Hier kun je discussieren over Ferdinand Domela Nieuwenhuislezing 2015.
Provo was een katalysator van fundamentele veranderingen in het duffe verzuilde Nederland van na de Tweede Wereldoorlog.
In deze grauwe jaren begon Robert Jasper Grootveld in 1964 met zijn happenings op zaterdagavond op het Spui in Amsterdam. Provo’s van het eerste uur Roel van Duyn, Rob Stolk, Luud Schimmelpenninck en anderen sloten zich hier bij aan. Van de arbeiders, het klootjesvolk, was naar hun idee niets revolutionairs te verwachten en de Provo’s richtten zich daarom op het zogenaamde provotariaat: opstandige studenten, kunstenaars, jongeren, het ‘arbeidsschuwe’ tuig. Hun anarchistische ideeën brachten ze op vrolijke provocerende wijze op straat, tijdens happenings en demonstraties en in hun blad Provo. Hun meer praktische ideeën werkten ze uit in witte plannen, waarvan het Witte Fietsenplan wel het bekendste is. De autoriteiten wisten zich geen raad met de ontkenning van het gezag en de speelse provocaties van deze groep en reageerden totaal overtrokken. Meppende agenten, arrestaties, inbeslagnames van het blad Provo, gevangenisstraffen. Dat leidde tot veel belangstelling en ook veel sympathie bij jongeren en ouderen in heel Nederland en daarbuiten en uiteindelijk ook tot een erkenning van de relevantie van de provo ideeën.
De rellen rond het huwelijk van Beatrix en Claus waren wel het hoogtepunt van politiegeweld en leidden ook tot een ommekeer. De hoofdcommissaris en de burgemeester moesten het veld ruimen. De publieke opinie was totaal gekanteld en op dat moment besloot Provo zich op te heffen om niet tot instituut te verworden.
De ingrijpende en blijvende veranderingen in de Nederlandse samenleving in de jaren zestig zijn voor een belangrijk deel te danken aan de rol die Provo had. Ontzuiling, ontkerkelijking, consumentisme en hedonisme verdrongen de vooroorlogse grijze soberheid. Nederland zou nooit meer hetzelfde zijn.
De lezing vindt plaats op zondag 15 november en begint om 14.30 in het Ferdinand Domela Nieuwenhuis Museum, Minckelerstraat 11, Heerenveen. Voorafgaand aan de lezing geeft Bert Altena een rondleiding door het museum. Aanvang 13.00 uur.
Provo
Vanzelfsprekend erken ik het feit dat de Provo beweging
zijn invloed heeft gehad in de 1960 jaren.
We moeten echter wel verder kijken dan alleen Nederland.
Op zich kan zo'n lezing interessant zijn maar ik verwacht
dat men zich puur op de Provo beweging richt
tijdens een dergelijke lezing.
Er was veel meer aan de hand in die periode.
Het is de kunst dat met elkaar in dezelfde context te plaatsen.
Dan begrijp je het hoe en waarom.
De heersende politiek heeft dit doelbewust toegelaten.
Dat komt hen nu heel goed van pas.
De vraag is:
Waarom werd het toen wel toegelaten en nu niet meer !
Dan kom je tot de kern van de kwestie.
Vertel ook ff hoe het museum
Vertel ook ff hoe het museum er voor staat financieel. Niet zo best vrees ik. Ik heb jaren geleden de laatste poster met reclame voor het museum daar gekocht of is het er weer inmiddels ? Ik vind het een museumpje dat moet blijven. Waarom ?
Omdat dat hele historische Anarchisme op z 'n Nederlands voor velen al net zo exotisch is als piramides. In dat museumpje is een kijk op mensen vertegenwoordigd die niet vergeten mag worden om menselijk handelen in het verleden en ook heden te begrijpen.
Oudroze Courant over Nieuwenhuis' geestverwant
https://decorrespondent.nl/3430/Zet-je-schrap-voor-het-gevaarlijkste-ide...