| |
Kredietcrisis en de mammon berend buurtbus - 19.10.2008 16:22
wat karl marx niet wist Geld en mammon Wat Karl Marx niet wist… Het hart van het probleem is niet het kapitalisme of de beurzen maar GELD ZELF! In Mattheus 6:24 en Lucas 16:9 noemt Jezus Christus geld “Mammon,” een tot dan toe onbekende god voor de joden die toch al heel wat goden kenden. Wat Jezus hier onthult is dat geld een zelfstandige macht is! 1 van de vele manifestaties van de mammon. De mammon is een zelfstandige macht die op eigen houtje handelt. Wij gebruiken geld niet maar andersom, geld gebruikt ons. Geld is een uiterlijke manifestatie van de zelfstandig opererende macht die mammon heet. De Mammon is een macht met veel tentakels. Wordt 1 tentakel afgesneden, geen nood, dan is het monster nog steeds een groot geheel dat in andere landen verder woekert. India en China worden de nieuwe economische reuzen waardoor er een heel nieuw machtsevenwicht ontstaat. En dit alles dankzij de macht van het geld, een mysterieuze macht die mammon heet. Paulus zegt: de liefde voor geld is de wortel van al het kwaad: 1 Tim. 6:10. We zeggen steeds: "geld maakt niet gelukkig maar is wel gemakkelijk." Dan beseffen we niet de diepte van dit liefdesverbond met geld, een diepte die onze pet ver te boven gaat. Zoals dat de liefde voor geld juist wordt opgewekt en uitgedaagd door zijn geestelijke kracht. Zelfs al hebben we redelijk controle over onze gevoelens en gedachten, zijn we toch niet in staat de liefde voor geld te weerstaan omdat deze gevoed wordt door een kracht die ver buiten ons staat. Dat bedoelt Paulus met: we vechten niet tegen vlees en bloed maar tegen de hemelse machten der duisternis: Efe. 6:12. Het ligt niet in ons vermogen onszelf hiervan te ontdoen. We zijn machteloos tegen de kracht van geld. Wij allemaal! Bezit van deze macht wordt breed gekenmerkt door een algemene consensus die geld effectieve sociale en politieke macht geeft in elke menselijke samenleving. Geld heeft geen materiële kracht anders dan welke mensen deze aan geld toekennen. Geld is niet heer en meester over de staat, het leger, de massa, behalve als mensen hierin toestemmen. Geld is niets, zonder menselijke instemming. Dat is op zich een vreemd principe, dat mensen instemmen zoveel macht toe te kennen aan een paar muntstukken die op zich geen enkele waarde hebben. Het is zelfs irrationeel en onverklaarbaar. Niets, in de menselijke natuur, biologisch, of verder in de natuur, hetzij in de technologie of in de rede verklaart adequaat de vreemde handeling van het maken en accepteren van geld. Geld is eigenlijk iets heel onnatuurlijks! Werkelijk niets verklaart het blinde vertrouwen dat wij in geld hebben, zelfs ondanks alle economische crises. Dit is een absurditeit dat geen econoom of wetenschapper kan verklaren. De collectieve houding van de hele mensheid, deze consensus, deze ondergeschiktheid zijn onverklaarbaar als ze niet worden teruggevoerd op iets dat achter het geld zit: de geest van de mammon. Als geld niet het gevolg is van een geestelijke macht die ons infiltreert, onze harten op hol brengt en het verstand op oneindig zet, is ons gedrag simpelweg absurd. Een aanverwant voorbeeld van hoe geld de innerlijke persoon verstoort is het verraad dat velen plegen voor geld. Het bekendste voorbeeld hiervan is Judas die Jezus verried. Judas' daad was in de eerste plaats een daad van kopen. Het was noodzakelijk voor de macht van geld om in het hele Jezusverhaal te interveniëren en het zo mogelijk een andere kant op te sturen. Judas' verraad zou niet compleet zijn als het niet de vrucht was van het conflict tussen Jezus en satan, als het vooral niet ogenschijnlijk een triomf van satan was. Satan moest daarvoor wel alles uit de kast halen: de macht van geweld, middels de soldaten, de macht van de wet, middels de hogepriesters, de macht van geld met de 30 zilverstukken. Jezus werd verkocht en al eerder werd Jozef verkocht door zijn broers. De voornaamste beperking die geld tot stand brengt is gericht tegen het menselijk leven. Maar de aanval van geld is niet alleen uitwendig. Geld brengt een ander idee in het spel: verleiding. De macht van het geld is altijd bezig om ons te verleiden. We moeten ervoor waken dat verleiding niets anders is dan een soort beweging van ons hart richting iets wat we graag willen hebben, o.a. geld. Het is niet alleen onze natuur die ons verleidt als we in de nabijheid van geld zijn. Het is niet alleen onze natuur die ons verleidt als we in de buurt van geld zijn. Natuurlijk bestaat de verleiding van rijkdom maar de situatie gaat ver voorbij de menselijke natuur, omdat deze verleiding te maken heeft met een bezetenheid door een andere geest dan God. Geld is slechts het materiële teken van een innerlijke bezetenheid. Geld is het kanaal hiervoor maar zijn kracht zou niet zo overdadig zijn als er niet de geest van de Mammon achter zat. Een kracht die maar 1 doel heeft, ons losweken van God. Zie ook Micha 3:11. Lucas 16:1-13 - handelt over de woordspelingen Mammon en Amen. Amen betekent iets dat stabiel is, waar je je geloof in kunt stellen. Zo ook Mammon, is ook iets tastbaars dat geloof en vertrouwen voor zich opeist. |
aanvullingen | geld en macht | bb - 19.10.2008 16:24
Boek: Jacques Ellul: Money and Power dit zouden de economen eens moeten lezen | Verstand? | Defiance - 19.10.2008 18:30
Sorry, maar sinds wanneer laten wij ons door religie leiden in plaats van het gezonde heldere verstand? | wat je zegt.. | Gaius - 19.10.2008 19:28
Ja, met wat gezond verstand had je dat verhaal over geld natuurlijk ook door kunnen hebben zonder religie. Of je je nou laat leiden door geld of religie, het blijkt uit allebei dat je niet in staat bent je eigen inschattingen, beslissingen en oordelen te maken. Verder was de boodschap wel ok hoor. | |
aanvullingen | |