Waar: Thuisbezorgd Hub Amsterdam, slingelandstraat 11, amsterdam, Netherlands
Wanneer: 30/01/2022 - 12:00
Gestraft worden voor het uiten van kritiek op gezag. Dat lijkt op iets dat alleen in verre `onontwikkelde` landen voorkomt. Als Turk ben ik dankbaar voor bepaalde beschermingen in dit land. Bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting. Vooralsnog gebeuren er bepaalde Erdoğan praktijken op de werkvloer. Ik had enkele maanden terug kritiek geuit op mijn werkgever. Als gevolg ben ik ontslagen zonder enige weerwoord te kunnen geven. Dus vrijheid van meningsuiting blijkt toch niet zo sterk in onze `ontwikkelde` landen. Met een protest kunnen we de vrijheid terug eisen.
Door Ömür Sönmez
Demonstratie 29 januari 15:00
Thuisbezorgd HUB Slingelandstraat 11, Amsterdam
Handen af van Ömür!
Wij eisen veilig werk en respect!
Voor de vrijheid om te organiseren!
Een paar weken geleden voor Kerst werd ik overdag opgebeld door de HUB-manager van Thuisbezorgd Amsterdam. Helaas ging het niet om de kerstpakket, wat we niet eens hebben. Hij bleek het protest van de Radical Riders bij het Gorillas hoofdkantoor te hebben gezien, en had mijn verhaal op de site gelezen. Hij was er niet erg tevreden over en beschuldigde mij in dat telefoongesprek ervan bij dat protest te zijn geweest. Nu weet de beste man niet hoe ik er uit zie dus hoe hij dit feit vaststelde is onduidelijk. Ik was niet bij het protest. De HUB-manager voegde aan deze rare verdachtmakingen nog toe dat ik maar beter kon stoppen met werken bij Thuisbezorgd als ik er zoveel klachten over had. Dit voorval is typisch: het geeft een goede indicatie van hoe de verhoudingen liggen tussen manager en arbeider bij Thuisbezorgd.
Waar ik over klaagde? Dat kan je teruglezen in Ömür Sönmez, Thuisbezorgd: overwerkt, onderbetaald, organiseren. Ik werd gedwongen gevaarlijk werk te doen, verongelukte meermaals en kreeg vervolgens nog financiële trappen na. Respectloze managers en 1984-praktijken via apps. Dat verhaal ga ik hier evenwel niet overdoen.
Thuisbezorgd: ‘het probleem is dat mensen problemen aankaarten’.
Terug naar het telefoongesprek met HUB-manager. Wat hij wellicht niet realiseerde, of niet wou realiseren, is dat ik niet de enige ben met zulke klachten. Klachten die een symptoom zijn van een groter probleem bij Thuisbezorgd en de andere delivery apps. Een eerlijke manager die zijn bezorgers respecteert als gelijkwaardige mensen zou naar zulke klachten kijken en oprecht een oplossing willen zoeken. Maar helaas gaat dat niet zo. Er werd aangestuurd op een één op één gesprek na de kerst tussen mij en die manager om het erover te hebben. Alleen tegenover een manager, zeker zo’n manager, is de goden verzoeken. En de problemen speelden toch zeker niet bij mij alleen. Dus ik zei: laten we als team om tafel gaan, met meerdere werkers er bij. Zo’n open gesprek zag HUB weer niet zitten. Kerst kwam en ging: ik hoopte dat The Grinch zijn hart na kerst drie keer was gegroeid. Helaas, wat bleek: HUB zat nog vast in de eerste akte van A Christmas carol.
Thuisbezorgd, zwart op wit: ‘je wordt ontslagen omdat je online kritiek uitte’.
Ik werd ontslagen op 7 januari. Op de nieuwerwetse wijze. Mijn contract werd niet verlengd. Een supervisor stuurde me een onpersoonlijk bericht en daarmee was het klaar. Als reden werd gegeven mijn bericht op de Radical Riders website. Mij werd niet verweten dat ik leugens of onzin verkondigde. Nee, dat ik naar buiten had durven treden, dat was in strijd met ‘de waarden die Thuisbezorgd nastreeft’. Ik had toen nog nagevraagd of ik dan mocht weten van hem tegen welke waarden ik dan in was gegaan. Een concreet antwoord bleef uit. Wat ikzelf daaruit heb kunnen halen is dat gehoorzaamheid tot één van die waardes behoort. Als je je ervaringen deelt, dat werd me nog wel uitgelegd, dan is het “alleen maar logisch” dat ik vervolgens zo werd behandeld. De arrogantie van Thuisbezorgd blijkt er tenslotte uit dat ze zonder schroom bovenstaand zwart op wit hebben gezet. Dit is wat ik bedoel met de verhoudingen tussen manager en arbeider. Thuisbezorgd probeert me stomweg de mond te snoeren en doet het straffeloos in alle openheid.
Radical Riders: ‘een aanval op één is een aanval op ons allen.’
Helaas voor Thuisbezorgd gaat dit tegen mijn waardes in, namelijk de vrijheid om je klachten ongerust te kunnen uiten, de vrijheid om je werk omstandigheden te verbeteren zonder dat je bang hoeft te zijn. Mijn waardes streven voor meer vakbonden en arbeiders rechten. Daarom lijkt het me alleen eerlijk om de agitatie van Thuisbezorgd terug te geven met onze eigen vorm van solidariteit. Laten we zaterdag samenkomen bij de Thuisbezorgd HUB in Amsterdam, zo kunnen we laten zien wat onze waardes zijn en hoe sterk we erin staan.
Demonstratie 29 januari 15:00
Thuisbezorgd HUB Slingelandstraat 11, Amsterdam
Handen af van Ömür!
Wij eisen veilig werk en respect!
Voor de vrijheid om te organiseren!
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/28/bij-kritiek-op-thuisbezorgd-riskeer...
https://www.vice.com/nl/article/n7ndqx/radical-riders-wil-de-barre-werko...
Dinsdag is in Pakhuis de Zwijger een discussie over bezorgdiensten met als een van de gasten de directeur van Gorillas Benelux. Wellicht een idee als Radical Riders daar ook hun stem laten horen.
https://dezwijger.nl/programma/flitsbezorgers