Hier kun je discussieren over Open brief aan Geert Wilders: “U treedt in Hitlers voetsporen”.
Tilburg, 14 maart 2014,
Mijnheer Wilders,
Uw politieke optreden staat in dezelfde traditie als die van Adolf Hitler. Net als Hitler wijst u een bepaalde bevolkingsgroep aan als zondebok, projecteert er allerlei angsten op, bespeelt een gevoel van afkeer jegens deze bevolkingsgroep. Uw uitspraak dat u “als het kan wat minder Marokkanen” zou willen zien, is daarvan een teken. En u deed het kort erop dunnetjes over door te zeggen: “Hoe minder Marokkanen, hoe beter”. Dit is stemming maken om een complete bevolkingsgroep uit te sluiten. Dat is niet wezenlijk anders dan wat Hitler deed op weg naar de macht. Ja, mijnheer Wilders. U treedt in Hitlers voetsporen.
Het is duidelijk dat ook u het om de macht te doen is. Stemmen vergaren door haat te zaaien, door afkeer aan te wakkeren, door te parasiteren op aldus aangemoedigde en van kwaadaardige stootkracht voorziene onvrede, Kamerzetels veroveren over de ruggen van bevolkingsgroepen die door u stelselmatig in de hoek worden getrapt met uw optreden, dat is wat u systematisch doet. Het is de strategie die Hitler in de aanloop naar het Derde Rijk hanteerde, met regeringsmacht als uitkomst.
Ik weet niet hoe u gaat regeren áls het u desondanks lukt. Maar het feit dat u in de aanloop naar de macht al zulke middelen hanteert, bevat wat mij betreft een waarschuwing om het niet zo ver te laten komen. Ik hoop niet dat het u ook gaat lukken, en ik zal mijn best doen om het te helpen verhinderen. Een oude antifascistische waarschuwing is op zijn plaats: No Pasaran.
Ik zal u dan ook met woord en geschrift de voet dwars zetten zoals politieke erfgenamen van Hitler de voet dwars gezet moeten worden. Om die reden zal ik u met Hitler en soortgelijke politici vergelijken, zo vaak en zo scherp als mij dat verstandig voorkomt. Ik hoop en vertrouw erop dat ik daarin niet de enige zal zijn.
Ik wens u dan ook een spoedige en volledige politieke ondergang toe, om dezelfde reden dat ik elke politieke geestverwant en erfgenaam van Adolf Hitler een spoedige en volledige politieke ondergang toe wens. Uiteraard hoop ik dat na die ondergang uw resocialisatie in een maatschappij van gelijkwaardige en vrije mensen voorspoedig zal verlopen.
Mocht u inderdaad vanwege deze vergelijking tot gerechtelijke procedures overgaan, zoals u heeft aangekondigd, dan laat dat eens te meer zien hoe vijandig u feitelijk staat jegens de vrijheid waar u bij andere gelegenheden zo graag de mond vol van heeft.
Zo, komt u nu maar op met uw civielrechtelijke procedure.
Peter Storm
Bron: http://www.ravotr.nl/2014/03/16/open-brief-aan-geert-wilders-ja-staat-hi...
Anti-fascisme als misleiding
Het anti-fascisme - en haar xenophobe variatie: het anti-rascisme - is op dit moment opnieuw een ‘hot item’ geworden onder de anarchistische, socialistische, autonome makkers in Nederland en België.
Op 10 oktober 2013 organiseerden de Kritische Studenten Utrecht al een debat onder het motto “Fascisme kun je niet eten. De eeuwige terugkeer van fascisme in tijden van crisis”. (Basta) In de laatste week van februari 2014 organiseerden het Anarchistisch Kollektief Gent en Comac Gent een hele week van bijeenkomsten tegen racisme en fascisme. (AKG) Op 16 maarde publiceert Ravotr een Open brief aan Geert Wilders: “U treedt in Hitlers voetsporen”.
De makkers in de strijd hebben vast en zeker niet in de gaten dat ze met hun de anti-fascistische strijd met open ogen in de val lopen. Het antifascisme, als politieke stroming, heeft tot nog toe altijd geleid tot een impasse. Het voert iedereen, die oprecht begaan is met het lot van de minderheden binnen het huidige systeem, in een doodlopend straatje.
Anti-kapitalistische strijd kan goede aanzet zijn, zich proberen een beeld te vormen van een andere maatschappij kan de strijd een impuls geven. Maar het anti-fascisme, hoe ‘menselijk’ deze op het eerste gezicht ook lijkt te zijn, loopt zich dood op de burgerlijke democratie, op het mechanisme ter legitimatie van overheersing van de bourgeoisie, die haar klassemacht voorstelt als een macht van het volk. (1)
Het anti-fascisme is niet iedere strijd, waarin het fascisme eveneens tot vijand wordt verklaard, maar de positie die de strijd tegen het fascisme tot centraal thema van haar politiek maakt. Hiermee kan men denken aan het volksfront (zoals dat van de jaren 1930), de ‘brede coalitie van anti-fascitische krachten’, en alle andere modellen waarbij, onder het voorwendsel van ‘eenheid tegen het fascisme’, de centrale plaats van de klassestrijd van de werkers tegen het kapitalisme wordt opgegeven.
In feite roept het anti-fascisme, net als het stalinisme in 1936 deed met betrekking tot de situatie in Spanje, op tot een soort van verenigd front van alle democratische krachten. Maar zo’n verenigd front vormt een misvorming van de fundamentele klassebasis van de strijd voor een andere ‘menselijke’ communistische maatschappij en legt de arbeidersklasse en alle niet-uitbuitende groepen in feite vast aan de ketting van de kapitalistische democratie.
Een analyse van de historische ervaring van het Spaanse proletariaat, in 1936-1937, laat ons zien hoe gevaarlijk het is om de strijd op te laten sluiten in dit soort termen.
De democratische politicus (socialistische en het overgrote deel van de anarchistische) in het Spanje van 1936 deed zich voor als arbeider, als een vriend van het volk. Fabrieken werden voorgesteld als zijnde gesocialiseerd en zelfbestuurd. De illusie werd verspreid dat de arbeiders vrij waren, en dat ze controle over de economie hadden. De democratische politicus riep op om deze verworvenheden van het volk te verdediging. Maar hij deed deze oproep onder de vlag van antifascisme, als een strijd tegen de falangistische terreur ... Maar hiermee versluierde hij dat zich, achter de ‘volksdemocratie’ en het ‘zelfbeheer’, het burgerlijke staatsapparaat verbergt, dat met al zijn wreedheid de kapitalistische productiewijze verdedigt, en in stand houdt.
Zelfs een gematigde M. Chaves Nogales, redacteur van de Madrileense krant Ahora had een vermoeden wat er in 1936 in Spanje gebeurde.“Waarom is de oorlog in Spanje nog niet over?” Vervolgens benadrukte hij in zijn artikel dat, aan beide zijden, de in juli 1936 opgegeven redenen voor de strijd niet meer van toepassing zijn. Negrin slacht de werkers af en herstelt de democratie. Franco probeert de politici van de monarchie en de republiek voor zich te winnen en de falangisten te beteugelen. Waarom komen ze dan niet overeen om de oorlog te stoppen? Omdat ze noch voor het communisme, noch voor het fascisme vechten. Ieder vecht, op hun eigen manier, voor het kapitalistische systeem.
In plaats van de solidariteit tussen de (de uitgebuite en uitbuitende) klassen, in plaats van solidariteit met de staat en de kapitalistenklasse die ons uitbuit en onderdrukt, moeten we de solidariteit propageren tussen alle niet-uitbuitenden lagen in de maatschappij. Zo kunnen we niet alleen een front te vormen tegen het kapitalisme (anti-kapitalisme), maar ook tegen een van zijn meest verfijnde en ‘verneukeratieve’ politieke ideologieën: de democratie.
arjan de goede
(1).“De basiswaarden van westerse democratieën lijken bevrijdend, maar zijn in feite verpakt in de basale vervreemding [onder regie] van de staat en het kapitaal.” (Anarchistische Groep Nijmegen).
The Spanish Civil War and the
The Spanish Civil War and the Popular Front
Part one
http://www.wsws.org/en/articles/2009/01/sple-j26.html
The Spanish Civil War and the Popular Front
Part two
http://www.wsws.org/en/articles/2009/01/spa2-j27.html
In this lecture, I have attempted to show that a successful proletarian revolution
was possible in Spain and that the reason it failed was not that the Spanish proletariat
was immature or the economy too backward or the international conditions unfavourable,
which are the reasons so frequently given, but because of the existence of the Popular Front.
The Spanish masses remained enmeshed in the Popular Front
until it was too late because no genuinely revolutionary leadership was built.
Beste Arjan, Je raakt de kern
Beste Arjan, Je raakt de kern van de discussie die door veel anarchisten (syndicalisten), communisten en sociaal revolutionairen wordt vermeden. Rob Riemen heeft met zijn publicatie 'De eeuwige terugkeer van het fascisme' hetzelfde willen bepleitten. De agitatie tegen de Wilders' beweging is belangrijk om te ontdekken welke parallellen er zijn. In een Volkskrant interview geeft Rob Riemen antwoorden op de vragen: "Is het nuttig om Wilders een fascist te noemen? Het debat over immigratie is jarenlang belemmerd door zulke associaties." "Dat klopt. Maar toen werd fascisme als scheldwoord gebruikt. Ik gebruik de term om het populisme beter te begrijpen." "Welke culturele geschiedenis zit er achter de beweging van Wilders?" "Dan zie ik veel parallellen met het fascisme. Je moet dan niet zozeer kijken naar de manier waarop het fascisme is geeindigd, met Auschwitz, maar naar de manier waarop het begonnen is, als populistische beweging die de macht greep." Het is belangrijk dat we al doende historisch kunnen leren welke keuzes er gemaakt moeten worden.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/1044496/20...
FoSu vinden van niet
http://www.nrc.nl/achterpagina/files/2014/03/formcartoon_10001_d104b0e67...
re:
Wilders is onder ons: http://www.luckymedia.nl/luckytv/2014/03/wilders-is-onder-onss/ .
Rapper Hozny schiet Geert Wilders dood
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/03/lekker_nummertje_wel.html#c...
een mosilim-fundamentalist
een mosilim-fundamentalist vergelijkt Wilders met Hitler, en de links-fundamentalisten papegaaien hem na, gaaaaaaap.