Hier kun je discussieren over Kom allemaal naar de Dolle Dwaze Domela Dagen in Appelscha van 5-7 juli!!.
Op het kampeerterrein tot vrijheidsbezinning is er, vanaf vrijdagmiddag 05 juli, een programma georganiseerd die bestaat uit verschillende workshops, politieke verdieping, muziek, verhalen en lekker eten in de zon. Net als in 2018 tijdens de toenmalige politieke zomerdagen is het de bedoeling dat op een zeer gemoedelijk manier nagedacht zal worden over radicale politiek en politieke acties. Dit jaar willen extra aandacht besteden aan de strijd voor arbeidsmigranten, langer stil blijven staan als anarchisten bij lopende onlusten (aansluiten en met welke boodschap), strategieën bespreken tegen het huidige nationalistische denken in Nederland en ruimte geven aan de feministische tendens in de beweging (patriakraakt ovb). Ook staat er een boekbespreking (door Jan Bervoets) op het programma waarna je visie op Domela wellicht is gewijzigd.
Op vrijdagmiddag zal er een voor verzameling plaats vinden van de werkgroep Arbeid van de Vrije Bond om wederom flyers uit te gaan delen aan de werknemers van het grote distributie centrum van Jumbo in Beilen. We willen om 13.00 uur (05 juli) op het kampeerterrein voor verzamelen en dan gezamenlijk afreizen naar de plek waar veel arbeidsmigranten werken om hen te informeren over hun rechten. De werkgroep Arbeid heeft dit al vaker gedaan en de werknemers staan zeer positief tegenover dit initiatief. Deze flyer actie wordt uitgevoerd in een langer lopende campagne met als doel het focussen van aandacht op deze ernstige vorm van uitbuiting in de moderne kapitalistische samenleving.
Op vrijdagavond zal de mobiele actie keuken Le Sabot een veganistische maaltijd bereiden (www.lesabot.org). Vanaf zaterdagochtend (na een plenaire opening) zullen de workshops starten (een workshop per dagdeel) en deze lopen tot en met zondagmiddag. Zodra het programma definitief is zullen we dat via de bekende kanalen breed verspreiden. In de avond is er ruimte voor muziek en film. Your local pirates laten dan ook hun strijdliederen horen. Bij het kampvuur zal er dan gelegenheid zijn om verhalen aan te horen vanuit de recente geschiedenis. Zoals de laatste Ende Gelande acties en hoe staat het met het mooie Lutkemeerpolder gebied. Tijdens het hele weekend zal er ook weer een boekscan workshop zijn en kunnen de boekenliefhebbers zoeken in het uitgestalde aanbod. Op zondagmiddag zal Jan Kees Helms zijn fotoboek Deportaties muzikaal presenteren.
Het is de bedoeling dat iedereen op het terrein zal overnachten in tenten. De kosten voor zowel het terrein als voor het eten zal gaan op donatie basis. Dat houdt in als je geld hebt doneer je je bijdrage en heb je weinig of geen geld dan doneer je minder of niets. De kosten voor het kamperen is 4,50 euro per persoon (incluis tent) en de kosten voor het eten is voor het hele weekend 15 euro (dat is ontbijt, lunch, avondeten, inclusief koffie en thee).
Voor meer informatie kun je ons contacten via domeladagen@riseup.net en meer informatie over het kampeerterrein via www.anarchistischecamping.nl
Tot vrijdag 05 juli in de Friese Wouden.
aankondigen is ook een kunst
Had dat niet wat eerder aangekondigd kunnen worden, op aktieagenda.nl bijvoorbeeld?
Domela was een platte antisemiet
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/nieuws/18785/domela-was-een-platt...
"arbeidsmigranten, vegan
"arbeidsmigranten, vegan eten, kampvuurtjes, feministische tendensen, goede gesprekken..."
wat voor volk komt hierop af. Anarchisme is ELITAIR geworden. Domela zal voornamelijk verwende middenstandskinderen aantrekken die de wereld willen verbeteren.
Niemand van de
Niemand van de arbeidersklasse met dat soort onderwerpen.
wat een gelul
Ik ben helemaal voor een explicietere focus op (arbeiders)klasse, maar dit gaat echt te ver. Jullie denken bij arbeider alleen maar aan een FVD-stemmende witte man die zn vrouw slaat, elke avond een halve koe naarbinnen werkt en nog niet ff wil kappen met FIFA spelen als zn kind ligt te janken? Ja, die heb je.. maar:
1. Arbeidsmigranten ZIJN arbeidersklasse, en hoe slechtet zij er voor staan hoe nadeliger dat is voor de 'autochtonw' arbeidersklasse (hoe harder arbeidsmigranten genaaid kunnen worden tov anderen hoe sneller bazen voor hen zullen kiezen ipv anderen, waardoor minder rechten voor arbeidsmigranten een neereaartse druk heeft op het loon en de rechten van 'autochtone' arbeiders).
2. Ook steeds meer arbeiders eten (soms of altijd) vegan. Je moet niet doen alsof arbeiders per definitie niets geven om dierenleed, het milieu etc. Dat is pas elitair.
3. 50% vd arbeidersklasse is vrouw, en worden gemiddeld nog harder uitgebuit dan mannelijke arbeiders, verrichten vaak onbetaald werk (het opvoeden vd volgende generatie arbeiders bijvoorbeeld). Feminisme sluit hier juist goed op aan.
En kampvuurtjes.. wie houdt er nou niet van een fikkie?
die zijn koe slaat en elke
die zijn koe slaat en elke avond een halve vrouw naar binnen werkt
Ik ben het wel met die eerste
Ik ben het wel met die eerste reageerder eens.. het is allemaal zo pretentieus en alsnog zo wit.. (zéker de zogeheten "allies", die allemaal nog net wat witter en geschoolder zijn dan de gemiddelde anarcho). We moeten af met die focus op identity politics en weer een keer de handen uit de mouwen steken om écht iets te bereiken. Overigens niets dan lof voor de werkgroep arbeid van de vrije bond, die weet wel van aanpakken en mensen bereiken.
Comment was hidden
and on, and on !!!!
Ben het eens met wat hieronder gezegd wordt
De arbeidsgroep, dat is de hoeksteen van de vrije bond. Dat ís de vrije bond. De mensen die dat doen, zijn dan ook de enige die ik serieus neem. Als ik identiteit geneuzel wil, dan sluit ik me wel bij Bij1 aan, of verhuis ik naar Amsterdam en zoek ik een non-binaire vriendin, die gedichten schrijft, over veganisme.
Gedoe op Appelscha, is lekker makkelijk. Het is veel makkelijker om jezelf 'een allie' te noemen
en over je privilege te janken, dan tegen kapitaal te strijden
( niet dat ik zo'n held ben )
Maar dit spelletje, dat we gekozen hebben, qua politiek, is bikkelhard. Dat kraken in de jaren
tachtig, dat ging er keihard aan toe. Ja, dan zitten Madelon en Joris Jan toch liever met een kopje thee, gevoelig over hun gender identiteit te discussiëren.
Zachte heelmeesters, maken stinkende wonden. De mensen die de bazen en politici keihard confronteren en zichzelf daarmee in gevaar brengen. Die mogen zichzelf anarchisten noemen. Jij en ik dus niet haha.
wij zijn fanboys.
Ik ben uiteraard niet gegaan, dit jaar, naar 'de PL'. Al zouden ze me tweehonderd euro gegeven hebben, dan was ik nog niet gegaan haha. En ik 'mocht' overigens ook niet. hahahaha
Ja. mensen zeggen : dit
Ja. mensen zeggen : dit spreekt de arbeidersklasse niet aan.
Daar ben ik het mee eens.
Kijk, weetje wat het is. Praten over gender, 'ras', identiteit, seksualiteit, ableisme, en welk 'isme' dan ook, levert géén weerstand op.
Als ik een meeting organiseer, over de misdaden van Amerika in Irak, dan bevind ik mij in gevaarlijk vaarwater. Doe ik teveel stof opwaaien, dan zorgt Amerika dat ik verdwijn, namelijk.
Als ik de misstanden en de corruptie in de gemeente aankaart, dan loop ik gevaar. Als ik gevaar loop, doe ik waarschijnlijk, meestal iets goed. Dan wordt de vinger, op een zere plek gelegd.
Als ik kraak, loop ik gevaar, als ik gevaar loop, zit ik ( waarschijnlijk ) goed
Maar praten over je genderidentiteit en wie je wilt neuken en waarom je een jurk draagt, is niet gevaarlijk. De grote staten, halen de schouders op, de grote bedrijven, vinden je schattig en geven je een aai over de bol.
Kijk, als je anarchisme spannend vind, dan wil je dat ( soms ) laten zien. De kinders vinden anarchisme interessant en willen dat andere hen zien als 'een echte anarchist'. Dat is niet gek en niet 'slecht', of 'heel verkeerd'. Je bent jong, je wilt je uiten.
Zo bedenken de kinders samen een beeld, van 'de anarchist', een beeld dat niet correspondeert met de realiteit. Een vorm van 'het anarchisme', dat de bazen niet aantast.
Als het het kapitaal en de staat niet aantast, is het geen anarchisme. Je gender, tast de staat en het kapitaal niet aan, het is dus geen anarchisme. Het is cultureel , het is persoonlijk, privaat etc.
Dus nee, ik neem het de kinders niet kwalijk, dat ze zo handelen. Maar men heeft gelijk, dat dit niet zoveel meer met anarchisme te maken heeft, of met de werkende en middenklasse. Studenten bedenken dit namelijk, vanuit hun ivoren torentje, vanuit hun academische theorie. En vanuit hun wil, om gezien te worden, ergens bij te horen ( ook begrijpelijk )
Dus nee, Nayakosadashi haat je niet, wij begrijpen jou. Maar wat je doet, is niet anarchisme.
Kortom, ,ik ben ( gek genoeg ) radicaler dan jullie, terwijl ik minder radicaal overkom.