Bezette Academia: Big Oil en andere indringers
do, 20/04/2023 - 20:38 — nn
Hier kun je discussiëren over Occupied Academia: Big Oil and other invaders.
Klimaatrechtvaardigheid: verder dan CO2-berekeningen
Als we aandachtig luisteren naar lokale, landelijke en inheemse gemeenschappen over de hele wereld - degenen die het meest doen om klimaatverandering te bestrijden en ecologische relaties te behouden -, wordt het duidelijk dat hun belangen in strijd zijn met die van extractivistische bedrijven, met name Big Oil . Het leven en het levensonderhoud van zoveel gemeenschappen is ontwricht door grote fossiele brandstofbedrijven zoals Shell, wiens activiteiten de gezondheid, het welzijn, het levensonderhoud, de landrechten, de ecosystemen en in het algemeen hun recht op zelfbeschikking van deze gemeenschappen ondermijnen. Van Groningen tot de landen van de Mapuche ("Argentinië"), van Apartheid Zuid-Afrika tot Ogoniland ("Nigeria"), gemeenschappen worstelen met de aanwezigheid (of dreiging) van extractivistische projecten zoals die van Big Oil op hun (voorouderlijke) landerijen, wateren en bioregio's. We zouden gemakkelijk moeten begrijpen waarom ze tegen fossiele projecten zoals fracking zijn: zou je enorme installaties in je land (of buurt) accepteren die het water en de lucht zodanig vervuilen dat je luchtwegaandoeningen, leukemie, het doden van de meeste vissen en het vervuilen van de bodem krijgt? tot het punt dat het onvruchtbaar wordt? Als we deze destructieve projecten dicht bij ons niet zouden accepteren, hoe kunnen we dan zwijgen als ze andere gebieden en volkeren vernietigen?
Big Oil uit de universiteiten
Universiteiten moeten al hun banden met indringers zoals Big Oil en andere ecologisch schadelijke bedrijven verbreken als ze echt toegewijd zijn aan het verzekeren van een toekomst voor iedereen en trouw zijn aan hun doel om de mensenrechten te verdedigen. Hoe kunnen we progressieve waarden verdedigen als we een van de meest onrechtvaardige industrieën aller tijden legitimeren en ermee samenwerken? We zijn betrokken bij studenten en medewerkers van de UvA en we zijn al ruim twee jaar in gesprek met studenten, medewerkers en bestuurders van de UvA en andere universiteiten. De petitie aan de UvA om fossiele samenwerkingen te stoppen en de recente bevrijdingsstrijd aan universiteiten (“bezettingen”) in Nederland en andere landen met hetzelfde doel ('End Fossil') laten zien dat duizenden mensen (niet alleen activisten) bereid zijn om vecht tegen deze catastrofale status quo. Studenten, personeel en andere demonstranten die autonomie eisen en een einde willen maken aan deze met bloed besmeurde samenwerkingsverbanden, stuitten op brute reacties van de directies, die de politie inschakelden en demonstranten verdreven, meestal na een paar uur.
In Amsterdam was de ontruiming op 16 januari bijzonder gewelddadig, de oproerpolitie viel in groten getale binnen: ~50 agenten, minstens 8 busjes en 2 bussen, en een helikopter. Demonstranten liepen blauwe plekken op en één persoon moest naar het ziekenhuis vanwege politiegeweld (TW: politiegeweld). Klimaatbrekers, schenders van mensenrechten en inheemse rechten zijn welkom op onze universiteiten, terwijl afwijkende stemmen, zelfs die van studenten en personeel, worden geconfronteerd met repressie en hypocrisie. Onze universiteiten moeten meer zijn dan een marionet voor de markt, we moeten mens en planeet dienen, geen wrede bedrijven en winst op korte termijn.
Strijd voor systemische verandering: leven boven winst!
De wereldwijde uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, houden niet op bij Big Oil. We leven momenteel midden in een klimaatcrisis, ecologische, sociale, politieke en economische crisis. Dat komt omdat ons huidige sociaal-economische systeem is gebouwd om winst te bevoordelen boven mensen en de planeet. Kortetermijninkomsten voor een financiële, economische en politieke elite worden koste wat het kost begunstigd – ten koste van het welzijn van mensen, de rechten van werknemers, democratische vrijheden en regimes, het recht van mensen op zelfbeschikking en het behoud van onze natuurlijke wereld.
Historisch gezien werden bepaalde mensen en landen geconstrueerd als inferieur en vervangbaar - vrouwen, raciale bevolkingsgroepen, inheemse volkeren, arme en gemarginaliseerde gemeenschappen enz. - en zijn dus uitgebuit en vernietigd omwille van de groei en "welvaart" van iemand anders. Dit heeft geleid tot de ineenstorting van lokale gemeenschappen, de "onderontwikkeling" van gemarginaliseerde ("arme") landen, hongersnood, de voortdurende toename van sociale ongelijkheden en natuurlijk klimaat- en ecologische verwoesting.
In het licht van deze chaos, hernoemt het kapitalisme zichzelf als "groen", in de verwachting dat we geloven in zijn beloften van het ondersteunen van eindeloze groei (op een eindige planeet) en tegelijkertijd de ecologische en klimaatstabiliteit behouden. We laten ons niet misleiden door de 'nieuwe kleren van de keizer'. Het kapitalisme is slechts zo 'groen' als de dollarbiljetten die het voeden. "Groen kapitalisme" daagt noch oneindige groei noch de prioriteitstelling van winst boven mens en planeet uit, en daarom zou het ons dieper in de afgrond van klimaat- en ecologische catastrofe leiden waarmee we al worden geconfronteerd.
We hebben solidariteit, wederzijdse hulp en zorg nodig over grenzen, generaties en soorten heen. We moeten het recht op zelfbeschikking van volkeren en landen waarborgen. We moeten prioriteit geven aan leven in plaats van winst. Respect voor de ritmes en evenwichten van het leven. Systemen die samenwerking bevorderen boven concurrentie, waarin 'goederen', kennis en leven in wederkerigheid worden gezien en gebruikt. “Een wereld waarin vele werelden passen”, zoals de Zapatista's ons leren.
We zijn diep geïnspireerd door en zijn solidair met de strijd voor klimaatrechtvaardigheid, waarin gemeenschappen zich organiseren om weerstand te bieden aan de totaliserende wil van het kapitalisme, door te blijven leven in wederkerigheid met de aarde, door "alternatieve" manieren van zijn, leven, en dromen. We vertrouwen liever op hen, niet op Big Oil. We staan achter klimaat- en milieubewegingen, met inheemse volkeren en landverdedigers, met iedereen die het leven boven winst stelt. We roepen universiteiten op om hetzelfde te doen en te stoppen met het legitimeren van de catastrofale schade van Big Oil en extractivistische industrieën. Schop indringers eruit.
Wij geloven dat we door zelforganisatie en de ontwrichting van het kapitalisme en zijn belangrijkste spelers, zoals Big Oil, de macht kunnen terugnemen en een leefbare toekomst kunnen opbouwen.
Zorgen, verstoren, saboteren, bevrijden.
(video en foto geleverd door anonieme fotografen)
effe een snelle google translate voor de minder engelstaligen
Bezette Academia: Big Oil en andere indringers
do, 20/04/2023 - 20:38 — nn
Hier kun je discussiëren over Occupied Academia: Big Oil and other invaders.
Klimaatrechtvaardigheid: verder dan CO2-berekeningen
Als we aandachtig luisteren naar lokale, landelijke en inheemse gemeenschappen over de hele wereld - degenen die het meest doen om klimaatverandering te bestrijden en ecologische relaties te behouden -, wordt het duidelijk dat hun belangen in strijd zijn met die van extractivistische bedrijven, met name Big Oil . Het leven en het levensonderhoud van zoveel gemeenschappen is ontwricht door grote fossiele brandstofbedrijven zoals Shell, wiens activiteiten de gezondheid, het welzijn, het levensonderhoud, de landrechten, de ecosystemen en in het algemeen hun recht op zelfbeschikking van deze gemeenschappen ondermijnen. Van Groningen tot de landen van de Mapuche ("Argentinië"), van Apartheid Zuid-Afrika tot Ogoniland ("Nigeria"), gemeenschappen worstelen met de aanwezigheid (of dreiging) van extractivistische projecten zoals die van Big Oil op hun (voorouderlijke) landerijen, wateren en bioregio's. We zouden gemakkelijk moeten begrijpen waarom ze tegen fossiele projecten zoals fracking zijn: zou je enorme installaties in je land (of buurt) accepteren die het water en de lucht zodanig vervuilen dat je luchtwegaandoeningen, leukemie, het doden van de meeste vissen en het vervuilen van de bodem krijgt? tot het punt dat het onvruchtbaar wordt? Als we deze destructieve projecten dicht bij ons niet zouden accepteren, hoe kunnen we dan zwijgen als ze andere gebieden en volkeren vernietigen?
Big Oil uit de universiteiten
Universiteiten moeten al hun banden met indringers zoals Big Oil en andere ecologisch schadelijke bedrijven verbreken als ze echt toegewijd zijn aan het verzekeren van een toekomst voor iedereen en trouw zijn aan hun doel om de mensenrechten te verdedigen. Hoe kunnen we progressieve waarden verdedigen als we een van de meest onrechtvaardige industrieën aller tijden legitimeren en ermee samenwerken? We zijn betrokken bij studenten en medewerkers van de UvA en we zijn al ruim twee jaar in gesprek met studenten, medewerkers en bestuurders van de UvA en andere universiteiten. De petitie aan de UvA om fossiele samenwerkingen te stoppen en de recente bevrijdingsstrijd aan universiteiten (“bezettingen”) in Nederland en andere landen met hetzelfde doel ('End Fossil') laten zien dat duizenden mensen (niet alleen activisten) bereid zijn om vecht tegen deze catastrofale status quo. Studenten, personeel en andere demonstranten die autonomie eisen en een einde willen maken aan deze met bloed besmeurde samenwerkingsverbanden, stuitten op brute reacties van de directies, die de politie inschakelden en demonstranten verdreven, meestal na een paar uur.
In Amsterdam was de ontruiming op 16 januari bijzonder gewelddadig, de oproerpolitie viel in groten getale binnen: ~50 agenten, minstens 8 busjes en 2 bussen, en een helikopter. Demonstranten liepen blauwe plekken op en één persoon moest naar het ziekenhuis vanwege politiegeweld (TW: politiegeweld). Klimaatbrekers, schenders van mensenrechten en inheemse rechten zijn welkom op onze universiteiten, terwijl afwijkende stemmen, zelfs die van studenten en personeel, worden geconfronteerd met repressie en hypocrisie. Onze universiteiten moeten meer zijn dan een marionet voor de markt, we moeten mens en planeet dienen, geen wrede bedrijven en winst op korte termijn.
Strijd voor systemische verandering: leven boven winst!
De wereldwijde uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, houden niet op bij Big Oil. We leven momenteel midden in een klimaatcrisis, ecologische, sociale, politieke en economische crisis. Dat komt omdat ons huidige sociaal-economische systeem is gebouwd om winst te bevoordelen boven mensen en de planeet. Kortetermijninkomsten voor een financiële, economische en politieke elite worden koste wat het kost begunstigd – ten koste van het welzijn van mensen, de rechten van werknemers, democratische vrijheden en regimes, het recht van mensen op zelfbeschikking en het behoud van onze natuurlijke wereld.
Historisch gezien werden bepaalde mensen en landen geconstrueerd als inferieur en vervangbaar - vrouwen, raciale bevolkingsgroepen, inheemse volkeren, arme en gemarginaliseerde gemeenschappen enz. - en zijn dus uitgebuit en vernietigd omwille van de groei en "welvaart" van iemand anders. Dit heeft geleid tot de ineenstorting van lokale gemeenschappen, de "onderontwikkeling" van gemarginaliseerde ("arme") landen, hongersnood, de voortdurende toename van sociale ongelijkheden en natuurlijk klimaat- en ecologische verwoesting.
In het licht van deze chaos, hernoemt het kapitalisme zichzelf als "groen", in de verwachting dat we geloven in zijn beloften van het ondersteunen van eindeloze groei (op een eindige planeet) en tegelijkertijd de ecologische en klimaatstabiliteit behouden. We laten ons niet misleiden door de 'nieuwe kleren van de keizer'. Het kapitalisme is slechts zo 'groen' als de dollarbiljetten die het voeden. "Groen kapitalisme" daagt noch oneindige groei noch de prioriteitstelling van winst boven mens en planeet uit, en daarom zou het ons dieper in de afgrond van klimaat- en ecologische catastrofe leiden waarmee we al worden geconfronteerd.
We hebben solidariteit, wederzijdse hulp en zorg nodig over grenzen, generaties en soorten heen. We moeten het recht op zelfbeschikking van volkeren en landen waarborgen. We moeten prioriteit geven aan leven in plaats van winst. Respect voor de ritmes en evenwichten van het leven. Systemen die samenwerking bevorderen boven concurrentie, waarin 'goederen', kennis en leven in wederkerigheid worden gezien en gebruikt. “Een wereld waarin vele werelden passen”, zoals de Zapatista's ons leren.
We zijn diep geïnspireerd door en zijn solidair met de strijd voor klimaatrechtvaardigheid, waarin gemeenschappen zich organiseren om weerstand te bieden aan de totaliserende wil van het kapitalisme, door te blijven leven in wederkerigheid met de aarde, door "alternatieve" manieren van zijn, leven, en dromen. We vertrouwen liever op hen, niet op Big Oil. We staan achter klimaat- en milieubewegingen, met inheemse volkeren en landverdedigers, met iedereen die het leven boven winst stelt. We roepen universiteiten op om hetzelfde te doen en te stoppen met het legitimeren van de catastrofale schade van Big Oil en extractivistische industrieën. Schop indringers eruit.
Wij geloven dat we door zelforganisatie en de ontwrichting van het kapitalisme en zijn belangrijkste spelers, zoals Big Oil, de macht kunnen terugnemen en een leefbare toekomst kunnen opbouwen.
Zorgen, verstoren, saboteren, bevrijden.
(video en foto geleverd door anonieme fotografen)