| |
kraakverbod naar raad van state NN10111 - 26.08.2008 08:37
Vandaag in de media: CDA, VVD en CU hebben hun initiatiefwetsvoorstel voor een kraakverbod opgestuurd naar de Raad van State voor advies. alleen hier is leegstand een goed idee Voor zover bekend bevat het weinig nieuws: OM kan sneller optreden tegen krakers, wat schone schijn oplapmaatregelen tegen leegstand. Een vuist tegen speculatie en woningnood is wederom geen prioriteit. De roep om een kraakverbod met deze excuusmaatregelen leefde eigenlijk altijd alleen in de rechtse meerderheid in de Tweede Kamer. De grote steden en middelgrote steden zijn altijd tegen geweest. |
Lees meer over: wonen/kraken | aanvullingen | uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina | | | wat zijn die schone schijn oplapmaatregelen | NN10111 - 26.08.2008 09:26
http://player.nos.nl/index.php/media/play/tcmid/tcm:5-411931/ "eigenaar krijgt een meldplicht na 6 maanden, 3 maanden later volgt een gesprek met de gemeente. daarna kan -eventueel- de gemeente iemand -tijdelijk- plaatsen." commentaar: Dit lijkt sterk op het leegstandsregister dat in de jaren 80 nooit is ingevoerd, toen wel een gedeeltelijk kraakverbod werd ingevoerd. De daarnaast genoemde vorderingsmogelijkheid bestaat nu al, maar het gebruik ervan is in Amsterdam bijvoorbeeld sinds een aantal jaren afgeschaft, omdat het te duur is en te weinig resultaat oplevert. Een effectief vorderingsinstrument zou dus behoorlijk ingrijpend moeten zijn.
| hoofdpunten van het initiatiefwetsvoorstel | Ten Hoopen - 26.08.2008 15:52
Algemeen: De kracht en effectiviteit van ons wetsvoorstel wordt gevormd door een integrale aanpak. Wetsvoorstel bestaat uit 2 onderdelen. Enerzijds door een totaalverbod op kraken met het daarbij behorende broodnodige lik-op-stuk-beleid door de politie. Anderzijds door de aanpak van langdurige en hardnekkige leegstaande kantoren, bedrijfspanden en winkels. Deze wet biedt gemeenten die te kampen hebben met de gigantische leegstand van kantoren en bedrijfspanden de mogelijkheid om een leegstandsverordening vast te stellen. Naast een meldingsplicht voor leegstaande kantoren en bedrijfsruimten kan de gemeente als ultiem middel aan de eigenaar van een leegstand pand verplicht een gebruiker voordragen die het pand voor een bepaalde tijd in gebruik neemt. I. Kraken Algeheel strafrechtelijk kraakverbod - Wat? Invoering van een algeheel strafrechtelijk kraakverbod. Kraken is na invoering van deze wet overal en altijd verboden. Wij vinden dat Nederland anno 2008 kraakvrij behoort te zijn. Kraken is dan altijd strafbaar. De nieuwe wetgeving is ondubbelzinnig. Het lokale driehoeksoverleg moet na de wetswijziging prioriteit geven aan een harde aanpak van kraken. - Hoe? Artikel 429sexies (kraken na 12 maanden leegstand toegestaan) vervalt binnen het wetboek van strafrecht. Deze wet voegt een nieuw echt kraak artikel aan het wetboek van strafrecht toe (artikel 138a Sr) waardoor kraken onder alle omstandigheden verboden en strafbaar is. Een keiharde en snelle aanpak door de politie moeten dit afdwingen. Gemeenteraad moet dit zero-tolerance beleid controleren. - Waarom? 1) kraken tast de fundamenten van onze samenleving en rechtstelsel aan: het belangrijkste recht is eigendomsrecht. Het recht van de straat moet weer terug naar de staat. Kraken is een ontoelaatbare vorm van eigenrichting. 2) In de media hebben we kunnen zien dat de kraakbeweging de laatste jaren enorm is verhard: krakers steeds gewelddadiger tegen omwonenden en politie. Krakers worden steeds crimineler en deinzen nergens meer voor terug 3) Laatste jaren een aantoonbare toename van buitenlandse krakers in kraakpanden. De idealistische kraker heeft plaatsgemaakt voor de Europese kraker. Nederland is zo langzamerhand op het gebied van kraken 'de gekke Henkie van Europa' geworden. 4) De overlast, schade, verloedering, bedreigingen en onveiligheid als gevolg van gekraakte panden en krakers neemt niet af, sterker nog, dit is de laatste jaren toegenomen. 5) waar vroeger gekraakt werd om het woningtekort aan de kaak te stellen, zitten krakers tegenwoordig op de A-locaties in het centrum. Oftewel, ze kraken tegenwoordig om voor een spotprijs te wonen op een toplocatie. a. is kraken niet slechts een Amsterdams verschijnsel? Nee, de feiten wijzen anders uit! Amsterdam kent wel de meeste kraakpanden, tenminste 250 panden. Het blijft echter niet beperkt tot Amsterdam en de andere grote steden. Veel middelgrote en kleine gemeenten waaronder Groningen, Leiden, Zwolle, Deventer, Breda, Dordrecht, Bergen op Zoom, Soestduinen, Bodegraven, Wissel en Denekamp hebben veel kraakpanden met de daarbij behorende overlast. b. hebben de politie en het OM wel genoeg capaciteit om aanpak kraken prioriteit te geven? Ja, in het begin zal aanpak om meer capaciteit van politie vragen. Consequent optreden van politie zal echter op middenlange termijn het aantal kraakacties doen verminderen en op langere termijn zal de door het aanvullende leegstandsbeleid de leegstand afnemen. Voor het OM zal vooral sprake zijn van verplaatsing van civiele naar strafrechtelijke zaken. Werklast OM zal afnemen want zorgvuldig vaststellen of kraakpand langer dan een jaar leeg staat is niet meer nodig. Verhoging strafmaat voor krakers - Wat? a. Hogere en strengere straffen tegen krakers doordat kraken niet langer een overtreding maar een misdrijf is. Deze straffen kunnen fors oplopen. Krakers die in groepsverband kraken en daarbij geweld gebruiken hangt een gevangenisstraf van 2 jaar en 8 maanden boven het hoofd. Krakers die panden blijven kraken binnen 5 jaar en weer opgepakt en veroordeeld worden staat een verhoging van de maximale straf van 1/3 te wachten. De recidiverende en gewelddadige krakers gaan dus zware tijden tegemoet. Bovendien kan kraken geheel of gedeeltelijk voorwaardelijk opgelegd worden. b. Veroordeelde krakers krijgen een strafblad vanwege de overgang van overtreding naar misdrijf. De kraak van een pand siert dus voor altijd het strafblad van de kraker. Eens een kraker, altijd een kraker. Dit heeft eveneens een afschrikwekkend effect op de krakers. c. Kraken als misdrijf is, i.t.t. een overtreding, een strafbaar feit. Hierdoor wordt het mogelijk om buitenlandse krakers die zich moeilijk kunnen identificeren langer vast te houden in voorlopige hechtenis. Hierdoor neemt de pakkans van buitenlandse krakers toe. - Hoe? Kraken is nu een overtreding (boek 3 Sr) en wordt een misdrijf . Technisch betekent dit een verplaatsing van boek 3 (overtredingen) naar boek 2 (misdrijven) van het wetboek van strafrecht. Hierdoor is het wetboek van strafvordering (Sv) van toepassing. Gevolg: verhoging pakkans krakers en betere en snellere vervolging van krakers. - Waarom? 1) de combinatie van aantasting eigendom en de onstuitbare verharding in de krakerswereld maakt de juridische verzwaring (van overtreding naar misdrijf) noodzakelijk. De krakerswereld heeft haar onschuld en idealisme verloren en verspeeld 2) huidige juridische instrumenten onvoldoende om buitenlandse krakers op te pakken. Waardoor deze vaak binnen 24uur weer in een ander kraakpand zitten. II. Leegstand Verbeteren mogelijkheden tijdelijke verhuur van kantoren voor de woningmarkt - Sinds 1 juli 2008 nieuwe wet wro eenvoudiger om kantoren om te zetten tot tijdelijke woonruimtes - Verzoek aan regering om leegstaande kantoren aan Buitenplanse ontheffingenlijst van het besluit ruimtelijke ordeningen toe te voegen. - Dit wetsvoorstel is positief over bestaande particuliere en maatschappelijke initiatieven zoals de anti-kraakorganisaties in de tijdelijke oplossing van leegstand. Richting anti-kraakorganisaties Tijdelijke verhuur is een medaille met twee kanten. Dit wetsvoorstel zorgt aan de ene kant voor meer ruimte voor anti-kraakorganisaties. Aan de andere kant moeten de anti-kraakbedrijven zorgen dat ze in de toekomst een betrouwbare partner blijven of worden van de gemeente. De branche moet zelf een certificeringssysteem opzetten waardoor de gemeenten in de toekomst in alle vertrouwen zaken kunnen doen met de anti-kraak bedrijven. Wij vragen de anti-kraak bedrijven zich daarvoor in te spannen. Wat? Gemeenten meer mogelijkheden geven tot het voeren van een actief leegstandsbeleid Hoe? Gemeenten hebben mogelijkheid (facultatief, want omvang leegstand verschilt per plaats + onnodige bureaucratie en administratieve lasten worden hierdoor voorkomen) om leegstandsverordening in te voeren. Leegstandswet op panden zijnde niet woningen in opnemen. Leegstandsverordening omvat: a. Gebiedsgerichte (kan zelfs op postcode) meldingsplicht na 6 mnd leegstand -> als niet voldaan aan meldingsplicht bestuurlijke boete (max 7.500euro) b. binnen 3 mnd na melding leegstandsoverleg c. als eigenaar niet meewerkt dan draagt gemeente een gebruiker voor (gaat om economisch gebruik voor bepaalde tijd) De huidige instrumenten onteigenen en vorderen worden voor woningen door gemeenten als ongeschikt geacht. Bovendien staat uitbreiding van deze instrumenten naar niet-woningen haaks op de bescherming van het eigendomsrecht. Waarom? 1) veel en stijgende leegstand momenteel: 4,5 miljoen m2 kantoren, 11 miljoen m2 bedrijfsruimte, 2 miljoen m2 winkelruimte, 313.000 woningen. 2) Desondanks blijven gemeenten gigantisch veel nieuwe kantoren en bedrijfspanden bouwen. Vraag en aanbod matched niet. 3) desondanks is er geen enkele gemeente in Nederland die een actief leegstandsbeleid voert. 4) langdurige leegstand onwenselijk: aantasting leefbaarheid, verloedering, overlast in de straat buurt. 5) hoe meer leegstand hoe meer risico op kraken 6) veel langdurige leegstand terwijl er veel maatschappelijke vraag naar ruimte is.
| ééntweetje | Defiance - 26.08.2008 16:01
Er wordt gedaan alsof de kraakbeweging: 1: de politiek iets verschuldigd is. Aangezien men doet alsof de kraakbeweging haar "kansen" heeft verspeeld. Het "verlies van idealisme". Ik weet niet hoor, maar sinds wanneer luistert de politiek naar het idealisme van krakers? Hebben zij dat ooit gedaan? En is dat een reden geweest waarom het voorheen gewoon mocht? Ik dacht het niet. Wat een drogreden. 2: Men heeft het over de "verharding". Elk feit van verharding dat wordt aangedragen is nep en in scène gezet en is een duidelijk 1-2tje van de lobby, politie en de overheid. | Gedachtenkronkel? | Alex - 27.08.2008 13:11
Ik heb de hoofdpunten gelezen, en ik snap het laatste stukje niet met alles wat erboven geschreven staat. Waarom? 1) veel en stijgende leegstand momenteel: 4,5 miljoen m2 kantoren, 11 miljoen m2 bedrijfsruimte, 2 miljoen m2 winkelruimte, 313.000 woningen. 2) Desondanks blijven gemeenten gigantisch veel nieuwe kantoren en bedrijfspanden bouwen. Vraag en aanbod matched niet. 3) desondanks is er geen enkele gemeente in Nederland die een actief leegstandsbeleid voert. 4) langdurige leegstand onwenselijk: aantasting leefbaarheid, verloedering, overlast in de straat buurt. 5) hoe meer leegstand hoe meer risico op kraken 6) veel langdurige leegstand terwijl er veel maatschappelijke vraag naar ruimte is. Dit is mijns inziens waar. ( de getallen neem ik maar even aan als waar) En ik kan hem hiermee volledig de hand geven. Maar hoe krijgt hij dit hier aan het einde van het stuk net na het stuk over anti-kraken. Ziet hij liever dat louche eigenaren een even discutabel "bedrijf" in de hand neemt, die op enkele voorbeelden na, letterlijk fisiek geweld niet schuwen, het toegeven om psychisch of fisiek geweld te gebruiken naar hun "huurders" als hun iets niet zint, die duidelijk contacten hebben met pandjesbazen waartegen BIBOB maatregelen genomen zijn/in die procesures zitten. Wat nou certificeringssysteem voor anti-kraakbedrijven die ze nog eens zelf op moeten stellen. Terwijl ze allemaal bij elkaar tot aan de ellebogen erin zitten? Hoe kun je dan een certificeringssysteem maken. Ik kan hier nog wel even over uitweiden, maar het idee is duidelijk. Hij wil graag dat anti-kraakbedrijven de lege panden allemaal gaan vullen. En op het einde lees ik dan iets waar ik het volledig mee eens ben. Het enige antwoord daarop is mijns inziens: DIRECTE ACTIE! Groeten Alex ps. Ik vraag me af hoeveel Adinterim en Adhoc hem hiervoor betaald hebben om tijdens zijn vakantie hieraan door te werken.
| |
aanvullingen | |