Graaff komt als woordvoerder van de AFVN voor in deze masterscriptie: Sanne Jussen. Vorwärts! Een onderzoek naar Wehrmacht-re-enactment als deel van de hedendaagse Nederlandse en Duitse herinneringscultuur van de Tweede Wereldoorlog. Masterscriptie Duitslandstudies UvA, 30 juni 2021, https://scripties.uba.uva.nl/download?fid=c5033538
Maar daarin gaat het op slechts drie pagina's (49-51) over de acties van Graaff / AFVN tegen militariabeurzen en re-enactment-evenementen waar "Duitse" verenigingen aan deelnemen. Het is een op krantenartikelen en de AFVN-site gebaseerde observatie van die acties. Die passage eindigt met:
"Waar de AFVN geen begrip heeft voor Wehrmacht-re-enactment tijdens het uitbeelden van de bevrijding tijdens evenementen, zegt de voorzitter van het CJO [Centraal Joods Overleg] dat wel te kunnen begrijpen, omdat het dan met een duidelijke educatieve doelstelling wordt gedaan. Wanneer het echter gaat om privé-evenementen, waar de re-enactors elkaar zonder publiek ontmoeten, heerst er ook bij het CJO onbegrip; een Duitse re-enactmentgroep die bij elkaar komt voor een privéevenement zonder educatieve doeleinden voor publiek, kan argwaan opwekken. Privéevenementen roepen daarom meer wantrouwen op en zijn negatiever voor de reputatie van Duits re-enactment dan publieke evenementen die openbaar plaatsvinden"
Wat privé-evenementen zijn (de term lijkt me een contradictio-in-terminis) wordt helaas niet uitgelegd.
Ook Ysselsteyn komt in deze scriptie aan bod, maar heel zijdelings, en niet in verband met Arthur Graaff. Op blz. 18/19: "Zo bezocht de burgemeester van Venray, Jos Waals, vanaf begin jaren negentig jaarlijks de dodenherdenking op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn. Daarmee wilde hij laten zien, dat veel van de Duitse soldaten ook als slachtoffers van de nazi’s konden worden beschouwd: “Waals wilde het kerkhof als waarschuwend voorbeeld stellen, als een soort monument tegen dictatuur, haat en onderdrukking” (van de Reijt 2010, 169).
Graaff in andere scriptie
Graaff komt als woordvoerder van de AFVN voor in deze masterscriptie: Sanne Jussen. Vorwärts! Een onderzoek naar Wehrmacht-re-enactment als deel van de hedendaagse Nederlandse en Duitse herinneringscultuur van de Tweede Wereldoorlog. Masterscriptie Duitslandstudies UvA, 30 juni 2021, https://scripties.uba.uva.nl/download?fid=c5033538
Maar daarin gaat het op slechts drie pagina's (49-51) over de acties van Graaff / AFVN tegen militariabeurzen en re-enactment-evenementen waar "Duitse" verenigingen aan deelnemen. Het is een op krantenartikelen en de AFVN-site gebaseerde observatie van die acties. Die passage eindigt met:
"Waar de AFVN geen begrip heeft voor Wehrmacht-re-enactment tijdens het uitbeelden van de bevrijding tijdens evenementen, zegt de voorzitter van het CJO [Centraal Joods Overleg] dat wel te kunnen begrijpen, omdat het dan met een duidelijke educatieve doelstelling wordt gedaan. Wanneer het echter gaat om privé-evenementen, waar de re-enactors elkaar zonder publiek ontmoeten, heerst er ook bij het CJO onbegrip; een Duitse re-enactmentgroep die bij elkaar komt voor een privéevenement zonder educatieve doeleinden voor publiek, kan argwaan opwekken. Privéevenementen roepen daarom meer wantrouwen op en zijn negatiever voor de reputatie van Duits re-enactment dan publieke evenementen die openbaar plaatsvinden"
Wat privé-evenementen zijn (de term lijkt me een contradictio-in-terminis) wordt helaas niet uitgelegd.
Ook Ysselsteyn komt in deze scriptie aan bod, maar heel zijdelings, en niet in verband met Arthur Graaff. Op blz. 18/19: "Zo bezocht de burgemeester van Venray, Jos Waals, vanaf begin jaren negentig jaarlijks de dodenherdenking op de Duitse militaire begraafplaats in Ysselsteyn. Daarmee wilde hij laten zien, dat veel van de Duitse soldaten ook als slachtoffers van de nazi’s konden worden beschouwd: “Waals wilde het kerkhof als waarschuwend voorbeeld stellen, als een soort monument tegen dictatuur, haat en onderdrukking” (van de Reijt 2010, 169).