english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Schinveld: Op weg naar Victorie (3)???
GroenFront! Schinveld - 24.12.2007 05:59

Het actiekamp van GroenFront! in Schinveld is momenteel precies 2 jaar geleden. Op 12 december heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin de Kamer de regering verplicht om de NAVO-invliegregeling te gebruiken, indien er in maart 2008 geen zicht is op vervanging van de motoren van de AWACS.

Een terugblik op de politieke ontwikkelingen sinds het actiekamp. Met als voorlopige climax het aannemen van de motie die aanstuurt op een AWACS-vliegverbod boven Nederland.





December 2005 en januari 2006
Het actiekamp in de Schinveldse Bossen was in december 2005 en januari 2006.

Maart 2006 - Gemeenteraadsverkiezingen
Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen verliezen VVD en CDA veel. Een week na deze nederlaag worden door de coalitie een aantal punten besproken, waardoor een herhaling van deze nederlaag bij de komende Kamerverkiezingen voorkomen moet worden. Een van deze punten is voorlopig niet kappen in Schinveld. CDA en VVD steunen plotseling een motie waarin opgeroepen werd om te wachten met verder kappen in Schinveld, tot alle Nederlandse juridische procedure's afgelopen zijn. Hierdoor moet eerst de Raad van State haar finale oordeel vellen, alvorens er weer gekapt zou mogen worden.

Tweede Kamerverkiezingen ? november 2006
Zes maanden later (november 2006) waren er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Tijdens een verkiezingsdebat in Schinveld had Luuk Blom (PvdA) gezegd voor een vliegverbod voor AWACS-toestellen te zijn, indien de overlast niet zou stoppen. Ook GroenLinks en de SP stonden op dit standpunt.

Januari 2007
Een jaar na de ontruiming en kap (januari 2007) was er opnieuw een demonstratieve tocht om te laten zien dat het verzet in Schinveld nog steeds springlevend is. Aan het einde van deze tocht waren er verschillende sprekers: een van hen was Jan de Wit (Kamerlid SP). Tijdens dit debat vertelde De Wit dat hij in de Kamer een motie ging indienen om de regering te dwingen de NAVO-invliegregeling te gebruiken. Met deze invliegregeling wilde de SP de regering en de NAVO verder onder druk zetten om tot een echte oplossing te komen voor de AWACS-problematiek. De NAVO-invliegregeling is een soort verdrag waardoor militaire vliegtuigen van NAVO-bondgenoten ongehinderd elkaars luchtruim in mogen vliegen.

De inperking van de NAVO-invliegregeling staat gelijk aan een soort vliegverbod voor AWACS boven Nederland. Hiermee zou de NAVO-basis in Geilenkirchen niet meer kunnen opereren, aangezien ze slecht maar 1 start- en landingsbaan hebben en afhankelijk zijn van de wind. Hierdoor kunnen ze het leeuwendeel van de vluchten niet meer uitvoeren, als ze niet over Nederland (lees: Schinveld en Brunssum) zouden kunnen opstijgen.

De start- en landingsbaan verlegging is overigens ook niet mogelijk, omdat ze dan een nieuwe vergunning zouden moeten aanvragen. Op grond van de huidige Duitse milieuwetgeving zouden de NAVO-basis nooit een nieuwe vergunning krijgen. Momenteel werkt de basis nog steeds op de oude vergunning van de Britse R.A.F. uit de periode dat zij er straaljagers gestationeerd hadden na de Tweede Wereldoorlog.

Er was in januari 2007, na de Tweede Kamerverkiezingen, geen meerderheid voor het gebruik van de NAVO-invliegregeling. De PvdA (33), SP (25) en GroenLinks (7) hebben gezamenlijk 65 zetels. Voor een meerderheid in de Kamer zijn 76 of meer zetels nodig. Ook met de steun van de Partij voor de Dieren (2 zetels), kwam je nog steeds 9 zetels te kort. De PVV van Geert Wilders (9) of D66 (3) samen met de ChristenUnie (6) zouden precies voor een (nipte) meerderheid kunnen zorgen.

Zomer 2007
Afgelopen zomer (2007) kwam de definitieve uitspraak van de Raad van State eraan. Hopend op de overwinning en vrezend voor het ergste, werd een nieuw actiekamp voorbereid. Gelukkig won de hoop het van de angst: De Raad van State sprak een vernietigend oordeel uit! De eerste grote winst was binnen.

Oktober 2007
Hierna was het lang wachten op een echte inhoudelijke reactie vanuit de regering. Voordat deze kwam, ging Minister Cramer (VROM) eerst zelf een kijkje nemen en spreken met de inwoners. Bij haar aankomst werd ze uitgefloten door de inwoners. Na dit bezoek stuurde ze een brief naar de Kamer. In deze brief komt Minister Cramer met een trendbreuk in de opstelling van het kabinet. De tweede (deel)overwinning is een feit.

November 2007
Het eerste Kamerdebat sinds de vernietigende uitspraak van de Raad van State. De grote verassing van dit debat is de PVV. Het PVV Kamerlid Barry Madlener stelt dat hun geduld op is en kondigt aan om voor het gebruik van de NAVO-invliegregeling te zullen stemmen. Hiermee was een Kamermeerderheid plotseling mogelijk.

Daarnaast is er door de regering gezegd in dit overleg met de Kamer, dat ze druk gaan lobbyen bij de NAVO-bondgenoten voor vervanging van de AWACS-motoren. In maart 2008 hoopt de regering met nieuws naar buiten te kunnen komen, tot die tijd willen ze alles bevriezen. In maart 2008 wil de regering gaan bekijken wat ze met het NIMBY-besluit gaan doen, met alle voorwaarden die de Raad van State gesteld heeft en of ze nog een stuk bos willen gaan kappen in Schinveld. Tot maart 2008 zal er dus geen sprake zijn van nieuwe boskap. Op 1 maart gaat het broedseizoen in en mogen er daarom geen bomen gekapt worden. Dit loopt tot halverwege de zomer.

Staatssecretaris Cees van der Knaap werd erg boos op de Kamer en riep dat de motie ?onaanvaardbaar? is. Later zwakt Balkenende dit af naar ?sterk ontraden.? Indien een motie namelijk als onaanvaardbaar gekwalificeerd wordt, betekent het dat een bewindspersoon zijn politieke lot verbind aan het niet-aannemen van die motie. Van der Knaap had dan moeten aftreden, indien de motie aangenomen zou zijn. En dat zou nogal pijnlijk zijn, aangezien Van der Knaap net op het punt stond om burgemeester van Ede te worden. Cees van der Knaap geldt op het Binnenhof als een vertrouweling van Balkenende en heeft ? naast zijn eigen portefeuille ? vaak allerlei klusjes voor Balkenende opgeknapt, zoals het bemiddelen tussen de sociale partners toen de CAO-onderhandelingen waren vastgelopen. Balkenende behoedde Van der Knaap nu voor een misser aan het einde van z?n Haagse carrière.

De opvolger van Cees van der Knaap is Jack ? het Lek ? de Vries. Gedurende de gehele Haagse carrière van Balkenende was Jack het Lek de spindocter van Balkenende. Jack het Lek is de Haagse Karl Rove (Bush) en Alastair Campbell (Blair). Zijn bekendste spin is de opmerking van Balkenende tegenover Bos: ?Meneer Bos, U draait en bent niet eerlijk.? Maar waarschijnlijk is dit niet zijn beste spin, want een goede spindocter zorgt ervoor dat het gemanipuleer niet opvalt. En deze spindocter gaat zich nu met het Schinveld-dossier bezig houden. De regering brengt grof geschut in stelling.


December 2007
Uiteindelijk was afgelopen 12 december de stemming in Kamer. De PvdA, SP, GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, D66 en Rita Verdonk stemden voor. Een bijzondere coalitie, maar bij elkaar wel 80 zetels!

De motie houdt in dat als er in maart 2008 geen duidelijk zicht is op vervanging van de motoren (binnen redelijke termijn), de Kamer de regering oproept (lees: verplicht) om met de NAVO-invliegregeling een vliegverbod in te stellen, om op die manier de NAVO druk te zetten. Er is hierbij een uitzondering gemaakt voor noodsituaties, maar nog steeds is dit een ongekend heftige motie en was dit een aantal jaren geleden ondenkbaar.

Het is mogelijk dat de regering de motie niet gaat uitvoeren. Dan komt vervolgens de volgende krachtmeting tussen Kamer en regering: slikken of stikken. De Tweede Kamer kan dan accepteren dat de regering het niet uitvoert of besluiten de betreffende bewindspersonen naar huis te sturen. De PvdA (coalitiepartij) zal dan moeten laten blijken of ze politieke ballen hebben of niet.


Wordt vervolgt in maart 2008.....


Zie ook:

[Schinveld: Victorie! (2)]

[Uitspraak Raad van State Schinveld: Victorie!]

Website: http://www.groenfront.nl
 

Lees meer over: militarisme natuur, dier en mens Schinveld

aanvullingen
uit dit artikel zijn aanvullingen verplaatst naar de ruispagina
uit dit artikel zijn aanvullingen verwijderd, zie spelregels
Samen verder in 2008 
Rood ledje - 27.12.2007 00:21




Verandering kan!

Geef de strijd niet op.
Een fijn 2008 voor iedereen.
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.