Google, Twitter en Facebook maken spyware. Ze bouwen aan een digitale versie van een Panopticum: een in het rond gebouwde gevangenis met ramen zodat één bewaker alle gevangenen in de gaten kan houden. Ik noem het een Camera Panopticum. Het ziet er niet gevaarlijk uit. Het heeft alle kleurtjes van de regenboog. De Google doodles, het Android robotje en het twittervogeltje, ze zien er schattig uit. Maar het is spyware 2.0. Ze geven gratis diensten om te leren what makes us tick. Mensen zijn data. Jij bent data. Met jouw fysieke persoon mag niet geëxperimenteerd worden, met het profiel dat ze van je maken wel. Als je fysieke personen verkoopt, noem je dat slavernij. Het profiel van iemand verkopen, dat kan en mag nog. Zo kan er met ons geëxperimenteerd worden, zoals Facebook gedaan heeft door bepaalde gebruikers alleen negatieve updates te laten zien en te kijken hoe het online gedrag daardoor beïnvloed werd. Of ze vaker terugkomen of niet. Of ze nog meer data genereren. Als digitale ratten lopen wij rond in een digitaal panopticum. Eric Schmidt, de grote baas van Google, zei: “Als je iets doet waarvan je niet wil dat iemand het weet, zou je het misschien om te beginnen niet moeten doen.” Zelf heeft hij in Manhattan een geluiddicht appartement van 15 miljoen laten bouwen.’
google is spyware
Google, Twitter en Facebook maken spyware. Ze bouwen aan een digitale versie van een Panopticum: een in het rond gebouwde gevangenis met ramen zodat één bewaker alle gevangenen in de gaten kan houden. Ik noem het een Camera Panopticum. Het ziet er niet gevaarlijk uit. Het heeft alle kleurtjes van de regenboog. De Google doodles, het Android robotje en het twittervogeltje, ze zien er schattig uit. Maar het is spyware 2.0. Ze geven gratis diensten om te leren what makes us tick. Mensen zijn data. Jij bent data. Met jouw fysieke persoon mag niet geëxperimenteerd worden, met het profiel dat ze van je maken wel. Als je fysieke personen verkoopt, noem je dat slavernij. Het profiel van iemand verkopen, dat kan en mag nog. Zo kan er met ons geëxperimenteerd worden, zoals Facebook gedaan heeft door bepaalde gebruikers alleen negatieve updates te laten zien en te kijken hoe het online gedrag daardoor beïnvloed werd. Of ze vaker terugkomen of niet. Of ze nog meer data genereren. Als digitale ratten lopen wij rond in een digitaal panopticum. Eric Schmidt, de grote baas van Google, zei: “Als je iets doet waarvan je niet wil dat iemand het weet, zou je het misschien om te beginnen niet moeten doen.” Zelf heeft hij in Manhattan een geluiddicht appartement van 15 miljoen laten bouwen.’