english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Rainbow Warrior stopt kolenschepen in Rotterdam
Voorne - 16.11.2008 19:08

De Rainbow Warrior, het vlaggenschip van Greenpeace, is begonnen met het blokkeren van kolenschepen die de Rotterdamse haven willen binnenvaren. De actie is het vervolg op de blokkade van de bouwplaats van de E.ON kolencentrale, die vanmorgen werd weggeruimd door de ME.

De actie vind plaats in de Missipihaven in Rotterdam. Naast de Rainbow Warrior is ook de Beluga betrokken



 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Bezetting bouwplaats E.ON 
Voorne - 16.11.2008 19:09

 http://www.indymedia.nl/nl/2008/11/55793.shtml
Politie meldt schade aan politieboot 
Voorne - 16.11.2008 22:35

Politie stelt dat er schade zou zijn aan een politiebood.

De website van Greenpeace:

De havenpolitie trad ruw op en heeft de Rainbow Warrior aan de grond geduwt. De politie zegt schade te hebben opgelopen, terwijl dit alleen een gevolg kan zijn van haar eigen optreden. "We weten niet waar ze het over hebben. Wij kunnen geen schade veroorzaakt hebben" aldus een woordvoerder aan boord van de Rainbow Warrior.

Inmiddels heeft de politie de controle van het schip de Rainbow Warrior overgenomen. De kapitein is gedwongen de blokkade op te heffen en de kolenhaven te verlaten. Het schip wordt weggesleept. De kapitein is meegenomen door de politie voor verhoor.

Het tweede Greenpeace zeilschip Beluga houdt zijn positie en zal de blokkade van de vervuilende kolenhaven zolang mogelijk volhouden.

"Je zou willen dat het klimaatprobleem zo voortvarend wordt aangepakt als Greenpeace nu wordt weggesleept. De grote vervuilers krijgen ruim baan, maar er tegen protesteren wordt accuut aangepakt. De wereld op zn kop." Zegt Meike Baretta, campagneleider klimaat en energie.

Greenpeace zet de campagne tegen de kolencentrale van E.ON en de 3 andere geplande kolencentrales die in Nederland gepland staan voort.

Op zondag geen kolenschepen 
BO! - 16.11.2008 23:05

Tsja schiet niet echt op wanneer er op zondag geen kolenschepen binnen varen..




'Blokkade Greenpeace mislukt' 
rotje - 16.11.2008 23:11

Greenpeace is er volgens de politie niet in geslaagd de toevoer van kolen in de Rotterdamse Mississippihaven te blokkeren. De twee actieschepen die de milieu-organisatie heeft ingezet, hebben de haven nooit bereikt.

De schepen Rainbow Warrior en Beluga liggen afgemeerd in de monding van de Mississippihaven en hinderen de scheepvaart niet. Zondagmiddag probeerde de kapitein van de Rainbow Warrior de haven toch binnen te varen en ramde daarbij een politieschip. Hij is aangehouden en de Rainbow Warrior ligt nu aan de ketting.
geen mislukte aktie 
Yvonne - 17.11.2008 11:07

Het lijkt me best lastig, zo niet ondoenlijk om achter het vaarschema van kolenschepen te komen. Dus moet je op een bepaald moment ergens voor kiezen. Natuurlijk is het jammer dat GP niet daadwerkelijk een kolenschip heeft kunnen hinderen (misschien hebben ze het wel, en zijn kolenschepen door EON die dag al afbesteld ivm de akties en zijn ze dus ook nooit in de haven gekomen...) Maar het gaat natuurlijk om het idee van de aktie en vooral ook de boodschap die verkondigd wordt.
Hoewel ook ik zo af en toe een kritische geluid geef over Greenpeace, lijkt me ook niet meer dan gezond, ben ik wel erg blij dat ook zij hun dingen doen op hun manier. En de aktie die ze dit weekend voor elkaar hebben gekregen heeft eindelijk de EON weer duidelijk in een klimaatvernietigende picture gezet.
Ik denk dat dat ook juist de kracht is van een milieubeweging (en elke andere beweging). Dat er meer verschillende aktiegroepen zijn, die allemaal op hun eigen manier aktie voeren voor hetzelfde thema. Juist die diversiteit zou een massa teweeg kunnen brengen, zonder dat mensen elkaar op futteligheden gaan afvallen.
De aktie van GP is zeker niet mislukt te noemen, want hij heeft heel wat teweeg gebracht en is een weekend lang in het nieuws geweest. En dat is bij eerdere akties bij de EON-centrale op de Maasvlakte nog niet voorgekomen.
succes 
autonome klimaataktievist - 17.11.2008 20:19

De vraag of de aktie succesvol was hangt samen met de doelstelling van de aktiegroep. Als de doelstelling was: de toevoer van kolen stilleggen. dan is ie niet geslaagd. Als de doelstelling was: De media aandacht trekken (door de toevoer te blokkeren), dan was de aktie wel succesvol.

waarschijnlijk waren beiden doelstellingen van gp. een mengeling van die twee is vaker het doel gewesst, gp kennende zal bij hen de media-aandacht het zwaarst hebben gewogen. Dit in tegenstelling tot bv groenfront die eerder de toevoer van kolen succesvol blokkeerde, maar bijna geen media-aandacht ontving.

Wat is de beste strategie? lijkt me een interessante discussie-avond ergens in een sociaal centrum? Ook ik heb veel kritiek op gp gehad, niet zozeer op bovenstaande afweging om voor media-aandacht te gaan maar wel omdat zijn steeds meer binnenparlementaire wegen, lobby-en en overleggen/compromissen met bedrijven beschouwen als een goede manier om de wereld te verbeteren.

Dat gp in nederland toch heeft besloten zich tegen de kolenindustrie te keren (daarop de aandacht van de media te vestigen) en daarbij zich niet per se binnen wet wil houden lijkt me een positieve ontwikkeling. Een breder gedragen klimaataktivisme lijkt de ruimte te krijgen, tijd voor een offensief?


aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.