| |
Weg met seksistische reclame Weg met seksistische reclame - 15.08.2011 00:56
Op ludieke wijze heeft de campagne 'weg met seksistische reclame' een billboard van modebedrijf American apparel aangepast. In de nacht van 14 op 15 augustus is een steunbetuiging van Vereniging Martijn aangeplakt. Op de poster is een vrouw afgebeeld die eruit ziet als een minderjarig meisje. Het billboard op Mauritskade De reclame is een typisch voorbeeld hoe een utopische beeld wordt geschept waaraan vrouwen dienen te voldoen. De vrouw lijkt ontzettend jong, heeft vrijwel geen kleren, is onnatuurlijk dun, heeft geen haar op haar benen, ze heeft grote borsten en kijkt gewillig de camera in. American apparel probeert een illusie te creeeren dat vrouwen op het model kunnen lijken en door mannen begeert worden als ze hun kleding in deze winkel kopen. American apparel, netals Suitsupply, maakt gebruik van en versterkt de seksistische verwachtingspatronen in deze maatschappij om winst te maken. We zullen seksistische reclame blijven aanvallen, zolang mensen vanwege hun geslacht bepaald gedrag moeten vertonen. Voor een wereld waarin je lichaamshaar niet raar is Voor een wereld waarin vrouwen geen koopwaar zijn Voor een wereld waarin mannen geen seks en macht moeten najagen Voor een wereld waarin seks fijn is en geen marketingstrategie Voor een wereld waarin je geslacht niet bepaald of je een jurk draagt of een broek, of je stoer bent of gevoelig. Voor anarchie! |
Lees meer over: feminisme natuur, dier en mens | aanvullingen | uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina | | | goeie actie | lezer - 15.08.2011 10:57
Blij dat er iemand nog wat onderneemt af en toe, dus petje af. Dit zet wel degelijk te denken. Reclame, met name die van bedrijven is verschrikkelijk en daarbij de stereotype vrouwenlichamen gebruiken is dubbel zo. Dat er dan weer betweters van alles gaan bedenken dat ze zich af gaan vragen: soit | snppen mensen het dan echt niet? | tim - 15.08.2011 11:07
Mensen doen net alsof het enige alternatief voor een samenleving zonder seksisme een seksloze, preutse samenleving zou zijn. Dit is natuurlijk enorme onzin en ongetwijfeld ook niet de bedoeling van de activisten. Acties tegen seksistische posters worden niet gevoerd omdat er naakt in de afbeelding voorkomt maar omdat de afbeelding voor een vrouw en of man beeld zorgt dat compleet niet realistisch is en wat 95% van de mensen verder ooit zal bereiken. Toch wordt dmv deze reclames dit beeld aan ons opgedrongen, zo moeten we zijn en dit moeten we mooi vinden. Dit klopt niet. Verder is een naakt vrouwenlichaam en keimooi, een naakt mannenlichaam ook. Ik zie graag naakte mensen, soms wordt ik daar ook nog eens geil van ook. Het is ook zeker ok om een seksueel mens te zijn (het is natuurlijk ook ok om dit niet te zijn) maar seks gebruiken om producten te verkopen en om via reclames onze verlangens te dicteren is niet ok. Je moet tegenwoordig vooral slank, haarloos, jong en blank zijn (m/v) dat bij dit beeld heel veel mensen worden uitgesloten hoef ik volgens mij niet uit te leggen, dat dat onwenselijk is ook niet. Dat zowel radicale christenen als linkse feministen actie tegen dergelijke posters wil niet zeggen dat ze hetzelfde beeld voor ogen hebben. Als extreem rechts tegen globalisering actie voert en ene linkse groep doet dat ook dan wordt dat toch immers ook niet gelijk gesteld door ons? Dit omdat we weten dat de beweegredenen van extreem rechts xenofoob zijn en we kennen uiteraard ook ponze beweegredenen. Hopelijk is in deze aanvulling ook duidelijk geworden wat onze beweegreden als linkse beweging zouden moeten zijn om tegen seksistische posters tekeer te gaan. kijk ook eens naar een goed artikel over seksistische reclames op http://www.afanijmegen.org/?p=626 en check dan gelijk even de site van de dolle mollies http://dollemollies.puscii.nl/
| |
aanvullingen | |