Wanneer: 15/05/2015 - 00:19
Gisteren hebben wij, sympathisanten van vrijplaats De Vloek reclameposters van de Volvo Ocean Race overgeplakt met de tekst “Afgelast wegens geldverspilling”. We ageren hiermee tegen de veryupping van de haven en van Den Haag. De haven is niet van yuppen en vastgoedbonzen, de haven is van iedereen.
De gemeente Den Haag heeft ruim euro 400.000 gestoken om de Volvo Ocean Race een tussenstop van 24 uur te laten maken in de haven van Scheveningen. Rond deze tussenstop haalt de gemeente alles uit de kast om zich op de kaart te zetten als “Wereldstad aan Zee”. Dat Den Haag mee wil doen met de grote jongens is niet nieuw; eerder moest Den Haag 'Culturele Hoofdstad van Europa 2018' worden en toen dit niet doorging werd het de wereldstad aan zee.
Den Haag blijft niet onbeschadigd door grote ambities van wethouders en projectontwikkelaars. De haven is de afgelopen jaren veranderd van lokale bedrijvigheid naar een yuppenresort. Waar vroeger scheepswerven waren, verrezen de afgelopen jaren yuppenappartementen en een half leeg zeilcentrum. Verder zijn er ambities voor hotels en cruise-schepen, allemaal om de grootheidswaanzin van wethouders en projectontwikkelaars te doen vervullen. Maar ondertussen staan er in Scheveningen steeds meer huizen die mensen uit Scheveningen niet kunnen betalen, restaurants waar mensen uit Scheveningen niet kunnen eten en zeilcentra waar Scheveningers hun boot niet kunnen repareren.
Initiatieven als vrijplaats De Vloek moeten volgens de gemeente worden gesloopt voor nog een zeilcentrum terwijl er al een is die deels leegstaat, en waar drie miljoen euro gemeenschapsgeld in moest worden gestoken om het überhaupt rendabel te maken. Maar niet alleen de Scheveningers zijn slachtoffer van stadsvernieuwing. In de Grote Marktstraat konden kleine ondernemers als de stroopwafel- en viskraam verdwijnen omdat het niet in het beeld paste van een Primark en Marks en Spencer. Terwijl bibliotheken hun deuren kunnen sluiten vanwege bezuinigen, wordt er wel meer dan 180 miljoen euro gestopt in een prestigeproject als het Spuiforum.
De Volvo Ocean Race is niet het festival voor alle Scheveningers zo als de organisatie doet voor komen, want als je naar Anouk wil gaan kijken mag je tussen de 25 en 50 euro betalen om er in te komen. Het festival is een samenkomst van vastgoed bobo's, gemeente en yuppen om te kijken hoe zij van de haven een yuppenoord kunnen maken. Het is dan ook tekenend dat de organisatie van de Volvo Ocean Race wel heeft gesproken met bewoners van het welvarende Statenkwartier maar niet met de bewoners van Scheveningen.
De gratis kaartjes die de organisatie van de Volvo Ocean Race ons aanbied mogen ze houden.
De haven is niet van yuppen en vastgoedbobo's, de haven is van iedereen!
Stop veryupping!
Stop stadsvernieuwing!
De Vloek blijft!
No rich man's game on poor man's land!
Tags: de vloek scheveningen volvo ocean race
Artikel op Omroep West: Reclameborden Volvo Ocean Race Festival beplakt met 'Afgelast', organisatie staat voor een raadsel
"DEN HAAG - Op een aantal plekken in Den Haag zijn de reclameborden voor het Volvo Ocean Race Festival beplakt met de tekst 'Afgelast'. Onder de teksten staat in kleine letters 'wegens geldverspilling'.
Het evenement wordt 19 en 20 juni gehouden in het Zuiderstrandtheater tijdens de pitstop in Scheveningen van de zeilboten die meedoen aan de befaamde Volvo Ocean Race. Optredens zijn er van onder anderen Anouk, Golden Earring en Typhoon.
De organisatie staat voor een raadsel. 'Blijkbaar is het iemand die niet van een gratis feestje van wereldklasse houdt', reageert Simon Keijzer van het Volvo Ocean Race Festival nuchter.
Wildplakactie
'We doen dit evenement in overleg met bewoners van het Statenkwartier en de organisatie van het WK beachvolleybal dat een week later begint.' Keijzer kan zich nauwelijks voorstellen dat de wildplakactie uit die hoek komt.
Hoeveel borden beplakt zijn, weet Keijzer nog niet. Als de dader zich meldt wil hij hem of haar twee VIP-kaarten aanbieden voor het optreden van Anouk.
Keijzer gaat vrijdag de exploitant van de driehoeksborden vragen de teksten 'Afgelast' zo snel mogelijk te verwijderen."
http://www.omroepwest.nl/nieuws/15-05-2015/raadsel-afgelasten-volvo-ocea...
Vloek plakt posters van Ocean Race af
'Afgelast wegens geldverspilling'. Met die tekst hebben sympathisanten van vrijplaats De Vloek de reclameposters voor de Volvo Ocean Race overgeplakt.
De zeilrace maakt 18, 19 en 20 juni een pitstop in de Scheveningse haven, op een steenworp afstand van de broedplaats. De Vloek-bewoners ageren tegen het feestje voor de elite in het 'yuppenresort'. ,,Den Haag heeft 4 ton uitgetrokken om de Ocean Race een tussenstop te laten maken. Er zijn plannen voor hotels en cruiseschepen. Allemaal grootheidswaanzin,'' aldus een woordvoerder.
Den Haag en De Vloek koersen af op een confrontatie nu de ontwikkelaar van het zeilcentrum claimt dat hij de financiering rond heeft. De vrijplaats moet volgens afspraak wijken. De oud-krakers willen echter geen plaats maken.
AD/Haagse Courant . . . . . 16-05-2015
VIEW ORIGINAL PAGE: pagina 2