english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Terreinwagens doelwit activisten
r a v a g e - 08.08.2009 20:38

Een vijftigtal bestuurders van zware terrein- en 4x4-wagens hebben woensdag in Antwerpen hun auto aangetroffen met twee platte banden. De actie is opgeëist door een groepering die zich 'De Volgende Generaties' noemt.




Woensdag omstreeks 6.30 uur ontving de politie de eerste meldingen van gesaboteerde autobanden. Doelwit waren grote terreinwagens en 4x4's verspreid over de stad, zoals aan de residentiële Van Putlei, de Arthur Goemaerelei, de Lombardenvest, de Nationalestraat, de Amerikalei en zelfs aan de Kleine Markt, in de schaduw van de Antwerpse politietoren.

De werkwijze van de actiegroep was steeds dezelfde: er werd een klein kiezeltje onder de dop van het ventiel gestoken waarna de dop werd dichtgedraaid. Zo drukte het steentje op het ventiel en liepen de banden langzaam leeg. De activisten lieten per auto twee banden leeg lopen, zodat de eigenaar van de zware auto hulp moest zoeken.

De actiegroep, die zich 'De Volgende Generaties' noemt, liet flyers achter die onder de ruitenwisser van de gedupeerden werden gestoken. Daarop riepen ze de eigenaars van de terreinwagens op eens goed na te denken over de schade die dergelijke wagens aanrichten voor het milieu. Ook lieten ze telefoonnummers van hulpdiensten achter. [zie tv-item]

'U heeft natuurlijk een geldig excuus om met dit soort wagen rond te rijden, maar alle anderen die zich dagelijks verplaatsen in een gifspuitende metalen cocon van 5 ton, dat is problematisch. De tijd dat deze mensen ongestraft onze stad kunnen verpesten is voorbij, vindt u ook niet?', schrijft de actiegroep.

De actievoerders vinden een 4x4 het ultieme symbool van overconsumptie en egoïsme in onze samenleving. Voorts is het volgens hen een gevaarlijke wagen. 'De bestuurder zit te hoog om voetgangers of fietsers tijdig op te merken. Bots je als zwakke weggebruiker met een gewone auto, dan heb je een kans om op de motorkap te belanden. Bij een 4x4 kom je onder de wagen terecht.'

De actie lijkt als twee druppels water op die van de 'Flagadas' [van het Franse dégonfler]. In navolging van hun Franse naamgenoten lieten zij in 2005 en 2006 in Brussel en Gent de banden van 4x4's leeglopen. Zo konden door hun toedoen na een zogenaamde Nuit de Dégonflage, de nacht van 8 op 9 december 2005, maar liefst 137 terreinwagens niet meer vertrekken. Sinds april 2006 is het stil rond Flagadas in België.

Na de acties in Brussel en Gent in 2005/2006 bleek dat het laten leeglopen van autobanden niet strafbaar is. Volgens de toenmalige minister van Justitie, Laurette Onkelinx, gaat het hierbij noch om een 'onbruikbaarmaking van een voertuig', noch om een 'beschadiging van roerende goederen'.

 http://www.ravagedigitaal.org/2009nieuws/augustus/08/nws.php



Website: http://www.ravagedigitaal.org
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Uitstekend plan...not 
nn - 10.08.2009 11:04

De extra milieu-belasting door deze actie nemen de Flagadas en consorten op de koop toe vermoed ik.

Dit zijn acties van het soort 'als ik me maar goed voel doet het er geen zak toe of het nut heeft of niet' of 'holier than thou'.

Geen van die 4x4's zal er minder om rijden. Wel wordt er nu extra gereden om die banden te repareren (al dan niet door mooie diesels van de garage).

Die volgende generaties hebben denk ik zelfmoord neigingen, aangezien ze graag extra milieu-vervuiling genereren...
milieuschade 
Bram - 12.08.2009 21:15

Om milieuredenen ben ik tegen het leksteken van banden, maar hier gaat het blijkbaar om leeg laten lopen, dus de banden hoeven niet gerepareerd te worden, slechts opgepompt. Dat kan eventueel ook met een handpomp.

Het beste zou natuurlijk zijn om de auto naar een autodemontagebedrijf te slepen, zodat de onderdelen kunnen worden gebruikt voor een minder vervuilende auto; de milieubesparing die dat oplevert weegt wel op tegen de milieuschade door het slepen. Zo'n aanpak heeft helaas wat juridische complicaties...
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.