuk van de geschiedenis in de 19de eeuw van de Oglala Sioux uit de mond van Black Elk die dat alles nog heeft meegemaakt vastgelegd.
Ik schets overigens in het stuk geen totaal beeld dus ook geen scheef beeld van de Oglala-Sioux laats staan van alle oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika. Ik zeg ook niet dat elke native een ziener is. Er zijn in het verre verleden in Noord-Amerika vele verschillende indianen stammen en volken geweest met ieder een eigen cultuur, gewoonten, rituelen enz. De Oglala-Sioux hebben door hun rondtrekkend bestaan en op zoek naar voedsel en levensruimte vele migraties meegemaakt van Noord naar Zuid en van Zuid naar Noord. Dat ging zeker niet altijd zonder schermutselingen en geweld. Ook dat staat in het boek 'Black Elk speaks'. Aan het einde van de 19-de eeuw hebben ook enkele indianenstammen, opgejaagd en weggejaagd door de Amerikaanse regering(stroepen) zoals de 'Doorboorde neuzen' (Nez Perce), onder leiding van Chief Joseph Canada proberen te bereiken omdat het daar een stuk veiliger was.
Je kan, zonder de diversiteit aan volken en gebruiken geweld aan te doen, trouwens vaak niet spreken over indianen als generaliserend all over begrip. Mexicanen bestonden historisch gezien ook uit diverse meer sedentaire indianen stammen en volken. De voortdurende roofovervallen die je schets hebben misschien op de verhalen van Geronimo betrekking maar lijken door blanke geschiedschrijving 'enigszins' uit zijn verband getrokken.
De komst van Columbus, de Spanjaarden en later de rest van West-Europa is de ondergang van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika geworden. Niet de onderlinge stammen schermutselingen. Dat had en heeft te maken met de invasieve migratie van mensen, normen en waarden enz uit het 'democratische' westen.
'Begraaf mijn hart in de bocht van de rivier' van Dee Brown beschrijft de geschiedenis en de ondergang van de vele indianenstammen van Noord- Amerika door de ogen van de oorspronkelijke bewoners van Noord- Amerika. Edward S. Curtis heeft in zijn The North American Indian bijna alle volken en stammen van geheel Noord- Amerika, toen de culturele genocide al had plaatsgevonden, nog op foto kunnen vastleggen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Sheriff_Curtis
De boeken, er zijn nog veel meer boeken natuurlijk, schetsen een goed beeld van de grote diversiteit aan indianenvolken in Noord Amerika en hun geschiedenis. De boeken zijn vaak tweede hands nog te koop evenals boeken van hedendaagse indiaanse schrijvers als Craig Strete ( was nog vriend van Jim Morrison).
Hoe een jongen zijn naam verdiende is een prachtig zeer leesbaar boek.
http://www.indeknipscheer.com/tag/craig-strete/
Ik zal ook in deze reactie niet volledig kunnen zijn. Geschiedenis is dat trouwens nooit. Zeker de westerse geschiedsschrijving is ook niet volledig. Ligt aan 'onze bril'