De huidige situatie op weg in Nederland bleeft heel slecht, aantal verkeersongelukken is heel grote. Elke dag kunnen wij op TV en op het Internet verschrikelijke niews zien over verkeersdoden in Nederland
Heb je gehoord dat Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een half miljard euro beschikbaar voorvoor verkeersveilige infrastructuur will stellen? Maar de huidige situatie op weg in Nederland bleeft heel slecht, aantal verkeersongelukken is heel grote. Elke dag kunnen wij op TV en op het Internet verschrikelijke niews zien over verkeersdoden in Nederland. Waar will zij deze geld brengen? I heb een antwoord! Dat is onze belastingen! Waarvoor zullen wij betalen als niets in het land verandert?
Vanaf de jaren zeventig tot aan 2013 was er een dalende trend zichtbaar als het gaat om het aantal verkeersdoden in Nederland. Vanaf 2014 is dit weer gaan stijgen. De meeste verkeersdoden in 2019 vallen onder automobilisten (233) en fietsers (228).
In 2018 vielen 678 doden in het Nederlandse verkeer, 65 meer dan in 2017. De dalende trend in het aantal verkeersdoden is tot stilstand gekomen en lijkt vanaf 2013 zelfs om te buigen in een stijgende trend. Het is onwaarschijnlijk dat de doelstelling van maximaal 500 verkeersdoden in 2020 gehaald wordt. Ook de doelstelling van maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden in 2020 is onhaalbaar. Het aantal gewonden is in de periode 2014-2018 toegenomen tot 21.700, waarvan 6.800 met letselernst.
Ik moet concluderen dat het niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland gaat. Maar met het regeerakkoord en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) zijn de eerste stappen gezet met het doel het tij te keren. Het wordt nu zaak om door te pakken en de komende jaren met effectieve maatregelen het verkeerssysteem veiliger in te richten en zo het aantal verkeersslachtoffers te verlagen. Daarbij is specifiek aandacht nodig voor de volgende groepen slachtoffers: fietsers, scootmobielrijders, 80-plussers, en slachtoffers op 30km/uur-wegen. Daarnaast bevelen we aan de handhaving verder te intensiveren om onder andere het alcoholgebruik en het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer terug te dringen.
Volgens de Monitor Verkeersveiligheid 2019 van de SWOV (Stichting Wetenschapelijk Onderzoek Verkeersveiligheid), kan er onderscheid gemaakt worden tussen infrastructurele maatregelen, maatregelen op het gebied van voertuig-veiligheid, regelgeving, educatie, voorlichting en hand-having ook.
Natuurlijk, zijn deze maatregelen goed, maar absoluut niet effectieve. Ik denk dat Minister Cora van Nieuwenhuizen niet precies doet wat zij moet doen en wat echt nodig in Nederland is. Het is nodig ernst strafen te verhogen om aantal verkeersongelukken te verminderen. Niemand will veel geld verdienen om deze strafen te bapalen. Dat is het beste beslissing! Mensen zullen niet vast rijden, smartphone in het verkeer gebruik en verkeersregelen schenden, als zij angst hebben grote geld verloren.