Waar: Albert Heijn, Helmholzstraat, Amsterdam, Netherlands (GPS lat: 52.349901 lon: 4.939373)
Wanneer: 10/11/2011 - 15:54
Albert Heijn Helmholzstraat had zich goed voorbereid op de komst van activisten die haar klanten wilden informeren over vlees, zuivel en eieren van dieren gevoed met foute soja. Toen de activisten naar binnen gingen, werden ze opgewacht door een veiligheidsteam en een aantal agenten. Ze kregen een brief van Albert Heijn [1] waarop werd aangegeven dat wanneer er gestickerd zou worden of wanneer er binnen actie gevoerd zou worden op een andere manier de politie zou worden ingeschakeld. Er is toen besloten om de actie op de stoep voort te zetten.
Daar bleek echter dat de activisten die flyers uitdelen concurrentie hadden een veiligheidsteam van Albert Heijn, die hun eigen flyer aan het uitdelen waren. Wat volgde was een strijd om de consument, beide kampen probeerden hun flyer te slijten en meestal kreeg deze er dan ook twee. [2]
De consument werd zo toch nog op de hoogte gebracht van de foute en genetisch gemanipuleerde soja waar kippen, varkens en runderen mee worden gevoed. Albert Heijn vindt het blijkbaar niet nodig de consument te informeren als het vlees, de zuivel of de eieren komt van dieren die met deze soja zijn gevoed. In plaats daarvan zeggen ze nog steeds dat ze “juist veel initiatieven nemen om te komen tot verantwoorde sojateelt en de certificering van grote hoeveelheden soja.” Hiermee doelt Albert Heijn op de verantwoorde soja van de Ronde Tafel van Verantwoorde Soja (RTRS) [3]. De criteria van de RTRS zijn echter zeer zwak en leiden niet tot duurzame sojateelt. Daarnaast kan grootschalige import van soja uit Zuid-Amerika om ons vee te voeren nooit duurzaam zijn. Albert Heijn voorziet haar soja van een groen randje, maar in werkelijkheid gaan ze door met het ondersteunen de onduurzame grootschalige monocultuur sojateelt in Zuid-Amerika. Bovendien geeft ze de consument geen eerlijke keus.
[1] Zie voor de brief: http://gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Artikelen/2011/11/11_Pamflettenstrijd_b...
[2] Zie voor de brief: http://gifsoja.nl/Gifsoja/nieuws/Artikelen/2011/11/11_Pamflettenstrijd_b...
[3] De Round Table on Responsible Soy Association (RTRS) is een gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en verwerking van soja, waaronder Unilever, Ahold, Cargill en Monsanto. Ook de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame Handel. Eén certificaat staat voor één ton soja-product (bonen, meel of olie). Meer informatie vindt u in deze briefing: http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/RTRS_files/RTRS%20backgrounder%20v2.pdf. De kritiek is samengevat in een korte animatie: http://bit.ly/gifsoja-animatie.