Uitspraken bisschop Williamson niet antisemitisch Astrid Essed - 20.02.2009 01:35
Hoewel ik een verklaard tegenstander ben van de holocaust-ontkenning van bisschop Williamson en deze beschouw als verwerpelijk en onzinnig, is er naar mijn mening geen sprake van anti-semitisme op zich, hetgeen impliceert het zich in discriminerende en negatieve zin uitlaten over een groep mensen op grond van kleur, afkomst of religie Evenals de door de Nederlandse Professor Emmer gedane bagatelliserende opmerkingen tav de slavernij, vallen mi de Williamson-opmerkingen onder de vrijheid van meningsuiting Geachte Redactie en lezers van Indymedia, Uiteraard bent u op de hoogte van de ontstane commotie tav de door de Britse bisschop Williamson gedane uitspraken, waarbij hij niet alleen het bestaan van gaskamers tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft ontkend, maar eveneens heeft beweerd, dat het aantal Joodse slachtoffers van de nazi's niet uit 6 miljoen, maar 200.000 heeft bestaan. Met het doen van dergelijke uitspraken heeft hij zich begeven in het kamp der zogenaamde holocaustontkenners, ook wel negotianisten genoemd Zijn uitspraken kregen des te meer negatief gewicht, aangezien zij samenvielen met de opheffing van zijn excommunicatie door Paus Benedictus XVI Ook de ex-communicatie van drie andere bisschoppen en hun wijder, Aartsbisschop Lefebvre, werd ongedaan gemaakt [1] De reactie op zijn uitspraken waren de mi terechte distantie van zowel de Paus als met name de Duitse en Nederlandse bisschoppen. Ook de Broederschap Pius X, waartoe hij behoorde, nam er afstand van. Toen de bisschop niet van zins was, zijn uitspraken te herroepen, werd hij vervolgens op 9 februari ontslagen als rector van het Argentijnse seminarie [2] Volgens de recente berichtgeving moet hij eveneens Argentinie verlaten, hetgeen wellicht samenvalt met zijn ontslag bij het Argentijnse seminarie [3] Hoewel holocaust-ontkenning als anti-semitisch beschouwd wordt, is hiervan, althans betreffende de ontkenning als zodanig, geen sprake, althans wanneer er geen negatieve en discriminerende uitspraken worden gedaan jegens Joodse mensen in het algemeen, op grond van etniciteit, cultuur of religie. Het moge duidelijk zijn, dat ik in geen enkel opzicht het standpunt van de heer Williamson, die ik beschouw als dwaas, onzinnig, verwerpelijk en a-historisch Hoe onaangenaam en ahistorisch echter ook, het valt mi onder de vrijheid van meningsuiting. In onderstaande commentaar ga ik nader in op de holocaust-ontkenning in relatie tot de bagatellisering, door de Nederlandse historicus Prof Emmer, van die andere vaak vergeten misdaad tegen de menselijkheid, de slavernij Vriendelijke groeten Astrid Essed [1] http://nl.wikipedia.org/wiki/Richard_Williamson [2] http://www.nrc.nl/buitenland/vaticaan/article2146226.ece/Bisschop_Williamson_ontslagen_als_rector [3] http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/2/19/argentiniwilliamsonmoetlanduit.html UITSPRAKEN BISSCHOP WILLIAMS ONZINNIG EN VERWERPELIJK, MAAR NIET ANTI-SEMITISCH Geachte Redactie en lezers, Hoewel ik het uiteraard in het geheel oneens ben met de door Bisschop Williamson gedane uitspraken, waarbij hij het bestaan van gaskamers zou hebben ontkend en het aantal Joodse slachtoffers als veel minder heeft ingeschat, is het zeer de vraag, of deze ontkenning op zich als strafbaar beschouwd kan worden, hetzij als anti-semitisch. Aan de andere kant zij het toegegeven, dat een groot aantal holocaust-ontkenners zich wel laten leiden door anti-semitisme, maar dat is lang niet altijd het geval De definitie van anti-semitisme en alle andere vormen van racisme is immers het uitsluiten van of een zich in negatieve, generaliserende en beledigende zin uit te laten over een groep mensen op grond van hun ras, kleur, etnische en nationale afkomst, Zie ook artikel 1, Verdrag tot Uitbanning Rassendiscriminatie http://www1.umn.edu/humanrts/instree/d1cerd.htm Voor zover mij echter bekend heeft Bisschop Williamson geen beledigende of racistische uitspraken gedaan tav Joodse mensen Dat er in zijn perceptie kennelijk geen sprake is geweest van het bestaan van gaskamers en het aantal slachtoffers naar zijn mening kennelijk lager ligt, kan naar mijn mening eerder als onzinnig, kortzichtig en dwaas worden beschouwd, maar niet op zich als ''antisemitisch'' UITLATINGEN OVER DE SLAVERNIJ; Enkele tientallen jaren geleden [in de 70 er jaren, vorige eeuw] werd door de Nederlandse historicus Professor Emmer de uitspraak gedaan, dat de winst, die op de vanuit Afrika naar de beide Amerika's gedeporteerde slaven gemaakt was, lang niet zo groot was, als als algemeen bekend werd verondersteld Het is evident, dat een dergelijk standpunt oneigenlijk is, gezien de historisch bewezen enorme winstimpact voor 17 en 18 e Nederlandse koopmansklasse, hetgeen nu nog terug te vinden is in de historische bouw van de grachtenhuizen Door zijn bovendien tentoongespreide gebrek aan een moreel-historisch oordeel over de koop en verkoop van menselijke wezens werden zijn uitspraken, terecht, door vele allochtone afstammelingen van slaven, maar ook ''autochtone'' Nederlandse studenten, als kwetsend ervaren Sindsdien is de Professor doorgegaan op de ingeslagen weg Een verder kijkje in het gedachtegoed van de geachte Professor: ''"We" hoeven ons van hem niet te schamen voor de Nederlandse slavenhandel. Wetenschappelijk gezien was dat immers gewoon een vorm van migratie, meent Emmer. De slavenhandelaars en de slaven zelf zouden er bovendien beiden op vooruit gegaan zijn. '' Zie http://www.gebladerte.nl/11186f75.htm Nog afgezien van het feit, dat hij kennelijk het moreel misdadige kader van de slavernij als een vorm van deportatie, mishandeling, foltering, verkrachting en ongestrafte moordpartijen ontkent en bagatelliseert, is een en ander in hoge mate kwetsend en beledigend voor de nazaten van die slavernij Professor Emmer ontvangt dan ook regelmatig stevige kritiek voor zijn onscrupuleuze uitspraken en standpunten Zie http://www.waterkant.net/suriname/2008/09/16/wa... UITSPRAKEN VAN BISSCHOP WILLIAMSON EN PROFESSOR EMMER NAAST ELKAAR GEZET: Wanneer echter de standpunten van zowel bisschop Williamson en Professor Emmer naast elkaar gezet worden, gebiedt eerlijkheid mij in beide gevallen op te merken, dat hier noch sprake is van anti-semitische, noch racistische uitspraken Beide heren ontkennen bepaalde vaststaande historische feiten [Williamson het bestaan van gaskamers en Emmer het Kwaad van de slavernij alsmede de grote winst die op koop en verkoop van menselijke wezens gemaakt is], maar laten zich niet in strict beledigende of racistische zin uit over een bevolkingsgroep, in casu de Joden of de tot slaaf gemaakte Afrikanen In beide gevallen ontbreekt het hen echter wel duidelijk aan consideratie voor de slachtoffers van mensenroof en handel in de vorm van slavernij enerzijds en mensendeportatie en massaslachtingen ijn de vorm van de holocaust Hoe moreel verwerpelijk echter ook, naar mijn mening is er geen aanleiding, de uitspraken van de beide heren en in dit geval dus Bisschop Williamson, te beschouwen als anti-semitisch of zelfs strafbaar In die zin zie ik dan ook niet in, waarom hij hetzij zijn uitspraken zou moeten ''herroepen'' of er om zou moeten worden ''ontslagen'' Ten eerste zal hij er, ook na herroeping, niet anders over gaan denken Ten tweede heeft hij, hoe onzinnig ook, recht op een kennelijk afwijkend standpunt over de holocaust, zolang hij geen anti-semitische of racistische uitspraken doet Wel ben ik van mening, dat hij dergelijke uitspraken in verband met de pijn van de afstammelingen van de holocaust slachtoffers, zoveel mogelijk tot zijn eigen kring zou moeten beperken Dat is tevens mijn bezwaar tegen het strafbaar stellen van het negotianisme [het ontkennen van de holocaust Zolang hierbij geen sprake is van beledigende uitlatingen tav Joden of anderen worden gedaan, [er zijn immers ook meer dan een miljoen zigeuners gedood], dient een dergelijke uitlating of uitlatingen niet als strafbaar worden gezien, maar te ressorteren onder de vrijheid van meningsuiting, hoe onaangenaam die mening in mijn ogen ook is Dit geldt zowel voor bisschop Williamson tav de holocaust als Professor Emmer tav de slavernij Vriendelijke groeten Astrid Essed |