Nee hoor. Daarover zegt De Grauwe Koets zelf, in een stuk dat ook bij de hoofdpagina van deze posting is doorgelinkt:
'"Moeten alle grachtenpanden, bijvoorbeeld in Amsterdam, dan ook maar worden afgebroken?"
"De koets moet niet kapot worden gemaakt. Het rijtuig moet in een museum worden gezet waar hij kan dienen als symbool voor al het leed en al de ellende die de roofstaat aan de Noordzee in de koloniën overzee door de eeuwen heen heeft aangericht. We hebben nooit gepleit voor vernietiging van de koets en van grachtenpanden, omdat daarmee ook een deel van de geschiedenis zou worden weggepoetst en zo onder tafel zou worden geveegd hoe de koloniale propaganda velen heeft gehersenspoeld. Er moet meer bewustzijn komen over het bloed, het zweet en de tranen van miljoenen mensen vroeger in de koloniën en van hun nazaten van vandaag de dag. Door hun uitbuiting en onderdrukking hebben witte Nederlanders zich enorm kunnen verrijken en dure grachtenpanden kunnen bouwen. Op veel oude gebouwen vind je ook nu nog de koloniale retoriek terug waarmee schurken als Piet Hein, Michiel de Ruyter en Jan Pieterszoon Coen nog steeds worden vereerd. Wij pleiten juist voor het herdenken van degenen die zich met veel pijn en moeite hebben verzet tegen het gruwelijke Nederlandse kolonialisme."'
re:
Nee hoor. Daarover zegt De Grauwe Koets zelf, in een stuk dat ook bij de hoofdpagina van deze posting is doorgelinkt:
'"Moeten alle grachtenpanden, bijvoorbeeld in Amsterdam, dan ook maar worden afgebroken?"
"De koets moet niet kapot worden gemaakt. Het rijtuig moet in een museum worden gezet waar hij kan dienen als symbool voor al het leed en al de ellende die de roofstaat aan de Noordzee in de koloniën overzee door de eeuwen heen heeft aangericht. We hebben nooit gepleit voor vernietiging van de koets en van grachtenpanden, omdat daarmee ook een deel van de geschiedenis zou worden weggepoetst en zo onder tafel zou worden geveegd hoe de koloniale propaganda velen heeft gehersenspoeld. Er moet meer bewustzijn komen over het bloed, het zweet en de tranen van miljoenen mensen vroeger in de koloniën en van hun nazaten van vandaag de dag. Door hun uitbuiting en onderdrukking hebben witte Nederlanders zich enorm kunnen verrijken en dure grachtenpanden kunnen bouwen. Op veel oude gebouwen vind je ook nu nog de koloniale retoriek terug waarmee schurken als Piet Hein, Michiel de Ruyter en Jan Pieterszoon Coen nog steeds worden vereerd. Wij pleiten juist voor het herdenken van degenen die zich met veel pijn en moeite hebben verzet tegen het gruwelijke Nederlandse kolonialisme."'
http://www.doorbraak.eu/vragen-en-antwoorden-over-het-protest-tegen-de-g...