Hier kun je discussieren over Schoolstaking 14/12.
Corona treft iedereen
Nagenoeg iedereen kent wel mensen die nu corona hebben, het hebben gehad, er chronische klachten aan hebben overgehouden (long Covid, ook bij kinderen) of eraan zijn overleden. Zeer verdrietig. De aantallen zijn torenhoog; we zitten in de tweede golf. Het is inmiddels in literatuur en praktijk duidelijk dat kinderen ook besmet worden en besmetten. Steeds vaker merken mensen nu ook dat een kind het virus van school heeft meegenomen en vervolgens het hele gezin besmet. Verder zit een significant deel van de samenleving al sinds maart thuis, waaronder ook gezinnen met kinderen, omdat zij een kwetsbaar gezinslid hebben of om andere redenen niet besmet willen worden en geen schakel in de keten willen zijn.
De situatie op scholen
Op een groeiend aantal scholen zijn de aantallen significant hoger dan gemiddeld in de gemeente waar de school staat. Dit is een sterke aanwijzing dat scholen de motor van de pandemie zijn in deze tweede golf. Ondertussen zijn er op scholen nauwelijks maatregelen getroffen. Kinderen worden veel minder getest, hoeven geen afstand te houden en er wordt nog steeds niet geanticipeerd op asymptomatische besmetting. Klasgenoten worden niet meegenomen als nauw contact. Er is geen monitoring en transparantie, maar wel enorme uitbraken en veel schoolsluitingen. Scholen en ouders worden ondertussen voor de gek gehouden door de GGD met allerlei oneliners uit de hoge hoed van het RIVM. Hardnekkige onzin, zoals dat besmettingen niet of nauwelijks op school plaatsvinden.
Druk op ouders
Er zijn scholen, leerplichtambtenaren en jeugdartsen die ouders - ook met de huidige viruscirculatie – ontzettend onder druk zetten om hun kind naar school te sturen. Zelfs aan gezinnen met iemand met een risico-aandoening worden daarbij voorstellen gedaan als: “Dan kan je kind toch even tijdelijk bij zijn grootouders gaan wonen en wel naar school komen”. Oogkleppen hebben zij op, met aan de binnenkant het woord ‘leerplicht’. Totaal negerend dat er een pandemie gaande is en dat er veel ernstiger dingen kunnen gebeuren - dan de vermeende leerachterstand - bij het wel blootgesteld worden aan het virus. Gesteund worden de instanties door drogredenen uit de kokers van Károly Illy (NVK, OMT) en Paul Rosenmöller (VO-raad) of andere campagnevoerende oogklepdragers.
Wat nu?
Als het na meer dan negen maanden - en allerlei inspanningen van individuen en groepen middels rapporten en andere initiatieven, waaronder zelfs een rechtszaak waarvan de uitspraak aanstaande woensdag is - nog steeds niet lukt om scholen veilig te krijgen, wat dan? Dan is het de hoogste tijd om op een andere manier op te komen voor onze gezondheid, onze levens, onze kinderen, onze samenleving.
Peiling
Een korte Twitterpeiling liet vandaag, 10 december 2020, zien dat van de 424 deelnemers 92% bereid is tot een schoolstaking. Daarvan geeft maar liefst ruim 77% aan het ook te durven en 15% niet. Slechts 8% wil het niet.
Wie?
Een schoolstaking waarbij onderwijsmedewerkers, ouders en kinderen zich samen verenigen. Samen op een manier waarbij iedereen bij voorkeur voldoet aan de leerplicht en aan het werk blijft, maar geen onnodig en groot risico meer loopt in de onveilige fysieke schoolsituatie.
Schoolleiders, doe mee alstublieft, en zorg dat alle faciliteiten beschikbaar gesteld worden. Leerkrachten en andere onderwijsmedewerkers: doe mee, verenig jullie met collega’s binnen de school en verdeel de taken. Neem de stap. Ouders: doe mee, voor zover jullie omstandigheden het toelaten. Ouders, onderwijsmedewerkers en kinderen, tref vast voorbereidingen. Kijk wat de MR kan betekenen. Maar ook onderwijsbonden, ouderverenigingen, doe mee. Dit is in het belang van iedereen die deel uitmaakt van onze samenleving.
Vangnet online onderwijs
De politiek had het al lang kunnen regelen. Kunnen is het probleem niet. Scholen zelf hebben gelukkig vaak wel al veel geregeld. Zij zouden het vangnet inmiddels ook echt hebben moeten hangen, en klaar zijn voor een directe overgang naar online onderwijs.
Wanneer?
Er is op woensdag 16 december een belangrijke uitspraak in de rechtszaak over veiligheid in het onderwijs tijdens de coronapandemie. Hopelijk wordt dan beslist dat scholen veiliger gemaakt moeten worden en ouders zelf kunnen beslissen of ze hun kind thuis of op school aan de leerplicht willen laten voldoen. Maar ook dan is niet opeens donderdag alles ingevoerd. Deze verspreiding via scholen moet zo snel mogelijk gestopt worden. Elke dag telt. Er zijn al ouders die nu hun kind thuis houden. Er zijn al medewerkers die nu vanuit huis werken.. Er staat ook extra nog eens druk achter vanwege kerst. Met kerst gaan mensen uit verschillende huishoudens mengen. Als vanaf aanstaande maandag iedereen zoveel mogelijk thuisblijft van school - en iedereen gaat in quarantaine en/of test zichzelf voor de kerst - zou dat een hoop besmettingen schelen. Laat iedereen direct beginnen met voorbereidingen treffen en laten we massaal proberen vanaf maandag 14 december het onderwijs zoveel mogelijk naar online en thuis te verplaatsen met zijn allen. Hybride onderwijs: op school voor de kinderen die niet thuis kunnen (of willen) blijven en thuis online onderwijs voor de rest. Zodat het veiliger wordt, er minder mensen besmet raken, minder mensen ziek worden en in het ziekenhuis komen en dus ook minder mensen overlijden.
Wat zijn de eisen?
Denk aan maatregelen die bij hoge viruscirculatie in de gemeenschap de risico's op besmetting op scholen terugdringen, zoals ook onderling tussen leerlingen afstand bewaren, halve klassen, ook in de klas mondkapjes dragen, ventilatie op orde, goed bron- en contactonderzoek, quarantaine en isolatie van kinderen net zoals dat voor volwassenen geldt, snotneuzenbeleid aanscherpen, monitoring van en transparantie over besmettingen, als er veel virus rondgaat in de gemeenschap mogen kinderen thuis blijven, er worden geen boetes uitgedeeld, er worden geen ouders bedreigd met meldingen bij Veilig Thuis of uithuisplaatsing, kinderen van alle leeftijden worden net zo vaak op dezelfde gronden getest als volwassenen, maar ook moet begonnen worden met asymptomatisch periodiek preventief testen en daar worden speekseltests voor beschikbaar gesteld.
Wat wordt er georganiseerd?
We moeten het zelf doen mensen. Samen tegelijk maar toch allemaal zelf. Iedereen draagt zo een steentje bij. Allemaal met elkaar niet meer met elkaar naar school. Het wordt niet centraal geregeld. Probeer zoveel mogelijk je te verenigen met mensen van school, schoolleiders, medewerkers en ouders samen. Lukt dat niet? Doe het dan zelfstandig. Een grotere rotzooi dan het nu is kan het eigenlijk niet worden... Het geeft problemen, zeker, maar dat geeft niks doen ook en die gevolgen zijn ziekmakend en dodelijk. Als een grote groep tegelijk hieraan samenwerkt, kan en mag de politiek dat niet meer negeren. Leerkrachten, doe jullie best met online les regelen, natuurlijk verloopt dat niet vlekkeloos maar iedereen zal begrip hebben. Ouders houd je kind thuis. Natuurlijk kan niet iedereen dat. Andere onderwijsmedewerkers, probeer ook voor de kinderen die niet kunnen thuisblijven zo goed en veilig mogelijk op school onderwijs te regelen; dat kan dan met meer afstand tot elkaar.
Wij zijn het waard
Het is totaal onacceptabel mensen. Wij horen niet op deze manier behandeld te worden. De politiek heeft andere belangen dan onze veiligheid en gezondheid. Zonder het rechtstreeks te zeggen wordt al vanaf het begin een strategie gevoerd waarbij het juist de bedoeling is dat wij besmet raken. Alleen niet allemaal tegelijk dat is onhandig met de ziekenhuisbedden en begrafenissen. Wij zijn meer waard mensen. De onderwijskrachten zijn meer waard, de kinderen zijn meer waard, de gezinnen, wij als hele samenleving zijn meer waard. Laten we opkomen voor de gezondheid en levens van ons allen. Dat is niet iets waar we spijt van kunnen krijgen; van nu niks doen wel. Staak fysiek onderwijs en verleg het onderwijs naar online totdat het veilig is gemaakt op school.
Tips?
Stuur via het contactformulier op deze site of via een DM op Twitter.com/SDicht graag ook praktische tips, die we hier online kunnen delen, over hoe mensen dit op hun school kunnen vormgeven.
Unschooling zonder national
Unschooling zonder national curriculum?
Minder school, meer educatie
Minder uitbesteden, meer zelf maken