Clear Channel Entertainment: muziekcensuur, onfatsoenlijk be Peer Saer - 05.03.2011 09:11
Clear Channel Entertainment is een multinationaal media- en entertainmentbedrijf met circa vijftienhonderd radiostations onder haar hoede, en concertorganisator van muzikale wereldsterren. Het bezit nieuwsdiensten en is onder de naam Clear Channel Outdoor wereldwijd marktleider in buitenreclame. Tot enkele jaren geleden was Clear Channel ook eigenaar van ruim 40 televisiestations. Kartelvorming Rond de eeuwwisseling ontstond er aanhoudende kritiek op kartelvorming door Clear Channel. Door een Amerikaanse telecommunicatiewetswijziging konden bedrijven zich enorm veel radiostations toe-eigenen. De kritiek op kartelvorming heeft geen rem op de vrijwel onbeperkte uitbreiding van media-eigenaarschap opgeleverd. Gecensureerde muziek Na het drama van 11 september 2001 in New York en het Pentagon liet het bedrijf een lijst met liedjes circuleren, onder de bij haar aangesloten radiostations, waarvan de teksten “twijfelachtig” werden genoemd. Een aantal muzieknummers was op de lijst geplaatst, omdat de teksten specifieke woorden bevatten, zoals: 'vliegtuig', 'vliegen', 'branden' en 'vallen'. Clear Channel ontkende dat deze lijst een opsomming van gecensureerde muziek was. Woordvoerders beweerden dat het een lijst was waar haar radiostations goed over na moesten denken of zij de betreffende nummers wel uit konden zenden. Onder andere het volkomen onschuldige 'Imagine' van John Lennon, 'What a Wonderful World' van Louis Armstrong, en de complete discografie van Massive Attack komen erop voor. Super-Bowl-incident Gedurende de grootschalige acties tegen onfatsoenlijke muziek na het Super-Bowl-incident in de VS in 2004, waarbij Justin Timberlake een gedeelte van Janet Jackson's borst ontblootte, lanceerde Clear Channel een zelfcontrolerend beleid. De multinational verklaarde dat onfatsoenlijke muziek niet uitgezonden mocht worden. Irak en republikeinse politiek Clear Channel boycot ook artiesten, die afgeven op de oorlog met Irak. Het bedrijf wordt bekritiseerd voor het censureren van vermanende opinies tegen het republikeins beleid. Het is daarom niet verwonderlijk dat het bedrijf sponsor is van de Amerikaanse republikeinse partij. Homobeweging In 2010 weigerde Clear Channel Outdoor de plaatsing van billboardreclames van een homobeweging in Florida, voor wie het bedrijf tot dan toe het advertentiemateriaal verzorgde. Mojo Concerts De Nederlandse concertpromotor Mojo Concerts is onderdeel van Clear Channel Entertainment. Mojo organiseert de meeste concerten van buitenlandse bands, verzorgt het management van bekende Nederlandse artiesten en organiseert festivals als 'Pinkpop', 'North Sea Jazz Festival' en het 'Dynamo Open Air '. Mojo is de oprichter van Lowlands, en zette in Amsterdam de Heineken Music Hall neer. Mojo is ook verantwoordelijk voor het boeken van artiesten in het Nederlandse clubcircuit, in zalen zoals Paradiso, de Melkweg, Tivoli, 013, de Effenaar, Nighttown en het Paard. Verder levert Mojo nationaal en internationaal podia en beveiligingsdiensten. Hillenaar Outdoor Advertising De Nederlandse buitenreclame-exploitant Hillenaar Outdoor Advertising is onderdeel van Clear Channel Outdoor. Hillenaar is toonaangevend op het gebied van billboards, abri's en reclamemasten. Daarnaast is Hillenaar als jongerenspecialist een opvallend bedrijf in de indooradvertentiebranche. Hillenaar richt zich met haar binnenmedia op jongeren en exploiteert affichepanelen op middelbare scholen, hogescholen en universiteiten. Anti-Clear Channel-actiegroep In Engeland is een anti-Clear Channel-actiegroep actief met het ophangen van hun eigen posters in abri's. Met een inbussleutel, bij elke gereedschapswinkel verkrijgbaar, kan de posterbak geopend worden. De actiegroep verzet zich tegen de vercommercialisering van openbare ruimtes die volgens hun bijdragen aan onethische consumentencultuur. Brievenbusmaatschappijen Bij de Kamer van Koophandel heeft Clear Channel naast Mojo en Hillenaar een tiental brievenbusmaatschappijen ondergebracht bij het trustkantoor van ING. De meeste Clear Channel bv's hebben als tweede directeur iemand van ING. |