Wanneer: 03/12/2011 - 00:53
Vrijdag trok ASEED weer naar Albert Heijn om te flyeren en vleesprodukten te taggen met opvallend ogende stickers als onderdeel van de gifsoja campagne.
Gewapend met een pak flyers, tig stickers en een metersgroot spandoek trok tien man tegen het avonduur naar het AH filiaal aan de Celebesstraat in Amsterdam-Oost. Van tevoren was de flyer- & stickeractie aangekondigd op het internet waardoor ook Ahold op de hoogte was van de actie. Die positioneerde een beveiligingsmedemerker breeduit voor de ingang om iedereen tegen te houden die ook maar de geringste intentie had te willen stickeren. IJverig nam de 'uitsmijter' zijn taak serieus om elke actievoerder tegen te houden die ook maar de geringste intentie had te willen stickeren. Dezelfde persoon die ASEED ervan weerhield te stickeren bij een AH filiaal in Watergraafsmeer, enkele weken geleden. Ook nu zat stickeren er niet in met dit heerschap voor de deur. Spontaan werd dan ook door ASEED besloten de groep in tweeën te splitsen: het meerendeel bleef achter om te flyeren aan de ingang terwijl twee actievoerders naar het nabij gelegen AH filiaal aan de Sarphatiestraat fietsten. Daar aangekomen konden ze ongestoord erop los stickeren. Geen bedrijfsleider of beveiligingsmedewerker te bekennen. Zelfs geen vakkevuller kwam vragen wat de twee lieden aan het doen waren ondanks dat ze opvallend te werk gingen. Kip, varken, rund, kaas. Tientallen vlees- & kaasprodukten kregen het gifsoja label getagged. Na de hit and run actie keerden ze terug naar het AH filiaal aan de Celebesstraat om de rest van de ASEED activisten te helpen flyeren.
- PERSBERICHT -
Amsterdam, dinsdag 29 november 2011
Vrijdag 2 december zet ASEED de volgende stap in de campagne tegen
gebrekkige en misleidende informatie door Albert Heijn. Ditmaal geven
we geen gehoor aan de sommatie van de directie. Rond half zes wordt
zowel gestickerd als geflyerd bij Albert Heijn aan de Celebesstraat te
Amsterdam.
Tijdens de vorige actie, op 10 november aan de Helmholzstraat in
Amsterdam, werden de actievoerders opgewacht door politie en bewakers
van Albert Heijn. De actievoerders werden gewaarschuwd: als ze zouden
gaan stickeren zou de politie meteen ingeschakeld worden. Er is toen
besloten om alleen flyers uit te delen. Tot hun verbazing van het
winkelend publiek deelden de werknemers van Albert Heijn ook flyers
uit bij de deur. Hierdoor ontstond een 'pamflettenstrijd'.
De Albert Heijn aan de Helmholzstraat gaf duidelijk gehoor aan de oproep
van het hoofdkantoor om strenger op te treden tegen actievoerders.
Deze keer zullen de actievoerders echter beter voorbereid zijn en zich
niet zo maar laten afschrikken.
Albert Heijn zegt op haar eigen website duurzame soja in te gaan kopen
via de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja. ASEED stelt dat de Ronde
Tafel deze soja nooit als duurzaam had mogen bestempelen.
Grootschalige productie van soja in Zuid-Amerika voor export naar
Europa kan nooit verantwoord zijn. De sojaproductie zorgt in Zuid
Amerikaanse landen voor grootschalige ontbossing, milieuvervuiling,
sociale en gezondheidsproblemen. Ook genetische gemanipuleerde soja
die bestand is tegen de zeer schadelijke onkruidverdelger Roundup mag
'verantwoord' genoemd worden volgens de Ronde Tafel. Door deze
RTRS duurzaam te noemen misleidt Albert Heijn haar klanten.
Sinds de oprichting in 2005 hebben wereldwijd duizenden mensen en
organisaties kenbaar gemaakt geen vertrouwen te hebben in de
opgestelde zwakke criteria van de Ronde Tafel.
Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid
en het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton
soja die jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. Dat het Wereld Natuur
Fonds betrokken is bij de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja is niet
verwonderlijk als je bedenkt dat Monsanto, de grootste producent van
soja-zaadgoed, één van de sponsoren is van de milieu club.
"ASEED vraagt Ahold nogmaals te stoppen met het misleiden van de
consument en uit de Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja te stappen",
aldus één van de actievoerders. "Zolang Albert Heijn niet eerlijk is
over de schadelijke gevolgen van grootschalige soja-productie, zullen
wij de consument hierover blijven informeren."
'Met het plakken van de stickers helpen we Albert Heijn een handje om
de klanten beter en eerlijker voor te lichten'.
- - -
ASEED
Gifsoja
Verslag van recente gifsoja acties in oktober en november in Amsterdam-Oost, Amsterdam-Watergraafsmeer en Zwolle.
creative commons photos of this and previous actions can be found on the below link. Photos from this latest action can be found at the bottom of the set;
http://www.flickr.com/photos/kareneliot/sets/72157626974942510/
Vandaag aardig stukje in vakblad? TOCH weer stickeractie bij AH tegen 'gifsoja'.
Assortiment Vers | 05-12-2011 08:08 | Willem-Paul de Mooij
AMSTERDAM – Albert Heijn heeft vrijdag in Amsterdam niet kunnen verhinderen dat de organisatie ASEED wederom een stickeractie hield om consumenten te waarschuwen voor ‘gifsoja’.
De actie was door ASEED aangekondigd via twitter en via pamfletten die in de buurt waren uitgedeeld en zou in de winkel aan de Celebesstraat in Amsterdam plaatsvinden. Albert Heijn had vooraf aangegeven maatregelen te nemen tegen de actie en hield de stickerplakkers daar tegen. Daarop is de actiegroep uitgeweken naar een AH in de Sarphatistraat. Naar eigen zeggen lukte het ASEED daar wel om te stickeren. De actiegroep stelt dat verantwoorde soja die wordt gebruikt als veevoer eigenlijk ‘gifsoja’ moet heten. “De teelt ervan is een ramp voor mens en milieu”, stelt de actiegroep. Albert Heijn is het niet eens met de inhoud van de acties, omdat de keten zegt juist heel veel initiatieven te nemen om soja verantwoord te maken.