Plaats een aanvulling

Verkeersinformatie voor de Randstad

Nieuws, gepost door: nn op 11/07/2025 07:05:27

Wanneer: 11/07/2025 - 17:09

In een van Europa’s meest dichtbevolkte regio’s is de oneindige stroom van verkeer, over wegen, sporen en door leidingen en kabels een vereiste voor het ongestoord functioneren van de megamachine die ons allemaal in zijn greep houdt en een spoor van verwoesting achterlaat. Wanneer het functioneren van deze infrastructuur stokt, al is het maar voor een paar uur, kan er een kettingreactie ontstaan die de logistieke processen onderbreekt die nodig zijn om de oorlogsmachine, kapitalisme en de staat draaiende te houden. De afgelopen maand was het verkeer in de Randstad chaotischer dan gewoonlijk.




Het verkeer in de spits had grote wegafsluitingen te verduren; de helft van de Amsterdamse ring was het weekend van 21 en 22 juni gesloten voor een overhyped festival op de snelweg ter ere van de 750ste verjaardag van de stad.

De week daarop was de snelweg tussen schiphol en Den Haag afgesloten om ‘s werelds meest prominente oorlogscriminelen veilig naar de NAVO top te kunnen vervoeren.

Maar naast dit geplande oponthoud waren er ook een aantal onaangekondigde storingen.

In het weekend voor de NAVO top zagen we de eerste ongewoonlijke zaken. Elektrakabels in de buurt van het World Forum in den Haag, waar de top een paar dagen later plaats zou vinden, werden doorgesneden. Na uitgebreid onderzoek vonden autoriteiten de schuldige: een vos, die naar het schijnt gespot was op camerabeelden in de buurt van de doorgesneden kabels. Strijdbare groeten en solidariteit aan deze voortvluchtige vos!

https://archive.ph/Tzgt5

Gedurende de week van de top vonden er meerdere DdoS aanvallen plaats, met als doelwit het NAVO kantoor en online loketten van de gemeente Den Haag. De meesten, maar niet allemaal, zijn geclaimd door pro-Russische hacktivists. Netwerkprovider Odido maakte ook melding van storingen, al claimt het bedrijf dat dit geen relatie had tot de top. Hoewel sommige van deze acties zich binnen het kader van interstatelijk conflict afspelen is het altijd interessant om te zien hoe en wanneer de communicatieinfrastructuur waar overheersing en gezag afhankelijk van is, onderbroken wordt.

https://www.winmagpro.nl/ddos-aanvallen-en-storing-tijdens-navo-top

Op maandagochtend deed Exintction Rebellion een poging om de A4 richting Den Haag te bezetten. De politie voorkwam dat de demonstratie de snelweg bereikte, dus demonstreerden de activisten op het naastgelegen veldje totdat ze werden gearresteerd.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/349840/xr-demonstratie-langs-navo-snelweg...

In de nacht van dinsdag op woensdag werd het gebouw van het NAVO innovatiefonds (Westermarkt 2) met verfbommen versierd door anonieme kunstenaars. Een post op indymedia verwijst naar investeringen van het fonds in dual-use (zowel militaire als civiele toepassingen) infrastructuur, zoals AI, als reden voor de actie.

https://indymedia.nl/node/55819

Dinsdagochtend vroeg werd het treinverkeer tussen Amsterdam, Utrecht en Schiphol en zuidelijker in het land ernstig verstoord door een brand langs het spoor in de buurt van het vliegveld. De vlammen beschadigden 25 kabels over een lengte van 30 meter en zorgden voor immense schade waarvan de reparaties de rest van de dag duurden, ten dele omdat een 3kV-kabel bij de brand verwoest raakte. Er wordt uitgegaan van brandstichting, maar de autoriteiten weten niet goed in welke hoek ze moeten zoeken. Het gerucht gaat rond dat dit het werk zou kunnen zijn van statelijke groepen, activisten of misschien zelfs… koperdieven?

https://nos.nl/artikel/2572299-politie-houdt-rekening-met-een-misdaad-bi...

Dinsdagmiddag werd het spoor getroffen door nog meer verstoringen: bij Gouda brak een bovenleiding op mysterieuze wijze, met als gevolg meerdere gestrande en geannuleerde treinen tussen Utrecht en Den Haag. Een journalist hoorde op een van de gestrande treinen een conducteur zeggen dat de kabel kapotgetrokken was. Moge iedere kabel breken.

https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuws/tot-in-de-ochtend-geen-tr...

Op woensdagochtend, kort nadat de schade van de brand van de ochtend ervoor gerepareerd was, waren er opnieuw storingen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Het is onduidelijk wat de oorzaak van de storing was; er werd in de berichtgeving slechts gesproken over ‘een technisch probleem’.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5515399/prorail-ns-treinsto...

Later op de dag volgde er nog een storing op het spoor, deze keer in de buurt van de Rotterdamse haven. Activisten blokkeerden het spoor urenlang zodat goederen de haven niet in of uit konden. Amazon pakketjes moeten rekening houden met een langere reistijd.

https://www.woningnoodnederland.nl/rotterdam-onder-hoogspanning-demonstr...

Als kers op de taart in deze reeks onverwachte gebeurtenissen rondom de NAVO top vloog er woensdag een militair voertuig dat geparkeerd was in Rotterdam spontaan in de fik. We kunnen slechts hopen dat het vuur fel genoeg brandde om de lontjes in het hoofd van toekomstige rebellen te doen ontvlammen.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/2031926/vlammen-slaan-uit-auto?utm_source...

Anarchisten en andere opstandelingen kennen een rijke geschiedenis van sabotage: spoorwegen, kabels en de allerlei andere onderdelen van de infrastructuur waar verschillende rijken op draaien. Infrastructuur vormt niet alleen een makkelijk doelwit, de gevolgen van een raak schot zijn bovendien onvoorspelbaar en golven soms in onverwachte richtingen. Zo kan de vonk van het oproer veel verder overslaan dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. De NAVO top geldt als de grootste veiligheidsoperatie in de geschiedenis van Nederland. Toch zijn er geen vossen of andere wilde dieren die ‘s nachts actief zijn gearresteerd. Wij vragen ons dus af: wat zou er gebeuren als honderd vosjes de kabels die de oorlogsmachine bij elkaar houden tussen hun kiezen vermalen, aansteken, of naar beneden halen?

___________________________
ENGLISH:

Traffic report from the Randstad (Netherlands)

In one of Europe’s most densely populated regions, the unceasing flow of traffic, along roads, tracks, pipelines and cables, is a prerequisite for the functioning of the mega machine that holds us all hostage, leaving only destruction in its wake. When the smooth functioning of this infrastructure breaks down, even for a few hours, it can have a cascading effect, interrupting the logistics required by the war machine, capitalism, and the state.

This past month traffic in the Randstad was a bit more chaotic than usual.

Major road closures aggravated the usual rush hour traffic; half of Amsterdam’s ring road was closed for the weekend of the 21/22 of June for an overhyped celebration of the city’s 750 year anniversary.

The following week the highway between Schiphol airport and the Hague was blocked off as part of a massive security operation to ensure the safe transport of the world’s most prominent war criminals to the NATO summit.

Aside from these planned inconveniences there were also a few unannounced interventions in the usual flows of traffic.

The unusual activity began the weekend before the NATO conference, when electricity cables were cut near the World Forum in the Hague, where the meeting was set to take place. After an extensive investigation authorities claim to have found the culprit, a fox, who was supposedly spotted on camera around where the cut occurred. Greetings and solidarity to the fugitive fox.

https://archive.ph/Tzgt5

Throughout the week there were several DdoS attacks against the NATO office and online portals of the municipality of the Hague. Many, but not all, of which were claimed by a pro-Russian hacktivist group. Service provider Odido also reported network issues, however they claim that the the disruption was unrelated to the summit. Although many of these actions played out within the framework of interstate conflict, it is always interesting to take note of when and how the communications infrastructure that connects domination is interrupted.

https://www.winmagpro.nl/ddos-aanvallen-en-storing-tijdens-navo-top

Monday morning Extinction Rebellion attempted to block the A44 highway leading to the Hague. Police intercepted the demonstration before it reached the highway so activists continued their gathering in a nearby field, before being arrested.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/349840/xr-demonstratie-langs-navo-snelweg...

During the night from Tuesday to Wednesday the NATO innovation fund (Westermarkt 2) was redecorated when anonymous artists threw several paint bombs at the building. A post on indymedia cited the fund’s investment in dual (civilian-military) use infrastructure, like AI, as a motivation for the action.

https://indymedia.nl/node/55819

Early Tuesday morning trains between Amsterdam, Utrecht, and Schiphol and even further south were disrupted when a fire broke out along the tracks near the airport, damaging 25 cables over a length of 30 meters. The fire caused extensive damage, in part because it destroyed a 3kV cable, and took a whole day to repair. It is believed to be the result of arson, but authorities remain puzzled as to who would do such a thing. Speculating that it could be the work of state actors, activists, or even... copper thieves?

https://nos.nl/artikel/2572299-politie-houdt-rekening-met-een-misdaad-bi...

Tuesday afternoon the disruptions continued when an overhead cable mysteriously snapped near Gouda, stranding several trains and shutting down service between Utrecht and the Hague. A journalist who happened to be on one of the stranded trains reported hearing a conductor say that the cable had been pulled down. May every cable snap.

https://www.msn.com/nl-nl/entertainment/nieuws/tot-in-de-ochtend-geen-tr...

Wednesday morning, shortly after the damage done by the fire on Tuesday had been repaired, train service was interrupted again between Amsterdam Zuid and Schiphol. It is unclear what exactly caused the disruption, which has vaguely been labeled “a technical issue.”

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5515399/prorail-ns-treinsto...

Later on Wednesday there was another intervention on the rails, this time on the train tracks near the harbor in Rotterdam. Activists blocked the train tracks for several hours, preventing freight from entering or exiting the harbor. Expect a delay in the delivery of your Amazon packages.

https://www.woningnoodnederland.nl/rotterdam-onder-hoogspanning-demonstr...

To round off the unexpected occurrences around the NATO summit a military vehicle spontaneously caught fire in Rotterdam on Wednesday. One can only hope that the flames burned bright enough to ignite the imagination of would-be rebels.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/2031926/vlammen-slaan-uit-auto?utm_source...

Anarchists and other rebels have a rich history of sabotaging railroads, cables, and the dispersed infrastructure that power empire. Not only is infrastructure easy to strike, the effects are unpredictable and can have ripple effects, spreading the fire of revolt beyond our wildest imaginations. Even though we witnessed the largest security operation in the history of the Netherlands, there have been no reported arrests of foxes or other wild animals that acted under the cover of the night. This makes us wonder; what if there were a hundred foxes chewing, burning and pulling at the cables that power the war machine?


Lees voor het invullen de spelregels. Aanvullingen zijn alleen bedoeld voor het geven van bijkomende informatie bij het artikel waaronder ze gepost worden en uitdrukkelijk niet voor persoonlijke commentaren, bedenkingen of aanzetten tot discussie.

Klik hier voor meer uitleg over de mogelijke HTML-tags en formattering.

Voeg mediabestanden toe:

CAPTCHA
Deze vraag wordt gebruikt om te testen indien u een menselijke bezoeker bent teneinde spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech