Wanneer: 16/03/2016 - 23:27
Vandaag is met Fossil Free Culture NL een nieuw en veelbelovend front geopend in de groeiende Nederlandse klimaatbeweging: een kakelverse campagne met het doel de financiële banden tussen de fossiele brandstoffenindustrie en Nederlandse culturele instellingen te doorbreken.
Volgens Fossil Free Culture NL hebben bedrijven als Shell partnerships en sponsorships lopen met een reeeks prestigieuze Nederlandse culturele instellingen, waaronder Het Van Gogh Museum, Het Mauritshuis, Nemo Science Center, Het Concertgebouw, en EYE Film Museum. Het Rijksmuseum wordt gesponsord door Aramco, het staatsoliebedrijf van Saudi Arabië.
Het doel van de campagne is om activisten, kunstenaars, mensen uit de culturele sector en burgers samen te brengen in een platform dat--geïnspireerd door de vernieuwende en glorieuze campagne van Liberate Tate (UK)--de fossiele industrie het vuur aan de schenen zal leggen.
Op hun website vragen de activisten via een mini enquete (http://tinyurl.com/fossilfreeculture) input om de campagne gezamenlijk verdere vorm en richting te geven.
Meer info via:
http://fossilfreeculture.nl/
https://twitter.com/FFcultureNL
https://www.facebook.com/FossilFreeCultureNL/
BP beëindigt sponsoring Tate Gallery
Na 27 jaar de Britse Tate Gallery financieel gesteund te hebben, verbreekt oliemaatschappij BP het sponsorcontract. Volgens eigen zeggen vanwege de lage olieprijzen, maar milieuactivisten zien het als een overwinning.
http://www.ravage-webzine.nl/2016/03/12/bp-beeindigt-sponsoring-tate-gal...