arbeidersstrijd is een beetje een raar begrip in deze tijd. Dat deed nog wel ter zake toen begin 19e eeuw er nog een echte arbeidersklasse was. Sinds de jaren 60 is het politieke perspectief voor radicale politiek verschoven naar de consumptie-sfeer, dus muziek en DIY radicaliseerden veel mensen. Nu 20e eeuw is het enige perspectief dat nog veel mensen zou kunnen binden om te strijden tegen onrecht, onze gezamenlijke precariteit: dus wel een baan, maar zonder vast contract, een een groeiende groep mensen die zonder baan zitten, of steeds een baan voor 1 dag, dmv flexwerk, dan diegene die geen baan hebben, in de bak zitten, of niet over de juiste papieren beschikken.
Zij die straks nog wel een vaste baan hebben, zullen hem met alle kosten verdedigen, ook al valt de wereld aan alle kanten uit elkaar. Ga maar eens werken bij die paar fabrieken die er nog zijn in Nederland. De "arbeiders" zijn daar veelal zo conservatief als de pest. Daar kan je weinig van verwachten. Juist mensen die doorhebben en in hun dagelijkse leven hebben gevoeld hoe het is om door het kapitalistische systeem uitgekotst te worden, juist die zijn benaderbaar voor anti-kapitalistische alternatieven. Dus niet de haves, maar de have-nots, of de have-a-bits...
btw: ook al zou JK zich op 1 ding richten denk ik dat iedereen vooral moet doen waar hij/zij politiek een perspectief in zit. Dat dit per persoon verschilt lijkt me nogal logisch. En dat JK alleen maar vanuit woede zou handelen? Dan moet je die stukken van haar nog maar eens lezen. Veel woede inderdaad, maar evenzo ook wel degelijk analyses van wat er allemaal gebeurd in de huidige maatschappij.
Dat soort stukken schrijven, zouden meer mensen moeten doen.
WSWS-fan waarom schijf je zelf niet een opiniestuk, met een politiek perspectief? Ik zou hier zeker geinteresseerd in zijn. Maar met alleen maar roepen dat WSWS het heeeeeeleeeeemaaaaal is daar wordt ik wel een beetje moe van, als je verder niet zoveel te vertellen hebt.
arbeidersstrijd is een beetje
arbeidersstrijd is een beetje een raar begrip in deze tijd. Dat deed nog wel ter zake toen begin 19e eeuw er nog een echte arbeidersklasse was. Sinds de jaren 60 is het politieke perspectief voor radicale politiek verschoven naar de consumptie-sfeer, dus muziek en DIY radicaliseerden veel mensen. Nu 20e eeuw is het enige perspectief dat nog veel mensen zou kunnen binden om te strijden tegen onrecht, onze gezamenlijke precariteit: dus wel een baan, maar zonder vast contract, een een groeiende groep mensen die zonder baan zitten, of steeds een baan voor 1 dag, dmv flexwerk, dan diegene die geen baan hebben, in de bak zitten, of niet over de juiste papieren beschikken.
Zij die straks nog wel een vaste baan hebben, zullen hem met alle kosten verdedigen, ook al valt de wereld aan alle kanten uit elkaar. Ga maar eens werken bij die paar fabrieken die er nog zijn in Nederland. De "arbeiders" zijn daar veelal zo conservatief als de pest. Daar kan je weinig van verwachten. Juist mensen die doorhebben en in hun dagelijkse leven hebben gevoeld hoe het is om door het kapitalistische systeem uitgekotst te worden, juist die zijn benaderbaar voor anti-kapitalistische alternatieven. Dus niet de haves, maar de have-nots, of de have-a-bits...
btw: ook al zou JK zich op 1 ding richten denk ik dat iedereen vooral moet doen waar hij/zij politiek een perspectief in zit. Dat dit per persoon verschilt lijkt me nogal logisch. En dat JK alleen maar vanuit woede zou handelen? Dan moet je die stukken van haar nog maar eens lezen. Veel woede inderdaad, maar evenzo ook wel degelijk analyses van wat er allemaal gebeurd in de huidige maatschappij.
Dat soort stukken schrijven, zouden meer mensen moeten doen.
WSWS-fan waarom schijf je zelf niet een opiniestuk, met een politiek perspectief? Ik zou hier zeker geinteresseerd in zijn. Maar met alleen maar roepen dat WSWS het heeeeeeleeeeemaaaaal is daar wordt ik wel een beetje moe van, als je verder niet zoveel te vertellen hebt.
Lees bijv ook eens wat anders dan WSWS. Over de switch van labor, naar consumptie, tot precarity:
http://anarchista.files.wordpress.com/2011/08/crimethinc_work_pt1.pdf
of
http://five.fibreculturejournal.org/fcj-022-from-precarity-to-precarious...