english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Howard Zinn overleden
globalinfo.nl - 28.01.2010 10:31

De eminente anarchistische historicus Howard Zinn is afgelopen nacht overleden.


De eminente anarchistische historicus Howard Zinn (wikipedia  http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Zinn) is afgelopen nacht overleden.

Zinn werd bekend vanwege zijn verzet tegen de oorlog in Vietnam en werd daarna een historicus met oog voor de verhalen van 'gewone mensen' en linkse bewegingen. Vooral zijn boek 'A People's History of the United States' was een invloedrijke uitgave. Ook schreef hij succesvolle toneelstukken, waarvan het laatste 'Marx in Soho' Marx uit het graf laat opstaan om korte metten te maken met het economische en politieke syteem in de VS en met wat communisten in zijn naam uitgevreten hebben.

Hij was een veelgevraagd spreker, en is op 27 januari op 87-jarige leeftijd overleden tijdens een sprekerstour rond de documentaire The People Speak (waarin 'gewone mensen' aan het woord komen die gewerkt hebben aan verandering).

Bericht in Boston Globe  http://www.boston.com/news/local/breaking_news/2010/01/howard_zinn_his.html

Pagina op znet:  http://www.zmag.org/zspace/howardzinn
Stukje met commentaar op De Vrije:  http://www.devrije.nl/archives/00002857.html
Zijn eigen website:  http://howardzinn.org
 

Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten

aanvullingen
Anarchist? 
NN - 28.01.2010 15:04

Raar dat op indymedia gelijk Howard Zinn als Anarchist wordt gezien, terwijl hij voornamenlijk (in de intellectuele groepen zowel om hem heen als daarbuiten en in de VS) als een (neo)-Marxist wordt gezien; vandaar ook zijn theater-play: Marx in Soho. Wie dat gezien heeft snapt ook wel dat Zinn voornamenlijk zich identificeert met Marx's ideeen dan anarchistische ideeen. Zelfs op de wikipedia die bij dit artiekel wordt aangehaald staat hij onder de categorie Marxist Historians:  http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Marxist_historians


Niet raar 
globalinfo - 28.01.2010 15:28

Nee hoor, dat is helemaal niet raar. Zinn zelf beschouwde zich namelijk als anarchist. Hij schreef ook boeken over Emma Goldman ( http://books.google.com/books?id=mxZ1Ty6q1GEC) en Sacco en Vanzetti etcetera en benadrukt in zijn historische boeken en toespraken steevast het belang van de anarchisten binnen vooral de arbeidersbeweging.
Zie ook interview van counterpunch:  http://www.alternet.org/news/85427/
Maar zoals veel anarchisten (vergelijk Rudolf Rocker: "I am an Anarchist not because I believe Anarchism is the final goal, but because there is no such thing as a final goal") was hij ondogmatisch en gaf ook andere linkse stromingen credits. Overigens zien veel sociale anarchisten en anarchosyndicalisten de waarde van marxistische economische analyse (en verfoeien ze de politieke praktijk die de Bolsjevisten ervan gemaakt hebben, wat ook de kern is van Marx in Soho). Het zal een 'marxist' zijn geweest die het lemma op wikipedia maakte waarin hij geclaimd wordt.

leehrzam 
nn - 28.01.2010 16:01

"was hij ondogmatisch en gaf ook andere linkse stromingen"... daar kan kees stad nog wat van leren.
quote 
gi - 28.01.2010 16:06

(Howard Zinn: I am an anarchist, and according to anarchist principles nation states become obstacles to a true humanistic globalization (...).)

Interview met Ziga Vodovnik in counterpunch
 http://www.alternet.org/news/85427/
Het stuk werd ook in het Nederlands vertaald:
 http://www.globalinfo.nl/Achtergrond/howard-zinn-over-anarchisme.html


ah 
ja - 28.01.2010 16:09

ah de IS zeker weer op de teentjes getrapt? Het blijven politieke padvinders en meer kan er niet van gemaakt worden.
definities en analyse 
Zinn-loser - 28.01.2010 17:05

Ik vraag mij af waarom men het anarchisme altijd in tegenstrijd tot marxisme wil plaatsen. Dat heeft mss wel met de gehanteerde marxisme definities en anarchismedefinities te maken. Mijn zwart-rood vermoeden is, dat in beide gevallen niet erg doortastend te werk wordt gegaan.

Marxisme wordt graag afgeschildert als een methode tot afschaffing van het kapitalisme langs de lijnen zoals geschetst in het communistische manifest of wat mensen erover gehoord hebben, dus iets in de trant van dictatuur van het proletariaat en authoritair centralisme.

Anarchisme wordt graag gezien als een soort gratis bier ideologie, waarbij dan de vrijheid van het individuum boven alles moet gaan, met name ook tegen vernuft en beter weten. Das dan niet alleen de definitie van tegenstanders die 'anarchie en chaos' bezweren, maar ook van veel onbenullen, die geen zin hebben om te veel na te denken of om hun kamer op te ruimen. Graag beroept met zich daarbij op bakunin, en diens oproep tot afbraak van het bestaande voor het utopische nieuwe kan beginnen.

Beiden slaan na mijn inzien de plank mis: ondanks het feit dat genoemde marxismedefinitie ook in de politilogie gangbaar lijkt te zijn, is het kern van marx' werk, niet de schets van oplossingen, maar die van problemen en diens oorzaken. Met name zijn methode (dialectisch materialisme) is daarbij belangrijk, dus het tegen elkaar afwegen van tegenpolen enerzijds, en het uitsluitend gebruiken van data uit ervaring anderzijds.

Anarchisme (Vrijsovialisme) heeft wat probleemschets geen eigen methode maar gaat eveneens dialectisch-materialistisch (dus marxistisch) te werk maar komt wat het uitlijnen en omzetten van een utopie betreft gewoon tot andere conclusies. Met name wordt dus het geformaliseerde monopool op macht (de staat) als oplossingsinstrument afgewezen, ten bate van meer dynamieke vormen van democratie, wat echter geenzins betekend dat men daarom vernuft of discipline afwijst (ook nmiet als een paar crusten dat niks lijkt ;).

Het resultaat is trouwens funest en dan zowel voor de vermeende marxisten als de vermeende anarchisten. De eerste klup ziet op de opstand der massaas te wachten, die in de complexe ost-moderne samenleving net zomin gaat gebeuren, dat het veroveren van een parlementaire meerderheid, die ingrijpende economische en sociale veranderingen gaat afzegenen. De goede 'marxisten' bloijven dus op hun analyse zitten.

De vermeende anarchisten zijn daartegen weliswaar klaar voor allerlei daden (en dan nu!), maar hebben grote moeite deze tegenover de goegemeente op een manier te rechtvaardigen , die voor de doorslaggevende success ervan noodzakelijk zou zijn. Bovendien raakt men intern verzeild in obscurantische principediscussie, waarbij deze priincipes zelf aan geen enkel toets onderworpen worden dan 'heilige geloof' eraan.

Interessanterwijs was Howard Zinn zelf een beetje een gevalletje van allebeide. Zij analyse als historicus is (ondanks de dikke pillen die hij schreef) niet erg doortastend en daardoor net te propagandistisch om serieus genomen te kunnen worden. Op de andere kant blijft hij gevangen in de ivoren toren van een sociale wetenschap die haar handen niet aan het bewerkstelligen van sociale omwentelingen wil vuilmaken.
kinderachtig 
IS'er Sjerp - 28.01.2010 18:00

FF voor de duidelijkheid: apart van of Zinn een marxist of anarchist was, het is buitensporig kinderachtig en laag om over iemands graf over diens erfenis te vechten!

Necrologie die verder gaat dan kinderachtig zijn van de Amerikaanse IS:
 http://socialistworker.org/2010/01/28/the-peoples-historian
Nou.. 
Rafa - 28.01.2010 21:57

het lijkt me toch zinnig om even uit te zoeken waar hij nou al dan niet voor of tegen was op het einde van zijn leven. Ik heb dat interview uit 2008 met Zinn over anarchisme gelezen en daarin is hij toch wel erg positief over anarchisme, zowel in zijn collectivistische als in zijn individualistische vormen.
Maar ik bekeek ook dit filmpje uit 2008, dat over zijn politieke ideologie gaat:
 http://www.youtube.com/watch?v=RF7GoDYEbfQ
Daaruit blijkt dat hij inspiratie zocht in anarchisme, het marxisme van Marx en Engels, en socialisme. En dat hij toch in de eerste plaats een libertaire, democratische socialist was.
Dat hij ook veel sympathie wekte in Marxistische kringen hoeft ons niet te verwonderen. Hij leek me even aardig te willen zijn voor Marxisme als Noam Chomsky bijvoorbeeld. Bovendien waren zijn teksten niet al te complex en dus voor velen verteerbaar.
Wie leest er nog - je kan ze alles wijs maken 
Anarchist. - 29.01.2010 17:53

Je hoeft je niet te veliezen in dit soort discussies bekvechterij om te weten hoe de zaken in elkaar steken. Ook hoef je er niet veel voor te lezen. ( Howard ? Kan me niet herinneren er ooit van te hebben gehoord.) Je weet immers dat je moet vreten dat je bescherming tegen het weer nodig hebt de basics kortom. Veiligheid. Daar in zijn we allemaal gelijk. Als ik nu verder schrijf dan ga ik mee doen aan die quasi
intellectuele bekvechterij. Dan kom ik al snel op het begrip belangentegenstellingen. Ook daar voor hoef je niet veel te lezen.
Je ziet letterlijk dat een ander meer macht heeft. De oorzaak kan je ook wel achterhalen en ook de oplossing.
marxistisch historicus 
pieter - 29.01.2010 18:45

Zoals ik ook elders al heb aangehaald: net zoals er een Pruisische school bestaat bestaat er voor historici ook een Marxistische school. Je hoeft heus geen marxist te zijn om Marxistisch historicus te zijn. Geschiedenis van bovenaf, grote schema's (zoals Marx' dialectische systeem) en links-politiek engagement zijn voldoende om tot die groep te behoren.
Zinn zelf noemde zichzelf in bijna elk interview waar de vraag gesteld werd anarchist en het slot van a People's History is wat dat betreft ook duidelijk genoeg denk ik.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.