| |
zwolle | chaotik - 19.10.2011 19:19
Vandaag is er ook geflyerd en gestickerd bij de Albert Heijn in Zwolle (Diezerpoort). De bedrijfleidster was erg van slag van de actie en zei letterlijk dat ze het met ons eens was, maar dat zij deze actie niet kon toelaten. Van haar wordt tenslotte ook gewoon verwacht dat ze haar werk doet (lees: ons weg probeert te krijgen...). We zijn een kleine drie kwartier bezig geweest. Toen de bedrijfleidster druk ging bellen waren onze flyers op. Gelukkig voor haar! Er zijn zoon 100 stickers geplakt. Frapant was alleen toen er 10 minuten later iemand van ons ging kijken om fotos te maken, alle producten met een ''gif soja'' sticker verwijderd waren... Hier het persbericht wat wij naar lokale media hebben verstuurd (Het is alleen, tot nu toe, nog nergens gepubliceerd) ASEED voert actie tegen genetisch gemanipuleerde soja bij AH Zwolle Compagne organisatie ASEED (Action for Solidarity, Equality, Environment, and Diversity) voert deze week in heel Nederland actie tegen producten die met gentech soja geproduceerd zijn. Daarnaast willen zij de aandacht vestigen op een nieuw certificerings-label dat deze soja 'groen wast'. Actievoerders houden een sticker en flyer actie bij Albert Heijn in Zwolle. Zij willen dat Albert Heijn stopt met de verkoop van genetisch gemanipuleerd voedsel. Gentech soja is gifsoja Soja wordt in Zuid-Amerika geteeld voor de export. Grote delen van Argentinië, Brazilië en Paraguay zijn bedekt met uitgestrekte sojavelden. De soja gaat naar de Europese Unie en China en voornamelijk verwerkt in diervoedermengsels. Deze dieren belanden uiteindelijk bij de consument op tafel. Nederland is de op een na grootste soja-importeur ter wereld. Bijna al deze soja is genetisch gemanipuleerd. Zowel de zaden als de bestrijdingsmiddelen worden geleverd door monopolist Monsanto. De firma Monsanto heeft de soja zo gemaakt dat ze bestand is tegen het bestrijdingsmiddel Roundup (werkzame stof: glyfosaat). Na het inzaaien volgen elke drie tot zes weken een bespuiting met Roundup en andere bestrijdingsmiddelen om groei van onkruid tegen te gaan. Onkruid wordt langzaam resistent en dat vraag om inzet van meer roundup of een mix met andere gifstoffen. Op deze manier worden het voedsel, de bodem, de dieren en de mensen vergiftigd. Recentelijk is aangetoond dat glyfosaat veel schadelijker is voor de mens dan men eerst dacht. RTRS certificering is misleiding De Ronde Tafel voor Verantwoorde Soja (Round Table on Responsible Soy, RTRS) is in 2005 opgericht door het Wereld Natuur Fonds en de Zwitserse supermarktketen COOP. Doel was de productie van bulksoja meer verantwoord te maken. De organisatie is sindsdien overgenomen door de industrie en bestaat vooral uit grote producenten, handelaren, banken en industrie. Leden zijn bijvoorbeeld Monsanto, Cargill en Syngenta, maar ook bedrijven als Unilever, Albert Heijn en de Rabobank. Ook Shell en BP zijn lid, vanwege hun belang bij soja als biodiesel. Aan de RTRS nemen bijna geen maatschappelijke organisaties deel. Er zijn geen leden die kleine boeren of inheemse bevolkingsgroepen vertegenwoordigen. De RTRS is sinds het begin zwaar bekritiseerd door een groot aantal organisaties uit alle landen, vooral ook uit de landen die lijden onder de sojaproductie. Belangrijkste kritiek is dat de soja monoculturen nooit ‘verantwoord’ kunnen zijn en dat de RTRS alleen dient om een groen lapje te houden voor de massale vernietiging door deze soja-aanplant. Bovendien effent de RTRS de weg voor genetisch gemanipuleerde gewassen. Ten behoeve van de enorme soja plantages wordt aan de lopende band regenwoud gekapt. Natuurgebied wordt vernietigd waardoor bodemerosie ontstaat en wilde dieren steeds minder leefruimte krijgen. Inheemse volken worden uit hun gebieden verdreven. De biodiversiteit wordt vernietigd. Aan al deze praktijken maakt RTRS geen einde. Albert Heijn Al het niet-biologische vlees dat bij Albert Heijn in de schappen ligt is geproduceerd met RTRS-gecertificeerde soja. Ondanks dat Ahold heeft aangegeven dat ze de producten niet van het RTRS-logo gaan voorzien, zullen ze alleen afnemen van RTRS gecertificeerde ondernemingen. Dit is volgens hen altijd nog beter dan afnemen van ondernemingen zonder RTRS certificering. Op deze manier doet Ahold alsof ze goed bezig zijn, terwijl de destructieve praktijken in Zuid-Amerika gewoon doorgaan. De actievoerders maken door het het uitdelen van informatiefolders en door de vleesproducten van een sticker te voorzien aan de klant duidelijk dat Albert Heijn vlees en zuivel verkoopt dat is geproduceerd met vergiftigde soja.
| Zwolle strikes again! | Chaotik - 20.10.2011 21:14
Ook vandaag heeft Zwolle weer geflyerd bij de Albert Heijn (nu in AA landen). Misschien was deze x de tijd niet zo goed gekozen (19.30) want er waren niet zoveel mensen. Gelukkig wel de meerderheid flyers mee gegeven en er is weer druk gestickerd in de winkel zelf. Eerst mochten we best voor de Albert Heijn flyeren van de bedrijfsleider, maar nadat hij de bestickerde producten zag moesten we weg of hij zou de politie bellen en idd, net toen we op de fiets stapten kwam de politie langs rijden. Toeval?? Hoedan ook, vandaag was weer een geslaagde actie. 90% van de mensen een flyer en de Albert Heijn in oproer. Trouwens is ons persbericht niet opgepikt door de lokale media.(..) | |
aanvullingen | |