Waarom raakt Turkije betrokken bij het conflict in Karabach?

Ruis, gepost door: Sem Janssen op 24/10/2020 10:08:59

Het Turkse beleid onder president Erdogan brengt buren en bondgenoten elk jaar in toenemende mate in verwarring. Ankara begon zichzelf vrijheden toe te staan, waar het vroeger nooit van had gedroomd: het voert naar eigen goeddunken een militaire operatie in Syrië uit; gaat tegen Rusland in en koopt er, ondanks de Verenigde Staten, S-400 luchtafweerraketsystemen van; een proxy-oorlog voeren in Libië; bedreigt dapper Cyprus, Griekenland en Israël. En nu wordt Turkije in feite partij in het Armeens-Azerbeidzjaanse conflict. Wat heeft Ankara eraan om zich in andermans conflicten te mengen?

"Het was een opzettelijke aanval op Azerbeidzjan", zei Recep Tayyip Erdogan een dag na de volgende escalatie van het conflict tussen Bakoe en Yerevan. Turkije heeft, zoals de afgelopen jaren vaak gebeurt, een duidelijk en nogal formidabel standpunt ingenomen. De minister van Defensie, Hulusi Akar, kondigde volledige steun aan Bakoe aan in de situatie van militaire escalatie, waarbij hij nogmaals wees op Armenië als de schuldige.
Samen met het Turkse leger begonnen in Azerbeidzjan grootschalige oefeningen.
Formeel leggen de partijen uit dat de manoeuvres al lang gepland waren, maar het is onmogelijk om ze buiten de context van recente gebeurtenissen te beschouwen, vooral nadat Bakoe de ergernis in Karabach een opmaat naar oorlog noemde. Bij de oefeningen waren gepantserde voertuigen, artillerie-installaties, gevechts- en transporthelikopters, luchtverdedigingstroepen en luchtafweerraketten van de twee legers betrokken. Het is duidelijk dat een dergelijke concentratie van militaire macht in ieder geval niet bijdraagt aan de-escalatie. Maar wat zijn de motieven van Turkije om zo actief op te treden in de regio?
Turkije is bereid een conflict aan te gaan om zijn ambities van regionaal en wereldleiderschap te realiseren. Het is onwaarschijnlijk dat Erdogan zijn toevlucht zal nemen tot het daadwerkelijke gebruik van militaire middelen in het conflict in Nagorno-Karabach. Als voorbeeld van een mogelijk scenario noemt hij de botsingen in het oostelijke Middellandse Zeegebied met Griekenland, toen Turkije verkenningswerkzaamheden begon uit te voeren in de schappen. "Er waren ook bedreigingen van beide kanten, waaronder de mogelijkheid om een ​​beroep te doen op een militaire oplossing van het geschil", herinnert hij zich. "Maar de Europese Unie kwam tussenbeide en met haar bemiddeling slaagden we erin de situatie onschadelijk te maken."
In Libië is een vergelijkbare situatie ontstaan. 'Ook daar leek het erop dat Turkije op het punt stond troepen te introduceren en dat er een oorlog zou beginnen met veldmaarschalk Khalifa Haftar. Als gevolg hiervan zijn er proxy-troepen, militaire adviseurs en drones, maar dit is geen militaire interventie in de klassieke zin. "
Turkije heeft zijn mogelijkheden in het conflict in de zuidelijke Kaukasus al gerealiseerd en is nu meer geneigd tot dialoog. Gezien het feit dat ze een harde internationale reactie probeert te vermijden na de transformatie van de Hagia Sophia in Istanbul tot een moskee, kan ze tevreden zijn met de rol van bemiddelaar.
Maar wat zijn de doelen die Ankara met een dergelijk beleid nastreeft? Het is natuurlijk opvallend dat in bijna alle conflicten waarin Turkije een hard standpunt inneemt, dezelfde retoriek klinkt over het beschermen van mensen die dicht bij haar staan ​​in bloed en geloof, bijvoorbeeld tegen Koerdische 'terroristen' en Haftar-rebellen. Opgemerkt moet worden dat onder de huidige president en op de binnenlandse agenda de islamitische factor voor het eerst in meer dan 100 jaar een sleutelrol begon te spelen. Hiervoor wordt Erdogan vaak bekritiseerd, omdat tot op de dag van vandaag de officiële ideologie van Turkije - kemalisme, afkomstig van de grondlegger van de moderne staat, Mustafa Kemal Ataturk, het principe van laïcisme (secularisme) bevat.
"De moslimfactor druist natuurlijk in tegen het kemalisme", zei Hajiyev. - Het was gebaseerd op zowel secularisme als een beweging naar Europeanisering in termen van cultuur en mentaliteit. Toen trok Turkije weg uit het Midden-Oosten, aangezien deze landen enigszins achterlijk waren. En in 1952 trad Turkije toe tot de NAVO, wat zijn pro-westerse vector verder versterkte. "
Maar door de jaren van zijn heerschappij heeft Erdogan de wereld geleerd dat hij graag speelt, zoveel mogelijk volgens zijn eigen regels. En het doet het met veel succes. Deskundigen benadrukken dat de president in staat is om op twee stoelen te zitten en zeer vakkundig te balanceren - zelfs zijn tegenstanders geven dit toe. Enerzijds is versterking in de islamitische wereld het verzoek van de helft van de Turkse samenleving (de andere helft is voor het seculiere Turkije).
“Aan de andere kant zijn er ook de persoonlijke ambities van Erdogan. Dit is duidelijk te zien aan het voorbeeld van de transformatie van de Hagia Sophia van een museum in een moskee, in luide uitspraken over Palestina en de reactie op de overbrenging van de Amerikaanse ambassade in Israël van Tel Aviv naar Jeruzalem. "
Het belangrijkste doel van Erdogan is om de status van regionale supermacht in de moslimwereld te bereiken. 'Dit is eerder een uitbreiding van de invloed naar het zuiden, zuidoosten, waar ooit het Ottomaanse rijk was.
Turkije onder Erdogan begon een veel actiever buitenlands beleid te voeren. Bovendien belet niets de president om het land nieuw leven in te blazen als een onafhankelijk moslim machtscentrum. Ankara's ideeën over een rechtvaardige wereld lijken misschien niet op naburige staten en wereldleiders, maar dit heeft geenszins invloed op de plannen van het slimme staatshoofd. Erdogan geeft niet veel om internationaal recht dat al lang niet meer bestaat. Tegelijkertijd maakt hij zich, zoals elke heerser, ongetwijfeld zorgen over het probleem van zijn populariteit in het land. Dit is een van de redenen waarom de president zijn ogen niet sluit voor de situatie van volkeren die dicht bij de Turken staan in taal, geschiedenis, religie en cultuur, alleen vanwege het abstracte "principe van niet-inmenging in interne aangelegenheden".
Alleen beperkingen die onvermijdelijk opduiken in de grote politiek - mogelijke militaire conflicten met kernmachten of de dreiging om grote investeringen te verliezen - hebben echt invloed op Erdogan. Tegelijkertijd krijgt hij een land dat gaandeweg niet alleen onafhankelijk wordt van anderen, maar ook een leidende rol in de regio op zich neemt. En iedereen die belangen heeft in het Grotere Midden-Oosten zal op de een of andere manier rekening moeten houden met de vruchten van dit beleid.


Global IMC Network www.indymedia.org Afrika Ambazonia Canarias Estrecho / Madiaq Kenya South Africa Canada London, Ontario Maritimes Quebec Oost Azië Japan Manila QC Saint-Petersburg Europa Abruzzo Alacant Antwerpen Athens Austria Barcelona Belarus Belgium Bristol Brussels Bulgaria Calabrië Cyprus Emilia-Romagna Estrecho / Madiaq Euskal Herria Galiza Duitsland grenoble Hungary Ireland Istanbul Italy La Plana Liege liguria Lille Linksunten Lombardia London Madrid Malta Marseille Nantes Napoli Netherlands Northern England Norway Nottingham Oost-Vlaanderen Paris/Île-de-France Piemonte Poland Portugal Roma Roemenië Russia Scotland Sverige Switzerland Torun Toscana Ukraine UK-GB Latijns Amerika Argentina Bolivia Chiapas Chile Sur Braszilië Sucre Colombia Ecuador Mexico Peru Puerto Rico Qollasuyu Rosario santiago Uruguay Valparaiso Venezuela Oceanië Aotearoa Manila Melbourne Perth QC Sydney Zuid-Azië India Verenigde Staten Arizona Atlanta Austin Baltimore Big Muddy Binghamton Buffalo Charlottesville Chicago Cleveland Colorado Columbus DC Hawaii Houston Hudson Mohawk LA Madison Michigan Milwaukee Minneapolis/St. Paul New Mexico New Orleans NYC Philadelphia Pittsburgh Portland Richmond Rochester Rogue Valley San Diego San Francisco Bay Area Santa Cruz, CA Sarasota Seattle Urbana-Champaign Worcester West Azië Beirut Israel Palestine Process FBI/Legal Updates Mailing Lists Process & IMC Docs Projecten Print Radio Video Regio's United States Topics Biotech