Waar: Zalencentrum Utrecht Zuid, Amaliadwarsstraat 2d, Utrecht, Netherlands
Wanneer: 12/03/2014 - 19:00
Dat het RIVM en het MNP in 2005 publiceerden dat er mogelijk elk jaar 18.000 Nederlanders vroegtijdig overlijden en dat het voor Utrecht betekent dat er elk jaar 300 Utrechters vroegtijdig overlijden, is al jaren bij het gemeentebestuur bekend. Het heeft er evenwel niet toe geleid dat het gemeentebestuur (ook het college 2010-2014 niet) serieuze maatregelen genomen heeft om het autoverkeer terug te dringen.
Uit de ambtelijke mailcorrespondentie die de gemeente na veel juridische
gedoe openbaar moest maken, blijkt het hoofd van de afdeling Juridische
Zaken van de gemeente Utrecht het een riskante zaak te vinden om een
juridische procedure te beginnen wegens het beledigen van de gemeente.
Zoals bekend beschuldigt de SSLU de gemeente al jaren van gesjoemel met
verkeers- en luchtverontreinigingscijfers. Interessant is te lezen waarom
deze hoge ambtenaar zo'n juridische actie riskant vond: in een procedure
bij de civiele rechter zou wel eens kunnen blijken dat de beschuldigingen
terecht waren! En dan zou de gemeente "zich in de eigen voet schieten". Dat
zou de projecten Fly-over en Majellaknoop "nog twijfelachtiger" maken.
Een andere hoge ambtenaar schrijft dat "wij" het er ook over eens zijn dat
het VRU-model rammelt. "Daar kan de civiele rechter wel wat van gaan vinden
op het moment dat je dit op deze manier zou aanpakken". Met het VRU-model
worden verkeersintensiteiten berekend en op basis daarvan wordt de
luchtverontreiniging berekend.
Bij de rechtbank en tegenover het publiek verklaart het gemeentebestuur dat
de gemeente de luchtverontreiniging heel deskundig en integer berekent,
maar hoge ambtenaren van de gemeente zien dat dus anders. Zij blijken te
vrezen dat de rechter, als die er over zou moeten oordelen, tot de
conclusie zou kunnen komen dat de gemeente bedrog pleegt.
Die vrees is terecht. Het gesjoemel met luchtverontreinigingsberekeningen
door de gemeente Utrecht blijkt namelijk nog veel erger dan wij dachten
toen wij besloten beroep in te stellen bij het Europese Hof in Straatsburg.
Uit werkbladen die voor het Actieplan Luchtkwaliteit 2006-2012 en het
(ontwerp)-Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht 2008 werden gemaakt, waar wij nu
na veel wobben over beschikken, blijkt dat het effect van het instellen van
de milieuzone voor vrachtwagens werd berekend door voor *alle* vrachtwagens
in de *hele* gemeente Utrecht uit te gaan van een zeer aanzienlijke
reductie van de fijnstofuitstoot. Destijds stond echter vast dat de
milieuzone niet groter zou worden dan de binnenstad + stationsgebied.
Verder blijkt dat het effect van het maatregelenpakket berekend werd door
aanzienlijk verlaagde verkeersintensiteiten (zie bijlage *Toveren met het
rekenmodel*), een sterk verbeterde doorstroming van het verkeer en veel
lagere emissies in te voeren in het rekenmodel. Zo werd met wat simpele
rekentrucs de concentratie NO2 bijvoorbeeld langs de M.L. Kinglaan van 52
microgram/m3 in 2015 teruggerekend naar 40,8 microgram/m3.
Dat het RIVM en het MNP in 2005 publiceerden dat er mogelijk elk jaar
18.000 Nederlanders vroegtijdig overlijden (meerdere jaren te vroeg) en dat
dat voor Utrecht betekent dat er elk jaar 300 Utrechters vroegtijdig
overlijden, is al jaren bij het gemeentebestuur bekend. Het heeft er
evenwel niet toe geleid dat het gemeentebestuur (ook het college 2010-2014
niet) serieuze maatregelen genomen heeft om het autoverkeer terug te
dringen.
De aanzienlijke gezondheidsschade door luchtverontreiniging heeft er ook
niet toe geleid dat het gemeentebestuur maatregelen genomen heeft om er
voor te zorgen dat er niet meer wordt schoongerekend. De gemeenteraad
blijkt het bovendien niet tot haar taak te rekenen de berekeningen van de
ambtelijke dienst te controleren. Ook fracties van coalitie partijen met
vrome verhalen over schone lucht en gezondheid, geven er de voorkeur aan
niet te weten hoe er wordt schoongerekend en hoeveel Utrechters vroegtijdig
sterven door luchtverontreiniging.
Kortom, het instellen van het beroep bij het Europese Hof in Straatsburg
was hard nodig. De SSLU overweegt om daarnaast een civiele procedure tegen
de gemeente te beginnen wegens het bedrog met
luchtverontreinigingsberekeningen.