english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
De boerka en de diepe, donkere bureaula
Door Abdelkarim El Fassi - 21.11.2010 16:50

Het aangekondigde verbod op de ‘boerka’ is het begin van een politiek die de nieuwe houding tegen de islamitische minderheid symboliseert. Het verbod heeft als doel om een duidelijk signaal af te geven: “Moslim zijn? Dan is het our way or the highway”.

In het geval van de ‘boerka’ wordt er vermoedelijk zonder al te grote politieke en maatschappelijke weerstand ingestemd met het verbod. De associaties met dit kledingstuk zijn namelijk ingeburgerd en vastgenageld; vastgeroest door herhalingen en bevestigingen. Dé boerka en alles wat daarbij hoort, is, als we Sarkozy, Wilders en vele anderen mogen geloven, de ultieme vijand van onze ‘superieure’ beschaving.

Ik heb hier niet de intentie om de achtergestelde positie van moslimvrouwen binnen bepaalde kringen te bagatelliseren, noch moedig ik het dragen van een dergelijk kledingstuk aan. In tegenstelling tot het gezelschap politici en opiniemakers dat een onlosmakelijk verband ziet tussen de lichaamsbedekking en onderdrukking, dient dit betoog louter om die aanname te betwisten. We betreden namelijk een gevaarlijk domein als we onze visie en daaruit voortvloeiend beleid afstemmen op de dominante populistische politiek van vandaag.

De boerka ‘bestaat’ niet

Van een kabinet in spé mag je verwachten dat het adequaat omgaat met terminologie. Als het nieuwe kabinet waarden had gehecht aan enige zorgvuldigheid, dan had het geweten dat de term ‘boerka’ onjuist is. De boerka is namelijk een Afghaanse variant van sluiering die in Nederland nauwelijks voorkomt. In plaats daarvan draagt hooguit 1 op de 30.000 Nederlandse burgers (0,00003%,) een niqaab in combinatie met een chador (gezichtssluier en lang gewaad). Deze wordt onder andere gedragen door hoogopgeleide (bekeerde) moslima’s die de taal uitstekend beheersen en zich bewust zijn van hun beperkte maatschappelijke positie. Ze kiezen er bewust voor om in de anonimiteit te treden en daarmee voor vele zaken uitgesloten te worden. Dat neemt echter niet weg dat de benaming ‘boerka’ heel goed misbruikt kan worden om associaties met geweld, vrouwenonderdrukking en islamisering op te roepen.

De diepe donkere bureaula

Annelies Moors, antropologe en arabiste, deed in 2009 een onderzoek naar het debat over de gezichtssluier. Dit onderzoek, getiteld Gezichtssluier: Draagsters en debatten is in opdracht van de regering uitgevoerd, maar vanwege de ‘tegenvallende’ conclusies in een diepe, donkere bureaula beland. De uitkomsten druisen namelijk in tegen bijna alle bestaande aannames. Het is daarom zeker de moeite waard om dieper in te gaan op de meest relevante bevindingen:

* Vrouwen die gezichtssluiers dragen, kunnen niet als één categorie beschouwd worden, en zeker niet als een categorie waarop het integratiebeleid zich specifiek zou moeten richten.
* De meeste vrouwen die een gezichtssluier dragen doen dat op de eerste plaats op grond van religieuze overtuiging. Een klein aantal doet dit al voor langere tijd en zeer consistent; voor anderen is het een fase die ze op een gegeven moment weer achter zich laten.
* Er is geen causaal verband tussen het dragen van een gezichtssluier en de achterstelling van vrouwen. Voor de betrokken vrouwen is het noch een symbool van vrouwenonderdrukking, noch een middel daartoe. Mocht dit wel zo zijn, dan is een verbod op het dragen van gezichtssluiers geen oplossing.
* Het dragen van een gezichtssluier vormt nauwelijks een bedreiging voor de veiligheid. De vrouwen zelf lopen een groter risico om slachtoffer van dreiging met geweld te worden.
* Het dragen van een gezichtssluier kan de communicatie bemoeilijken. In hoeverre dit een reëel probleem is, is sterk afhankelijk van de context en van de manier waarop ‘beide partijen’ zich opstellen.
* Of het dragen van een gezichtssluier de deelname aan de Nederlandse samenleving belemmert is vooral een definitiekwestie. Het gaat er dan om met welke groepen in de Nederlandse samenleving de draagsters worden vergeleken.
* De aandacht voor gezichtssluiers is buitenproportioneel. Het gaat meer om symboolpolitiek dan om een werkelijk maatschappelijk probleem

Overheid, bemoei je met je eigen zaken

Het is een feit dat de Nederlandse varianten van sluiering, de niqaab, chador, en in minder mate andere lichaamsbedekkende kledingstukken, indruisen tegen de dominante Westerse opvatting van moderniteit, vrijheid en gelijkheid. Ik begrijp, respecteer en koester die opvatting, maar die houding is door de recente historische ontwikkelingen eenvoudig te verklaren. De ontkerkelijking van Nederland en de opkomst van het feminisme hebben bijgedragen aan onze notie van hoe de vrouw zich nu ‘hoort’ te profileren. Er zijn geen historische wetsartikelen die ten tijde van de ontzuiling de zwarte kousen en de lange jurken uit het straatbeeld moesten weren. Er zijn ook geen universele waarden die ons uitleggen hoe de vrouw zich in een bepaalde tijdsgeest dient te kleden. Met dit verbod is echter een begin gemaakt aan een gevaarlijke trend om de ‘Nederlandse identiteit’ juridisch te waarborgen en daarmee burgers die niet aan die beschrijvingen voldoen uit te sluiten. In die Nederlandse identiteit lijkt er op basis van de berichtgeving en de anti-immigratie politiek, steeds minder plaats te zijn voor de identiteit van moslims. Het is anno 2010 ‘slechts’ een verbod op de niqaab, maar what’s next?

Consequent

Ik wil eens te meer benadrukken dat het verbod op de niqaab en de symbolische waarde daarvan veel weg heeft van de uitgangspunten die we vanuit ons wereldbeeld trachten te bekritiseren. Juist wij, zogenaamde ‘verlichte Europeanen’, ‘verdedigers’ van de liberale rechtsstaat, zouden moeten proclameren dat burgers mogen dragen wat ze willen én mogen zijn wie ze willen zijn. In die rechtstaat dienen we minderheden die er een andere ‘way of life’ op nahouden te respecteren. Of dat nou skinheads, gabbers, rastafari’s, gothic’s, hippies, niqabi’s of fervente startrek-fans zijn: het recht om zelf uiting te mogen geven aan je identiteit is een product van de vrijheid die wij ondubbelzinnig en consequent moeten toepassen.

Door Abdelkarim El Fassi

Meer van mij op  http://www.onzestem.eu

- E-Mail: redactie@onzestem.eu Website: http://www.onzestem.eu
 

Lees meer over: anti-fascisme / racisme kunst, cultuur en muziek

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
'Burqa' is not a burqa 
dearkitty - 21.11.2010 23:00

afghan is right, a real burqa is from Pakistan.

See

 http://dearkitty.blogsome.com/2010/11/18/banned-burqa-not-a-burqa-at-all/

Website: http://dearkitty.blogsome.com/
 
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.