Er was wel degelijk solidariteit uit Friesland door lokale mensen en dat moet zeker niet over het hoofd worden gezien, integendeel. Het lijkt me op dit moment ook niet makkelijk bijv. in verhouding tot bijv. amsterdam om je in Friesland of andere landelijke gebieden uit te spreken tegen racisme. Maar hoe dat echt is hoor ik als randstadter graag van die mensen zelf.
Waar ik wil het wel over wil hebben zijn de mensen die nog nooit iets van zich hebben laten horen op het gebied van racisme, die nu klagen 'dat mensen uit de randstad een mars voor beschaving komen houden op het platteland'. Ten eerste : overal wonen niet witte mensen en overal wonen mensen die tegen zwarte piet zijn. Ook op het platteland. Niet in ieder dorp maar zeker in iedere gemeente. Die mensen verdienen het net zo goed als iedereen om gehoord te worden.
Ten tweede: ls je tegen uitbuiting en discriminatie bent zoals in het Friese verleden door Hollanders, dan ben je als het goed is ook tegen racisme en mensen die het nederlandse koloniale verleden verheerlijken. Zoniet dan ben je schijnbaar alleen in je eigen leed geinteresseerd en dan kun je geen solidariteit verwachten van andere onderdrukte groepen. Kom dan niet klagen als ze bij een mars geen rekening houden met jouw gevoelens.
Zoals in het tweede artikel valt te lezen was er in de jaren 50 meer besef van een band tussen Friezen en Surinamers door overeenkomsten in hun verhouding tot de hollanders.
Er was wel degelijk
Er was wel degelijk solidariteit uit Friesland door lokale mensen en dat moet zeker niet over het hoofd worden gezien, integendeel. Het lijkt me op dit moment ook niet makkelijk bijv. in verhouding tot bijv. amsterdam om je in Friesland of andere landelijke gebieden uit te spreken tegen racisme. Maar hoe dat echt is hoor ik als randstadter graag van die mensen zelf.
Waar ik wil het wel over wil hebben zijn de mensen die nog nooit iets van zich hebben laten horen op het gebied van racisme, die nu klagen 'dat mensen uit de randstad een mars voor beschaving komen houden op het platteland'. Ten eerste : overal wonen niet witte mensen en overal wonen mensen die tegen zwarte piet zijn. Ook op het platteland. Niet in ieder dorp maar zeker in iedere gemeente. Die mensen verdienen het net zo goed als iedereen om gehoord te worden.
Ten tweede: ls je tegen uitbuiting en discriminatie bent zoals in het Friese verleden door Hollanders, dan ben je als het goed is ook tegen racisme en mensen die het nederlandse koloniale verleden verheerlijken. Zoniet dan ben je schijnbaar alleen in je eigen leed geinteresseerd en dan kun je geen solidariteit verwachten van andere onderdrukte groepen. Kom dan niet klagen als ze bij een mars geen rekening houden met jouw gevoelens.
Zoals in het tweede artikel valt te lezen was er in de jaren 50 meer besef van een band tussen Friezen en Surinamers door overeenkomsten in hun verhouding tot de hollanders.