english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Tienduizend handtekeningen tegen fietspad door duingebied.
Natuurbelang AWD - 15.04.2010 15:39

Natuurbelang Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) overhandigde maandag april 10.000 handtekeningen aan Provinciale Staten om aandacht te vragen voor de wens van de bezoekers van de Waterleidingduinen om geen fietspad door het Natura 2000-gebied Kennemerland Zuid aan te leggen. Dus niet door of langs de Waterleidingduinen of het naastgelegen Naaldenveld.

Overhandiging 10.000 handtekeningen tegen fietspad aan Provinciale Staten
Overhandiging 10.000 handtekeningen tegen fietspad aan Provinciale Staten


In een lange vergadering van meer dan twee uur met meerdere schorsingen, een aantal amendementen en veel intern overleg werd uiteindelijk de financiering van het ecoduct over de Zandvoortselaan door alle partijen goedgekeurd. Het gegeven dat de Europese subsidie in gevaar komt als de provinciale steun teveel ontbindende voorwaarden bevat liet de politiek weinig ruimte tot harde voorwaarden. Over het nut van het ecoduct was men het wel eens en de subsidie is noodzakelijk. Daarom richtte de discussie zich voornamelijk op een tweetal zaken: het damhertenbeheer en het fietspadtracé. De statenleden willen een eenduidig beheer van de damherten, in de Waterleidingduinen worden ze niet bejaagd terwijl ten noorden van het ecoduct dat wel het geval is. Het fietspadtracé en het ontbreken van de gebruikers van de Waterleidingduinen en de gemeente Amsterdam in de besluitvorming over het tracé was aanleiding om in een motie Nationaal Park Zuid-Kennemerland - de organisatie van die de klankbordgroep heeft ingesteld - op te roepen het overleg met de bezoekers van de Waterleidingduinen te hervatten.

De grote weerstand tegen het fietspad onder de bezoekers was reden voor om 9 maanden geleden een klankbordgroep te formeren die moest zoeken naar alternatieven. Het overleg verliep moeizaam en enkele leden waaronder vertegenwoordigers van Stichting Natuurbelang AWD, Stichting Duinbehoud en de Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland verlieten uit protest het overleg.

Een grote actiewandeling in november vorig jaar met meer dan 500 deelnemers maakte duidelijk dat het verzet tegen het fietspad nog volop leefde onder de bezoekers.
Dat resulteerde echter niet in hernieuwde deelname in de klankbordgroep. Hoewel Duinbehoud en de Vogelwerkgroep na korte tijd een vervanger mochten sturen was er voor de bezoekers van de Waterleidingduinen geen plaats meer. Dit gegeven was voor de SP, GroenLinks en de PvdA genoeg reden om hier kritische vragen aan gedeputeerde Meerhof over te stellen, die dus nu de opdracht meekrijgt de bezoekers er opnieuw bij te betrekken.

Natuurbelang AWD heeft kritische kanttekeningen bij het huidige voorstel van de klankbordgroep. Harry Hobo, voorzitter van Natuurbelang AWD: "Het fietspad gaat nog steeds voor een deel door de Waterleidingduinen en in ieder geval dwars door Natura-2000 natuurgebied met het naastgelegen Naaldenveld. Vlak bij de Oase wordt 6 hectare van de Waterleidingduinen af gesneden, daar komt een hoog hek en gaat een groot gebied verloren voor de bezoekers - dat moet toch beter kunnen als je 9 maanden hebt overlegd!"
Natuurbelang AWD is verheugd dat de politiek heeft ingezien dat de inbreng van de bezoekers als belangrijkste gebruiker van het gebied van groot belang is.

Nu is gemeente Amsterdam aan zet. Binnen enkele weken zal een oplossing voor de damherten gezocht moeten worden om de Europase subsidie zeker te stellen. Amsterdam stelt zich op het standpunt dat een hoog hek om de Waterleidingduinen het probleem voldoende oplost, echter zodra het ecoduct klaar is dat onvoldoende of men moet op het ecoduct een damhertenwerend rooster maken. Het is natuurlijk beter als het ecoduct de aanleiding kan zijn om zowel ten noorden als ten zuiden ervan een eenduidig beleid te maken.

Over fietsen in de Waterleidingduinen heeft een raadscommissie in Amsterdam zich vorig jaar al uitgesproken. Men is tegen fietspaden door dit gebied. Nu de coalitieonderhandelingen nog in volle gang zijn in Amsterdam zal even gewacht moeten worden of een nieuwe gemeenteraad ook het huidige tracé afwijst. Het feit dat de bezoekers hier niet aan hebben meegewerkt zal zeker zwaar meewegen.


Website: http://www.awd.natuurbelangnederland.nl
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.