Wanneer: 06/04/2013 - 12:21
Vlees wordt tegenwoordig verkocht met een idyllisch verhaal. Met woorden als ‘duurzaam’, ‘natuurlijk’ en ‘diervriendelijk’, en beelden van ouderwetse landelijke boerderijen wordt gesuggereerd dat dieren een gelukkig leven hebben. De website www.diervriendelijkvleesbestaatniet.nl, die vandaag officieel is gelanceerd, geeft een beeld van de sprookjes die verteld worden over zogenaamd ‘diervriendelijk’ vlees.
Het bord bij de slager met een lachend varken, een vleesverpakking waarop ‘diervriendelijk’ staat of een reclamefolder waarin wordt beschreven dat dieren met respect worden geslacht. Dit zijn voorbeelden van vleesmarketing in de praktijk.
Uiteindelijk geldt voor alle soorten vlees, van bio-industrie tot biologisch, dat er een dier voor moet worden gedood. Hoe een dier aan zijn einde komt wordt op het etiket verzwegen. Dat een dier moest sterven willen we liever niet weten.
---
De website is onderdeel van de Diervriendelijk Vlees Bestaat Niet Campagne, welke is bedoeld om het publiek voor te lichten over zogenaamd ‘diervriendelijk’ vlees.
http://www.diervriendelijkvleesbestaatniet.nl/
Tags: diervriendelijk vlees
Leuk initiatief hoor, maar hoe word nu precies de vleesmarketing blootgelegd?? Ik zie op jullie website alleen maar een collectie foto's, en verder geen enkele info of onderzoeksgegevens. Leuk voor overtuigd vegetariers/veganisten, maar de gemiddelde (biologisch) vlees-eter ga je hiermee niet mee bekeren.