Wanneer: 02/09/2012 - 19:00
Vertoning van de film "The Brussels Business"
met aansluitend discussie rond het thema ‘Van en voor wie is de Europese Unie?’. En wat betekent dat voor de aankomende verkiezingen in Nederland?
Kriterion, Amsterdam, Roetersstraat 170 www.kriterion.nl
zondag 2 september, 19:00 uur
Met 15.000 actieve lobbyisten steekt Brussel Washington naar de kroon
als wereldlobbyhoofdstad. De film "The Brussels Business" richt de
schijnwerpers op deze verborgen lobbywereld en werpt de vraag op wie er
in de Europese Unie aan de touwen trekt.
Filmtrailer: https://www.youtube.com/watch?v=JEaK2OteEws
De film vertelt een alternatieve versie van de geschiedenis van de
Europese eenwording vanaf de jaren 80. Een van de geïnterviewden in The
Brussels Business is Olivier Hoedeman van Corporate Europe Observatory.
Deze onderzoeksgroep voert sinds 1997 campagne tegen de invloed van
bedrijven op het beleid van de Europese Unie. Ook stelt ze de
bevoorrechte positie van bedrijven en hun lobbyorganisaties aan de kaak.
Uit interviews en unieke archiefbeelden komt naar voren hoe een club van
topmannen van Europese multinationals, de European Roundtable of
Industrialists (ERT), erin is geslaagd het toekomstbeeld van een sociaal
Europa te vervangen door dat van een neoliberaal Europa: het Europa van
de interne markt, de euro en de concurrentiekracht.
De film volgt ook bankenlobbyist Pascal Kerneis van het European
Services Forum. Met honderden andere lobbyisten in dienst van banken en
financiële instellingen heeft hij gelobbyd voor deregulering van de
financiële markten in de EU. Die deregulering was een belangrijke
oorzaak voor de eurocrisis.
"The Brussels Business" laat zien dat het neoliberale Europa van vandaag
waarin financiële markten en concurrentievermogen voorop staan, niet uit
de lucht is komen vallen. En het is juist dát Europa waar steeds meer
mensen genoeg van hebben.
De Europese Unie heeft vooralsnog geen ander antwoord op de eurocrisis
dan doorgaan op de ingeslagen neoliberale weg. De democratie komt door
die strategie steeds meer klem te zitten tussen economische belangen.
Met de eurocrisis zien we Naomi Klein’s /shock doctrine/ in werking:
bedrijven en werkgeverslobbies grijpen de kans om sociale rechten en
milieumaatregelen ondergeschikt te maken aan economisch gewin. Zo
pleitte lobbygroep BusinessEurope deze zomer voor verdere afbouw van de
sociale rechten en voor een moratorium op nieuwe Europese regels die de
concurrentiekracht van bedrijven zouden (kunnen) schaden.
Debat
Met europarlementariër Dennis de Jong (SP) en Nina Holland van Corporate Europe Observatory kan het publiek na
afloop verder praten over de film. Wat betekent het beeld dat deze film schetst voor de groeiende euroscepsis en de aankomende verkiezingen in Nederland? Wie is verantwoordelijk voor de eurocrisis, en had de crisis
kunnen worden voorkomen? Is ‘meer Europa’ op dit moment een goed idee of juist niet? Kan de EU omgevormd worden tot een ‘Ander Europa’? Waar liggen de grenzen tussen eurokritiek, euroscepticisme en populisme?
*Meer lezen:
*http://www.corporateeurope.org/news/brussels-business-who-runs-european-union
en http://www.tni.org/events/vertoning-van-de-film-brussels-business
*Doe mee:* https://www.facebook.com/events/414905771879782/
Tags: EU crisis Verkiezingen