| |
Totale politiestaat weer een stapje dichterbij bij voorbaat veroordeeld - 07.04.2011 14:03
Agenten mogen sneller en vaker preventief gaan fouilleren op wapenbezit. Dat staat in een wetsvoorstel dat minister Ivo Opstelten (VVD) van Veiligheid en Justitie donderdag voor advies rondstuurt aan verschillende instanties. Preventief fouilleren kan volgens in de toekomst sneller en vaker worden ingezet bij dreigende onrust in een gemeente, bijvoorbeeld om geweld rond een voetbalwedstrijd te voorkomen. Het wetsvoorstel kan rekenen op steun in de Tweede Kamer, coalitiepartijen VVD en CDA en gedoogpartij PVV hebben daarover afspraken gemaakt in het regeerakkoord. Momenteel moet de gemeenteraad nog vooraf instemmen met preventief fouilleren. Dat moet volgens Opstelten veranderen. De minister wil het burgemeesters toestaan om per direct in hun een gemeente een risicozone aan te wijzen waar vervolgens twaalf uur lang mag worden gecontroleerd op het bezit van wapens. Verantwoording aan de gemeenteraad moet in zo’n geval wel nog achteraf worden gegeven. Gebied Een burgemeester krijgt ook standaard de bevoegdheid om een noodverordening voor preventief fouilleren af te geven voor een bepaald gebied. Nu is dat in veel gemeenten nog geregeld via een aparte verordening. Ook met deze bevoegdheid kan de burgemeester gemakkelijker ingrijpen. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om ongeregeldheden die zich rond grote evenementen kunnen voordoen, zoals een feest rond de jaarwisseling. Zolang de noodverordening geldt, kan de politie fouilleeracties houden in het aangewezen gebied. Arrestanten Het wetsvoorstel regelt ook dat agenten arrestanten altijd kunnen onderzoeken op wapens of drugs in hun kleding of tas. Nu kan dat alleen als er gevaar dreigt voor de arrestant of voor de agenten zelf. Omdat agenten geregeld verdovende middelen aantreffen in de mond of de oksel van een verdachte die de politiecel ingaat, mag een agent ook aan het lichaam op zoek gaan naar verboden spullen als de omstandigheden daarom vragen. Nu kan dat alleen in bijzondere gevallen. Agenten krijgen daarmee dezelfde bevoegdheden als gevangenispersoneel. DEN HAAG - Staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie) laat onderzoeken of mensen die in de buurt van een misdrijf zijn geweest kunnen worden verplicht om mee te werken aan grootschalig DNA-onderzoek. Het CDA had daar om gevraagd in een debat over nieuwe methoden van DNA-onderzoek. Volgens Teeven betekent een plicht om mee te werken aan DNA-onderzoek geen breuk met het uitgangspunt dat een verdachte niet aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken. Hij wees erop dat ook op andere terreinen mensen mee moeten werken, bijvoorbeeld in de sociale zekerheid en bij belastingzaken. Het CDA pleit al langer voor verplicht DNA-onderzoek onder bijvoorbeeld buurtbewoners omdat verdachten door niet mee te werken te lang buiten beeld kunnen blijven. |
Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina | | dna wel degelijk aantasting grondrechten | nn - 07.04.2011 19:09
Dna heeft een intrinsieke eigenwaarde vandaar dat men met slechts enkele fragmenten een gedeeltelijke reconstructie van het donororganisme kan uitvoeren. In het kort wanneer je dna afstaat sta je ook informatie over bepaalde kenmerken van jezelf af en de mogelijkheid om deze te reconstrueren zie het biotechnologie onderzoek met stamcellen. Kortom je geeft informatie wat je anders nooit zou geven indirect middels het afstaan van bv wangslijm zoals ze onlangs al hebben voorgesteld in te voeren bij alcohol en drugscontroles. In de tussentijd is de zaak over dna opslag nog steeds niet rechterlijk getoetst. Verder dient men wel aan te geven om wat voor zaken het gaat en hoe ze gaan achterhalen wat nabijheid en aanwezigheid inhoudt. Kan iemand nog het verhaal herinneren van wikileaks waarbij een instructie aam ambesadepersoneel was gegeven om biometrische gegevens van politici en ambtenaren van vreemde mogendheden te verzamelen. Politiestaat is niks in vergelijking met wat er werkelijk kan gebeuren.
| ehhhhh | wortel - 07.04.2011 19:59
kunt u mij het verschil uitleggen tussen een 'totale politiestaat' en een 'politiestaat'? | onder controle van direkte democratie? | MM - 10.04.2011 06:33
We hebben tegenwoordig toch gekozen burgemeesters en dat de gemeenteraad op elk moment een andere bugemeester kan aanstellen; een soort voorzitter van de gemeenteraad die alleen doet wat volgens de gemeenteraad door de beugel zou kunnen? Of niet soms? Is het iemand aangesteld door de oude Aristocratische corrupte machtsnetwerken? Kan die niet elk moment even simpel vervangen worden door de gemeenteraad? Etc? Ook het concept van gekozen burgemeester deugt niet en is een poging echte democratie te corrumperen door veel macht bij een enkel persoon neer te leggen. Gewoon een voorzitter van de gemeenteraad, niets meer en niets minder. Als de gemeenteraard het wenst, kunnen ze die ook elke week, maand, kwartaal, rouleren. Misschien wat side-topic, maar we degelijk on-topic: Al dit soort maatregelen worden als gevaar gezien voor de rechtstaat; daarom vind ik dat dit alleen zou mogen kunnen als dit onder directe controle plaastvind van direkte democratie. Een burgemeester zie ik daar niet als verlengstuk van, maar een zware bottleneck die veelal corrumperende machtsstrukturen vertegenwoordigd. http://sargasso.nl/archief/2011/03/15/parlementaire-meerderheden/ https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Directe_democratie https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Direct_democracy http://eng.anarchopedia.org/direct_democracy | Bevoegd Opsporings Ambtenaren | Tijdsgeest - 12.04.2011 12:28
BOA wervingscampagne Het politie (lees controle) apparaat word inderdaad in korte tijd enorm uitgebreid, getuigd ook de toename van zogenaamde BOA's (Bevoegd Opsporings Ambtenaar). Deze 'ambtenaren' kunnen in korte tijd (9-14 dagen cursus) hun BOA diploma halen. Deze BOA's mogen mensen boeien, arresteren en beboeten. Ook de wapenstok behoort inmiddels tot het assortiment BOA. Inmiddels staan deze mensen regelmatig op verschillende (schijnbaar) ongevaarlijke plekken opgesteld in het verkeer. Het lijkt erop alsof de staat het publiek vast laat wennen aan wat komen gaat. Internationaal zijn deze (corporatieve) agenten al langer in gebruik. In Engeland worden ze Community Support Officers genoemd. In Nederland zijn ze het BOA programma in vanaf 2010 intensief begonnen. Hiermee is de politiemacht in korte tijd praktisch 2 maal zo groot geworden in Nederland. Veiligheid word aangedragen als reden voor deze toename in beveiliging en bij politie met betrekking tot deze nieuwe wetten: http://www.wacholland.org/nl/nieuws/staatspropaganda-vermomd-als-wervingscampagne http://boswachter.mysites.nl/mypages/boswachter/307013.html
| Bevoegd Opsporings Ambtenaren | Tijdsgeest - 12.04.2011 12:34
Het politie (lees controle) apparaat word inderdaad in korte tijd enorm uitgebreid, getuigd ook de toename van zogenaamde BOA's (Bevoegd Opsporings Ambtenaar). Deze 'ambtenaren' kunnen in korte tijd (9-14 dagen cursus) hun BOA diploma halen. Deze BOA's mogen mensen boeien, arresteren en beboeten. Ook de wapenstok behoort inmiddels tot het assortiment BOA. Inmiddels staan deze mensen regelmatig op verschillende (schijnbaar) ongevaarlijke plekken opgesteld in het verkeer. Het lijkt erop alsof de staat het publiek vast laat wennen aan wat komen gaat. Internationaal zijn deze (corporatieve) agenten al langer in gebruik. In Engeland worden ze Community Support Officers genoemd. In Nederland zijn ze het BOA programma in vanaf 2010 intensief begonnen. Hiermee is de politiemacht in korte tijd praktisch 2 maal zo groot geworden in Nederland. Veiligheid word aangedragen als reden voor deze toename in beveiliging en bij politie met betrekking tot deze nieuwe wetten: http://www.wacholland.org/nl/nieuws/staatspropaganda-vermomd-als-wervingscampagne http://boswachter.mysites.nl/mypages/boswachter/307013.html
| |
aanvullingen | |