english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
TEKEN NU DE KRAAKPETITIE!
BO! - 29.03.2009 12:52

Woningnood is een chronisch probleem van alle tijden en leegstand ook. Met een kraakverbod zal kraken niet verdwijnen in Nederland. Het sociale grondrecht op huisvesting is immers een belangrijker recht dan dat van vastgoedeigenaren om hun panden leeg te laten staan.

WIJ,

voorstanders van kraken als middel tegen leegstand en woningnood,

CONSTATEREN:

Doel Dat het wetsvoorstel Kraken en Leegstand (ingediend op maandag 9 februari 2009 door de parlementsleden Ten Hoopen, Slob en Van der Burg) vastgoedeigenaren op onredelijke wijze bevoordeelt. Wij zijn het niet eens met het strafbaar stellen van kraken, noch met de genoemde maatregelen tegen leegstand. De indieners hebben zichzelf slecht geïnformeerd over de feiten rond leegstand, woningnood en kraken, en pogen een strenge norm in te stellen die echter in daad tekortschiet om leegstand en woningnood echt aan te pakken. Daarom pleiten wij ervoor dat de Tweede en Eerste Kamer het wetsvoorstel zullen afkeuren;

Voordelen van kraken Dat kraken nog steeds vanwege maatschappelijke en sociale beweegredenen gebeurt. Kraken is een effectieve manier om aan gebruik onttrokken panden weer een functie te geven, bijvoorbeeld als huisvesting voor mensen met acute woningnood of als sociale ontmoetingsruimtes. Bovendien kan kraken bijdragen aan het behoud van sociale huisvesting, het bestrijden van speculatie, het stimuleren van nieuwe culturele en maatschappelijke initiatieven en het beschermen van monumentale panden tegen sloop. In het nieuwe Witboek Kraken (januari 2009) wordt dit ruimschoots aangetoond;

Afweging sociaal recht Dat de indieners van het wetsvoorstel inzetten op het eigendomsrecht, terwijl het gaat om het recht op gebruik. Als een pand minstens een jaar lang niet gebruikt is of met absolute zekerheid niet meer gebruikt gaat worden, dan kan iemand nu invulling geven aan dat gebruik tot het moment waarop de eigenaar het pand weer nodig heeft. De huidige wetgeving maakt dus een afweging die gericht is op de hele maatschappij, en behartigt niet alleen belangen van vastgoedeigenaren zoals het wetsvoorstel doet;

Nutteloze norm Dat de indieners verwachten dat door de afschrikwekkende werking van dit wetsvoorstel veel mensen zullen afzien van kraken. Dat zou aanvankelijk kunnen gebeuren, maar op de langere termijn zal kraken als maatschappelijk fenomeen blijven bestaan – zoals het overal ter wereld bestaat. Het wetsvoorstel zal hooguit het karakter van kraken in Nederland veranderen. Echter, zo’n verandering komt niemand ten goede;

Huidige wetgeving afdoende Dat een vastgoedeigenaar met de huidige civielrechtelijke instrumenten te allen tijde weer beschikking kan krijgen over een gekraakt pand in zijn bezit. De enige voorwaarde is dat hij aantoonbaar steekhoudende plannen heeft voor het pand. Is dat het geval, dan kan de eigenaar in korte tijd het eigen gebruiksrecht weer herstellen;

Juridisch problematisch Dat bovendien het verwijderen van de passage over het “vorderen tot het verlaten van een pand” gemakkelijk tot misbruik kan leiden. Zo biedt het wetsvoorstel namelijk de mogelijkheid aan politieagenten om, zelfs als de eigenaar daartoe niet heeft gesommeerd, personen uit panden te verwijderen waarvan zij niet de eigenaar zijn. Een consequentie hiervan is dat zelfs als het gebruik (naderhand) door de eigenaar gedoogd wordt het toch ten onrechte onder de wet valt. Het belangrijkste nadeel is echter dat ook personen die geen kennis hebben van het feit dat het pand gekraakt is of die niet weten of hoeven te weten dat hun verblijf in het pand als strafbaar wordt aangemerkt, onder de wettekst vallen. Dat is dus een enorme aantasting van de rechtszekerheid.

Huidige woningmarkt Dat de stelling van de indieners “Landelijk gezien is er geen sprake van woningnood en zelfs in grootstedelijk gebied zijn woningen beschikbaar” niet klopt. De indieners ontkennen de problemen op de Nederlandse woningmarkt met leegstand en wachtlijsten (zoals aangegeven in bijvoorbeeld de Oude Kaart van Nederland, het Eindrapport Leegstand en Kraken, en De woningmarkt uit het slot, Van een aanbodgestuurde naar een meer vraaggestuurde woningmarkt) in plaats van dat ze er iets aan willen doen. Daar komt bij dat kraken geen voordringen is. Krakers nemen juist panden in gebruik die buiten het woningverdeelsysteem vallen: leegstaande, vaak slecht onderhouden panden die niet verhuurd (kunnen) worden als woningen of die niet verkoopbaar zijn als bedrijfs- of kantoorpanden. Zo is het een goed middel om zonder meer bureaucratische rompslomp de druk op de wachtlijsten te verminderen;

Geen voorkoming leegstand Dat het wetsvoorstel wat betreft het voorkomen van leegstand zwak is, zoals ook werd geconstateerd door de G4, de VNG en de Raad van State. Gemeenten hebben al bevoegdheden om leegstand te bestrijden maar kunnen of wensen hier kennelijk geen gebruik van te maken. De nieuwe gereedschappen zoals omschreven in het wetsvoorstel – de mogelijke dwangsom en de mogelijkheid van, maar niet de verplichting tot, het inzetten van antikraak – zullen leegstand slechts in de hand werken omdat zij niets wezenlijks veranderen. De financiële prikkel is te laag en de mankracht ontbreekt nog altijd;

Slecht geïnformeerd Dat de indieners van het wetsvoorstel slecht geïnformeerd zijn. Zij baseren hun ideeën over kraken op een zeer klein aantal gevallen. De NOS Ombudsman schrijft hierover: “Het is opmerkelijk dat een meerderheid in de Tweede Kamer afgaat op berichten in de media, met feiten die nog niet bewezen zijn. De politici checken die feiten kennelijk zelf ook niet;”

Vermeende verharding Dat de analyse dat de kraakbeweging aan het verharden is, niet of onvoldoende door de feiten wordt ondersteund. Met het ‘klimaat van verharding’ verwijst het wetsvoorstel vooral naar een aantal incidenten dat niet typerend is voor kraken. De Raad van State merkt in dit verband terecht op dat “het niet zonder betekenis is dat uit de verkenning onder de G30 blijkt dat kraken zelden als een probleem wordt ervaren en steeds minder voorkomt ... De initiatiefnemers baseren hun stellingname op indirecte gegevens en ruwe schattingen, omdat over de omvang van het kraken geen valide landelijke gegevens bekend zijn;”

Tot slot Dat door eventuele aanname van het wetsvoorstel een substantieel aantal mensen dat momenteel onderdak en werkruimte vindt en kan vinden door te kraken, die mogelijkheid verliezen zal. Maar kraken stelt individuen in staat via ongebruikte panden hun woningnood te verlichten. Niemand die de institutionele weg bewandelt, komt erdoor in het gedrang, en de nieuwverworven ruimte wakkert ook sociale en culturele initiatieven aan. Daarom is het sociale grondrecht op huisvesting een belangrijker recht dan het recht van vastgoedeigenaren om hun panden leeg te laten staan. Hierbij beroepen wij ons op Artikel 11 van het “Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten” (IVESCR), op Artikel 31 van het “Europees Sociaal Handvest” (ESH) en op Artikel 9 van de “Maastricht Guidelines;”



EN VERZOEKEN DE LEDEN VAN DE STATEN GENERAAL:

* Om kraken van langdurig leegstaand vastgoed niet onder de strafwet
te brengen;

* Om bij de invoering van wetgeving ernstig rekening te houden met de
mensen die daardoor hun woonruimte zullen verliezen;

* Om het beleid ter bestrijding van leegstand te enten op de
woningnood;

* Om kraken niet als een onoverkomelijk probleem te zien voor
ondernemers, maar leegstand en woningnood als een groot probleem
voor de samenleving.


Dus teken nu op;  http://www.kraakpetitie.nl/
 

Lees meer over: wonen/kraken

aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.