"Aantal doden luchtvaart nog nooit zo laag". Een blije kop boven een artikel op nu.nl vandaag. Tot nu toe zijn er in 2013 nog maar 256 mensen omgekomen bij vliegtuigongelukken. Goh wat fijn. Alleen is er geen aandacht voor de duizenden doden die indirect het gevolg zijn van de luchtvaart.
Even een snel rekensommetje: de VN schatten het jaarlijks aantal doden door klimaatverandering op 300.000. Het IPCC (wetenschappelijk bureau verbonden aan de VN) schat het aandeel van de luchtvaart op (de door mensen veroorzaakte) klimaatverandering op 3,5%. Dat zou betekenen dat de luchtvaart jaarlijks verantwoordelijk is voor zo'n 10.500 doden.
En dan hebben we het nog niet over gewapende conflicten en milieuvervuiling die het gevolg zijn van de winning van de kerosine voor de vliegtuigen.
Er bestaan ook lagere en veel hogere schattingen. Maar hoe dan ook gaat het om heel wat mensen. Het aantal slachtoffers door klimaatverandering zal in de toekomst nog stijgen. Het aandeel van de luchtvaart hierin waarschijnlijk ook. Als je het wereldwijd bekijkt is vliegen nog steeds een decadente bezigheid voor mensen in westerse landen en de rijke klassen uit andere landen. Terwijl het de armste lagen van de bevolking zijn die als eerste het slachtoffer zijn van klimaatverandering.
Ondanks dit is er maar weinig kritiek op de groei van de luchtvaart, ook in alternatieve, activistische kringen. Banken zijn fout, (veel) vlees eten kan echt niet meer, natuur in Nederland moet beschermd worden, oude spullen recycle je, bedrijven moeten hun werknemers niet uitbuiten en we tekenen een petitie tegen een nieuw mijnbouwproject en je fietst naar je werk. Maar ondertussen pakken we wel weer het vliegtuig om in een paar uur genoeg energie te verbruiken om twee jaar je huis te verwarmen. En iedereen heeft altijd wel een goede smoes: die vakantie is echt verdiend, er woont familie aan de andere kant van de wereld, het is hier te slecht weer, binnen Europa neem ik wel de trein, ik moet er heen voor mijn werk, ik heb wel spaarlampen. Soms wordt er zelfs een aflaat gekocht om wat bomen planten (op land dat daarvoor al bos was of waar daarvoor mensen hun voedsel verbouwden.) Jammer dat klimaatverandering zich van al die persoonlijke omstandigheden niets aantrekt en dat de slachtoffers van milieurampen er niets aan hebben.
http://www.nu.nl/data/3656377/aantal-doden-luchtvaart-nog-nooit-zo-laag....
http://www.hbvl.be/nieuws/buitenland/aid835578/klimaatverandering-maakt-...
https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_impact_of_aviation