Hier kun je discussieren over Nieuwe trend: Worldwide Webwinkelen.
Verwachting is dat het webwinkelen bij Chinese webshops de komende jaren sterk zal toenemen. Onder druk van de economische crisis is de consument op zoek naar de laagste prijs. Waar is die beter te vinden dan in de lage lonen landen zelf? Tussenschakels als importeurs, groothandels en retailers worden overbodig, hetgeen hele lage prijzen mogelijk maakt. Bij een bestelling buiten de EU worden invoerrechten geheven. Echter, doordat de prijzen zo laag zijn is het totale bedrag al snel concurrerend.
Chinese webshops
Jolanda Goense, eigenaar van WelkeKledingWinkels.nl gelooft dan ook in een grotere rol van Chinese webshops als Dino Direct en Light in the Box: ‘Tussen de 1.200 webshops die vermeld staan op zoeksite WelkeKledingWinkels.nl vallen deze online winkels op door hun ontzettend lage prijzen en enorme assortiment.’
Het is een kleine stap om te bestellen bij deze webshops: ‘De consument koopt zijn schoenen inmiddels in Duitsland, bij Zalando. Hippe jurkjes worden gekocht in Zweden, bij Nelly.com. Zodra consumenten zien hoe interessant de prijzen zijn bij deze Chinese webshops is een eerste bestelling al snel gedaan.’
Worldwide webwinkelen is een concrete trend die past in een algemene ontwikkeling naar een global economy, waar fysieke afstanden steeds minder een rol spelen. Een ontwikkeling zoals beschreven door Thomas L. Friedman in zijn boek ‘De aarde is plat’.
Een groot verschil met het verleden toen alleen een kleine elite het zich kon veroorloven om te winkelen in Milaan, Parijs of Londen. Nu kan er vanuit de luie stoel geshopt worden in de hele wereld.