| |
Moord op Theo van Gogh leidt nog tot weinig bezinning redactie - 02.11.2004 23:52
De bekende filmmaker Theo van Gogh is dinsdagochtend midden op straat in Amsterdam-Oost met messteken en kogelschoten om het leven gebracht [ 1 | 2 ]. De dader komt volgens politiebronnen uit religieuze kringen. Dinsdagavond was er een herdenking voor de vrijheid van meningsuiting, maar men ging ook de Dam op om te demonstreren tegen racisme en discriminatie [ 1 | 2 | foto's ]. Hoewel bezinning en dialoog meer op zijn plaats zijn, wil een platform van (extreem)rechtse-groepen de hetze tegen moslim-culturen juist verscherpen door woensdag in Amsterdam te gaan betogen onder het motto "de maat is vol" [ verloop | flyer-actie ]. In online condoleance-registers verschenen naast duizenden bedroefde berichten, ook veel racistische commentaren. Een maand na de dood van de politicus Fortuyn, maakte Van Gogh bekend een film te willen maken over die moord. Vooral sinds die tijd positioneerde Van Gogh zich als een rechtse voorvechter voor een cultuur waarin 'alles gezegd moet kunnen worden'. De tactiek hierbij is om de grenzen van wat wel en niet kan, steeds verder op te schroeven. Zo stelt hij in Pim, Pam, Pet dat ook op Indymedia.nl geplaatst werd, impliciet dat politici die kritiek uiten op racistische gedachten, 'moordenaars' zijn. Van Gogh werd veel bekritiseerd om zijn mening over de Islamitische godsdienst en zijn culturen. Zijn sterk polemische stukken waren te lezen op zijn website "De Gezonde Roker". Veelvuldig werd Van Gogh gewezen op de racistische ondertonen van zijn schrijfsels en geuite meningen, zo ook door Indymedia-gebruikers [ 1 | 2 | 3 | 4 ]. "Wat Van Gogh deed ging verder dan vrijheid van meningsuiting, dit was het belachelijk maken van een cultuur", schrijft een Indymedia-gebruiker op de dag van de moord. Daarnaast kan afgevraagd worden of Van Gogh zich werkelijk over vrouwenrechten opwond. Hij leek dit vooral te gebruiken als vehikel om "de moslim" en "de islam" te bekritiseren terwijl hij andere godsdiensten alsook vrouwenrechten in het algemeen ongemoeid liet, zoals opgemaakt kan worden uit deze strip. update 04/11/04: Bij de (extreem)rechtse betoging in Amsterdam woensdagavond waren slechts vijftig aanwezigen. Tegelijkertijd werd een AFA flyer-actie tegen racisme door de ME onmogelijk gemaakt. "Vanavond gold de vrijheid van meningsuiting alleen voor extreem rechts." De redactie van Indymedia.nl wilt hierbij graag op het hart drukken dat vrije meningsuiting een groot goed is, maar dat de site geen discussiesite is waar gebruikers respectloos en zonder argumenten elkaar kunnen aanvallen. |
Lees meer over: anti-fascisme / racisme vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | | Column Maurice Wessling | linky - 05.11.2004 18:36
Het vrije woord Wat Nederland op dit moment nodig heeft zijn politici die de vrijheid van meningsuiting consequent verdedigen. Ondanks de fraaie woorden na de moord op Theo van Gogh zijn Donner en Balkeneinde dat duidelijk niet. Lees 'm verder op Webwereld http://www.webwereld.nl/column/04_45.phtml | Toespraak zoals die op de dam had moeten luid | K. Winkelaar - 05.11.2004 20:58
Woedend ben ik om deze moord. Nog erger vond ik dat uitgerekend Job Cohen zich opwierp om een toespraak te houden. Als reactie heb ik zelf maar een toespraak geschreven, zoals die op de dam had moeten luiden: Beste mensen, Vandaag is Theo van Gogh koelbloedig vermoord. Vermoord om wat hij zei, vermoord om wat hij dacht, en vermoord om de wijze waarop hij zich uitte. Een wijze waarmee hij sommigen tegen zich in het harnas joeg. Provocerend, uitdagend, maar altijd met woorden. Het debat was voor Theo het hoogste goed, en om dat hoogste goed te kunnen dienen moest het debat zo scherp mogelijk zijn. Zoals een voetballer zo scherp mogelijk moet spelen om een wedstrijd te winnen, zo moest het debat zo scherp mogelijk gevoerd worden om uiteindelijk een goed resultaat te behalen. Helaas zijn er stromingen in de samenleving die het debat niet willen of durven aangaan. Er zijn mensen die geweld een betere oplossing vinden dan het debat. En dat zijn niet alleen moslims, want de moord op Pim Fortuyn heeft bewezen dat deze mensen in alle kringen van de bevolking gevonden kunnen worden. En al diegenen die door Theo om het hardst werden uitgemaakt voor huichelaars, huilen nu weer mee met de wolven. De mensen die om het hardst riepen dat Theo een aanklacht aan zijn broek moest krijgen omdat hij het debat iets te hard voerde naar hun smaak, roepen nu om het hardst hoe belangrijk zij de vrije meningsuiting vinden. Huichelaars, hypocriet zooitje boven-ons-gestelden, zoals Theo ze zo treffend beschreef. Verliefd op het pluche, waar ze zich zonder daden, maar met ó zo mooie woorden telkens weer wentelend in hun eigen slijm in nestelen. Ook nu al hoor je mensen roepen dat het slechts gaat om een enkele gek, één idioot die deze misdaad op zijn inktzwarte geweten heeft. Ja, natuurlijk is dat zo. Het is maar één gek geweest, maar wel een gek die zijn waanideeën ergens vandaan heeft geplukt. Of dat nu in een moskee is geweest, of bij vrienden, of op één van de talloze Arabische zenders die hij thuis kon ontvangen doet niet verder terzake, wat belangrijk is, is dat er groepen in de bevolking bestaan die de vrijheid van meningsuiting slechts een warm hart toedragen zolang het hun eigen mening is die verkondigd wordt. Dat die groepen bestaan is al lang bekend. En ook hun mening mogen zij vrijelijk uiten. Theo zou de eerste zijn om te pleiten voor openheid, juist bij radicale stromingen. Omdat die stromingen anders een onderstroom worden, veel gevaarlijker dan alles wat er boven het maaiveld te zien is. Het gaat niet aan om nu bepaalde groepen of groeperingen te verbieden of te knevelen. Wat wel belangrijk is, is het besef dat het hier dan wel om een gek ging, maar wel één uit een groep. En die groep moeten we in de gaten houden. Die groep moeten we dwingen om in een open debat te vertellen wat men wil, waarom men dat wil, en hen met argumenten proberen op andere gedachten te brengen. Of misschien wel om onze eigen gedachten bij te stellen. Maar zij die dat niet wensen te doen, die het debat negeren, die door middel van geweld hun mening door wensen te drijven, die moeten zo hard mogelijk worden aangepakt. De geschiedenis maakt ons pijnlijk duidelijk hoe fout het kan gaan als we signalen negeren of ontkennen. Hoe veel doden er uiteindelijk kunnen vallen als niet meteen een aantal rotte appels uit de mand gehaald worden. Vrijheid van meningsuiting is géén recht. Het is een plicht! De vrijheid om de eigen mening onbelemmerd te uiten is de grootste bedreiging voor iedere dictatuur. Geen despoot heeft ooit lang geregeerd zonder de pers te muilkorven, querulanten te liquideren, en intellectuelen monddood te maken. Hitler, Stalin, Mussolini, Napoleon, Mao, Pol pot, de lijst is eindeloos. Zodra er in een land als Nederland figuren opstaan die dezelfde middelen gebruiken als voornoemde dictators, moeten we vrezen voor onze toekomst. Een toekomst die er niet is als we toestaan dat de vrijheid van meningsuiting wordt ingeperkt. Een samenleving waar mensen uit angst twijfelen of het verstandig is een mening, welke mening dan ook, te uiten, is geen democratie maar een dictatuur. Willen wij in Nederland leven in een dictatuur? Theo vond ons democratisch systeem, met haar rondcirculerende bestuurders, vrolijk hoppend van baantje naar baantje, steeds meer lijken op een dictatuur. Een op het oog redelijk vriendelijke dictatuur, maar toch, wel een dictatuur waar een buitenstaander die het waagde zich op het politieke toneel te begeven vermoord werd. En de kant van de dictatuur gaan we steeds meer op als we nu niet de juiste signalen herkennen. Onder het mom van onder anderen terrorismebestrijding worden burgers steeds meer beperkt in hun vrije meningsuiting. Telefoons worden massaal afgetapt, internetverkeer gemonitord, enzovoort. De overheid is steeds meer bezig om, zogenaamd voor het goede doel, de vrijheid in te perken. Maar hij die vrijheid inlevert voor veiligheid, zal uiteindelijk geen van beiden krijgen. Laat dat de les zijn die we leren uit deze laffe moord. Dat we nee roepen tegen het inleveren van vrijheid. Dat we nee roepen tegen een dictatuur, of die nu zogenaamd democratisch tot stand is gekomen of niet. Dat we nee roepen tegen dwang, van welke kant die ook komt. Dat we nee roepen tegen geweld, of dat nu oorlog is of moord. Dat we nee roepen tegen een almachtige overheid die ons beloofd te beschermen, maar ondertussen meer afneemt dan geeft. Dat we nee roepen tegen fundamentalisme, of dat nu links, rechts of religieus is. En dat we nee roepen tegen een ieder die ons leven wil beheersen, met welke bedoeling dan ook. Laat die golf van NEE door Nederland en de wereld spoelen, en laat die golf keihard neerkomen op alle vijanden van de vrijheid. In Den Haag, in de Stopera, in de Moskee, in Brussel, in Washington, in Jeruzalem, en overal elders ter wereld waar mensen niet meer de vrijheid hebben om hun eigen leven te leiden volgens hun eigen principes. | Verloren gewaand spotgedicht teruggevonden | Ruprecht - 07.11.2004 18:05
Het spotlied dat geschreven werd door de Arabische dichteres Asma naar aanleiding van de val van Medina, is waarschijnlijk teruggevonden. In dit gedicht werd de Islam aan de kaak gesteld, tot grote woede van de profeet. Zijn volgelingen drongen haar woning binnen, troffen haar aan terwijl ze haar kinderen zoogde, en sneden haar de keel door. Volgens de overlevering werd er die avond in het kamp van Mohammed groot feest gevierd. Vermoed werd dat alle in omloop zijnde kopieen van het gedicht werden opgespoord en vernietigd. Amerikaanse filologen nu hebben in de archieven van de Universiteit van Bagdad een fragment van een palimpsest gevonden, dat handelt over de verschillende oplossingen van een schaakprobleem. De oorspronkelijke tekst was verwijderd doordat een laag van het perkament was afgekrabt. Deze is met behulp van geavanceerde computertechnologie weer zichtbaar gemaakt, ontcijferd en vertaald. Volgens de betrokken deskundigen betreft het naar alle waarschijnlijkheid een fragment van het verloren gewaande gedicht van Asma, dat, verassend genoeg, eerder een pathetisch klaaglied dan een spotlied blijkt te zijn. De vertaling, van de hand van de beroemde Islamdeskundige Theodore Luger, volgt hieronder: [...] je paleizen, je [Onleesbaar. Mogelijk: ziggurat] En weelderige tuinen. En Gij, Al-Uzza, Vrouwe der woestijn Ochtendstergodin [...] Waarom moest Gij bezwijken Verklaar mij eens dit feit: Waarom toch zijn de achterlijken Altijd in de meerderheid? Ook Gij, Al-Lat, U roep ik aan Gij weet alles, Godin van maan En sterren. Vertelt Gij mij hoelang Men dan het martelen en moorden door deze duisterlingen dulden kan Wie gelooft de gore woorden Van een goudgraaigrage zakenman? En Gij, Menat, fortuingodin, Brengster van verlies, gewin Gij stuurde ons ellende, Verdient het mensdom dan niets leukers Dan die bloedbeluste bende Ongeschoren geiten..." Helaas breekt het fragment hier af. De wetenschap buigt zich nog over het mogelijke vervolg van het gedicht. | de Koran | jan lul - 07.11.2004 18:07
Duidelijke uitleg over de Islam en een nederlandse vertaling van de Heilige Koran op: http://www.redouan.nl Dank aan Redouan. | Bronvermelding ajb | Auteur - 07.11.2004 19:52
Rupregt, waar haal je deze info vandaan? Zonder bronvermelding kun je het net zo goed uit je eigen duimpje hebben gezogen. | bron | nn - 08.11.2004 04:52
De naam Theodore Luger levert op Google in elk geval geen hits op. Deze belangwekkende vondst is ook nog niet gemeld op relevante nieuwsgroepen over taal noch over soefisme, waar je dat zou mogen verwachten. Voorts doet de naam betwijfelen of deze beroemde deskundige zijn vertaling in het Nederlands heeft geleverd. Het kan allemaal wel hoor, maar dan is in elk geval de naam verkeerd gespeld en zou meer uitleg welkom zijn. Mohammed leefde natuurlijk in een tijd van felle stammenoorlogen, wanneer zijn verovering van deze of gene stam zou zijn uitgelegd in een verhaal van een dichteres die de strot zou zijn afgesneden komt me dat niet direct vreemd voor. Sla er de oude Grieken of de bijbel maar eens op na. Maarreh gaarne meer duiding dus. | Duimpje en het rijk der fabelen | nogmaals auteur - 08.11.2004 17:15
Dat Asma echt bestaan heeft zegt niets over de echtheid van dit zgn gevonden gedicht. Zoals NN ook opmerkt is het wat onwaarschijnlijk dat ene Luger de tekst naar het Nederlands zou hebben verteld. Ik zou daaraan willen toevoegen: dat het in het Nederlands nog rijmt ook, is nog veel onwaarschijnlijker. Vooral als je bedenkt wat er gezien het rijm op die puntjes achter geiten... moet staan. Al voordat bekend werd gemaakt dat dit gedicht zo ging had Theo van Gogh zeker al via Jomanda een boodschap doorgekregen over de inhoud ervan of zo? Ruprecht zit zich vast te verkneukelen over z'n 'leuke' grapje en hoopt dat het een broodje-aapverhaal wordt dat nog lang zal rondzingen. Nou Ruprecht, ik hoop het niet. Blijf jij maar lekker op je duimpje zuigen maar val ons daar niet mee lastig ajb. | Submission offline | linkert - 09.12.2004 03:31
[Tja was ook een vette roofdruk van heb ik u daar] http://www.ifilm.com/ifilmdetail/2655656 "Regrettably, IFILM has been asked by Theo Van Gogh's production company in Amsterdam, Column Producties, to discontinue playing the film, as of Dec 3, 2004." | |
aanvullingen | |