Hier kun je discussieren over Buschauffeurs blokkeren Haagse binnenstad.
Trams en ander verkeerd werden hierdoor geblokkeerd. Ook het Prins Bernhardviaduct en de Amsterdamse Veerkade werden enige tijd geblokkeerd. Activisten van Autonomen Den Haag zijn na de staking naar een busremise van de HTM gegaan om hun solidariteit te betuigen met de stakers. Hierbij werd de crisis-krant van Klasse! en de Vrije Bond uitgedeeld en waren er enkele interessante gesprekken met de chauffeurs.
Volgende week zal de gemeente Den Haag bekend maken welk bedrijf in het vervolg het busvervoer mag verzorgen. De chauffeurs van de HTM willen dat voorkomen omdat ze er niet gerust op zijn dat de kwaliteit van het OV op pijl zal blijven, en of hun baan uiteindelijk wel behouden wordt. “Mensen verliezen dalijk niet alleen de zekerheid van hun baan, maar ook de zekerheid of ze bijvoorbeeld hun hypotheek nog kunnen betalen. Een nieuwe baan vind je ook niet zomaar”, aldus een van de chauffeurs.
Nadat de chauffeurs het Spui hadden geblokkeerd, werd de actie overgenomen door de FNV, waarna FNV leden en chauffeurs gezamenlijk naar het stadhuis optrokken om te praten met de wethouder. Deze was echter niet aanwezig.
Wij zijn blij dat de chauffeurs het heft in eigen hand nemen en tot wilde acties overgaan en zich niet laten terughouden door de vakbond. Wij zijn blij dat de chauffeurs zich zelf organiseren en wij hopen dat er meer van dit soort acties zullen volgen in andere sectoren die bedreigd worden door bezuinigingen en privatisering.
Solidariteit met de buschauffeurs!
Autonomen Den Haag
Openbare aanbesteding van OV, zeg nee tegen Veolia.
NEE TEGEN FOUT OV IN DEN HAAG, NEE TEGEN VEOLIA!
11/05/2012
Het openbaar vervoer in de Stadsregio Haaglanden wordt aanbesteed. Straks rijdt er in Den Haag misschien een nieuwe vervoerder. De Stadsregio maakte onlangs bekend dat er twee inschrijvingen zijn : Veolia Transport en HTMBuzz. Op 23 mei wil de Regio Haaglanden de toekomstige vervoerder kiezen. Wilt u een “foute”vervoerder?
Stel dat uw nieuwe vervoerder “fout” is, en profiteert van oorlogssituaties, bezetting en apartheid. Zit u bij zo’n maatschappij dan nog goed in de bus? VEOLIA Transport maakt elders vuile handen en werkt samen met Israel om de illegale nederzettingen beter bereikbaar te maken. Daarmee verleent het medewerking aan Israels oorlogsmisdaden en discriminatie. Zo’n foute vervoerder moeten we toch niet hebben in Den Haag, de stad van Vrede en Recht?
Hoezo is VEOLIA “fout”?
• VEOLIA exploiteert namelijk 2 buslijnen tussen Israël en Israëlische illegale nederzettingen op Palestijns bezet gebied. De bouw van deze nederzettingen is volgens de Conventie van Genève een oorlogsmisdaad, en Veolia weet dit, maar werkt eraan mee om deze situatie in stand te houden. Ook bouwt het mee aan een illegale tramlijn, dwars door de bezette gebieden. Palestijnen kunnen niet mee met dit OV, dat nota bene rijdt over hun eigen grondgebied. Dat is discriminatie. Veolia maakt winst over de ruggen van de Palestijnen, en verdiept de Israëlische bezetting.
• VEOLIA assisteert ook bij de dumping van Israëlisch afval op grondgebied van de Palestijnen
Een Ander Joods Geluid heeft samen met United Civilians een uitvoerig feitendossier en juridische opinie opgesteld over Veolia, die te vinden zijn op de site van EAJG
Stem tegen aanbesteding aan Veolia/Connexxion en teken de petitie “Nee tegen fout OV in Den Haag!”
http://www.palestina-komitee.nl/NPK-berichten/384