english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Rosenthal: geen steun voor spoorlijn Israël in bezet gebied
Adri Nieuwhof - 26.05.2011 12:25

Minister Rosenthal moet het verzoek van de PVV-Kamerleden De Roon en De Jong om Israël te helpen bij de aanleg van een spoorlijn tussen Tel Aviv en Jeruzalem afwijzen. Deze spoorlijn is bedoeld voor Israëlische reizigers, maar doorkruist op twee plaatsen bezet Palestijns gebied. Een Israëlisch spoortraject over bezet Palestijns gebied is in strijd met het internationaal recht.

Spoortraject door de enclave van Latrun
Spoortraject door de enclave van Latrun

Spoortraject loopt over land Palestijnse dorpen
Spoortraject loopt over land Palestijnse dorpen

De spoorlijn A1 van Tel Aviv naar Jeruzalem zal over drie kilometer de enclave van Latrun in de Westelijke Jordaanoever doorsnijden. Israël bezette deze enclave in 1967. De Palestijnse dorpjes Imwas, Yalu, en Beit Nuba werden toen verwoest en hun inwoners werden verdreven. Om de terugkeer van de ontheemde Palestijnse dorpelingen te voorkomen, verklaarde Israël de enclave tot een gesloten militaire zone. De spoorlijn A1 gaat ook op een andere plaats weer over Palestijns gebied, namelijk over het land van de Palestijnse dorpen Beit Surik en Beit Iksa, dichtbij Jeruzalem.

Artikel 53 van Vierde Conventie van Genève verbiedt dat de bezettende macht eigendommen in het bezette gebied vernielt. De aanleg van de spoorlijn is ook in strijd met de Haagse Conventie van 1907 die een bezetter verbiedt de infrastructuur in het bezette gebied te veranderen.

De PVV-Kamerleden De Roon en De Jong vroegen de ministers Rosenthal en Schulz om Israël te helpen, nadat bekend werd dat het Duitse staatsspoorwegbedrijf Deutsche Bahn zijn medewerking aan spoorlijn A1 had beëindigd. Het Duitse Ministerie voor Transport schreef vorig jaar in antwoord op kamervragen dat gezien het buitenlandse beleid en het volkenrecht de betrokkenheid van Deutsche Bahn bij de spoorlijn A1 problematisch is, omdat het traject over bezet Palestijns gebied loopt. De Duitse regering en de Europese Unie de Palestijnse erkennen de bezette gebieden niet als onderdeel van Israël. De Minister voor Transport heeft dit standpunt aan Deutsche Bahn meegedeeld, waarop het bedrijf besloot niet meer mee te werken aan spoorlijn A1.

Deutsche Bahn volgt het voorbeeld van het Zwitserse ingenieursbureau HBI Haerter dat ook aan de spoorlijn A1 heeft gewerkt. Eind januari 2011 werd tijdens een symposium van het Russell Tribunaal over Palestina in Genève de rol van HBI Haerter in dit project belicht. Het bedrijf was betrokken bij het ontwerpen van de tunnels voor de spoorlijn A1. Een aantal van deze tunnels waren in bezet Palestijns gebied gepland. In een e-mail van 10 januari liet HBI directeur Reinke mij weten dat zijn bedrijf geen medewerking meer zou verlenen aan de spoorlijn A1, omdat HBI niet in strijd met het internationaal recht wil handelen.

Nederland heeft als staat die partij is bij de Conventies van Genève van 1949 en bij het Handvest van de Verenigde Naties de verplichting de naleving van deze verdragen door Israël te verzekeren. Het Internationaal Gerechtshof bevestigde deze verplichting in zijn oordeel over de bouw van de muur op Palestijns gebied uit 2004.

Het antwoord van minister Rosenthal aan de PVV-Kamerleden moet dan ook luiden dat Nederland volkenrechtelijke verplichtingen heeft en daarom geen steun kan geven aan een project dat in strijd is met het internationaal recht.

Lees ook:
Rapport van Who Profits over de spoorlijn Tel Aviv - Jerusalem:
 http://www.whoprofits.org/articlefiles/WP-A1-Train.pdf
 http://www.viceversaonline.nl/2011/04/%e2%80%98busbedrijf-veolia-schendt-gedragscode%e2%80%99/
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.