| |
Fairfood Filmwedstrijd Rianne Nagtegaal - 20.04.2007 11:23
Dit jaar organiseert Fairfood voor de derde keer een filmwedstrijd. Fairfood biedt jou de kans om de boodschap van Fairfood op een creatieve, ludieke en originele wijze op film te zetten! Wij dagen jou uit om alleen of in teamverband (maximaal vier personen) een korte film te maken. Honger, een woord dat in Nederland inhoud ontleent aan een rammelende maag vlak voor het avondeten, het knagende gevoel bij een lijnpoging of het lege gevoel na een avond flink stappen. Verder gaat onze beleving niet. Iets anders is het wanneer je geen keuze hebt en het gebrek aan voedsel een bedreiging vormt voor je gezondheid en je levensverwachting. Een groot deel van de wereldhonger wordt veroorzaakt door oneerlijkheid in het eten. De kortste weg naar de winst is vaak belangrijker dan de lokale economie, mens en milieu. We zijn voorbij aan het tijdperk waarin de waan heerst dat winst maken en waardig omgaan met mens en milieu niet kunnen samengaan. Het is slechts een denkstap. Fairfood wil met deze wedstrijd vorm geven aan haar boodschap: eat fair, beat hunger! Niet door het tonen van alleen maar ellende maar door middel van frisse, grappige en positieve filmpjes. De Filmwedstrijd is jouw kans om hieraan deel te nemen en zo een bijdrage te leveren aan de bewustwording van (on)eerlijkheid in ons eten en drinken. Wij dagen jou uit om alleen of in teamverband (maximaal vier personen) een korte film te maken waarin de boodschap van Fairfood is verwerkt. Wij bieden jou de mogelijkheid om workshops te volgen op het gebied van script schrijven, filmen en montage. Je ontwikkelt of verfijnt dus zowel je filmcapaciteiten als je kennis over eerlijke producten en de thematiek van Fairfood. Bovendien kun je contact leggen met filmmakers en met professionals uit de filmwereld. De Kick Off is op 3 juni aanstaande en de finale is op World Food Day 14 oktober 2007. De winnaars van de Filmwedstrijd mogen hun koffers pakken voor een reis naar een internationaal filmfestival ergens in Europa! Schrijf je in op www.fairfood.org of neem contact op Rianne Nagtegaal. De inschrijvingsperiode loopt tot 31 mei 2007. Laat jouw film de boodschap van Fairfood verder brengen! E-Mail: rianne.nagtegaal@fairfood.org Website: http://www.fairfood.org |
Lees meer over: natuur, dier en mens | aanvullingen | Reactie | Fairfood - 24.04.2007 09:29
Heel goed dat er mensen zijn die kritisch kijken naar dit soort zaken. Om een goed antwoord te kunnen geven op deze kwestie zal ik één en ander moeten uitleggen over de doelstellingen van Fairfood. Wij richten ons op een bepaalde doelgroep. Namelijk consumenten die best ‘goed willen doen’ maar daarvoor geen grote, levensveranderde stappen zullen ondernemen. Wij focussen ons bewust niet op die relatief kleine groep consumenten die hun gedrag al drastisch heeft aangepast om zo ‘eerlijk’ mogelijk te leven. Wij willen juist die grote meerderheid bereiken, die groep die met hun consumptiepatroon de honger- en armoede in ontwikkelingslanden in stand houdt. Wij richten ons daarom op ketenverduurzaming. Veelgebruikte merkproducten krijgen - en dit is het belangrijkste! - afhankelijk van hun score in verhouding tot de andere merken in dezelfde productgroep het oordeel fair of unfair. Fair betekent dus: het merk scoort beter dan de andere merken in dezelfde productgroep. Op deze manier worden ook de Chiquita bananen beoordeeld: in verhouding tot de andere bananen-merken. En bij het beoordelen kijken wij nooit naar 1 aspect maar altijd meerdere, uiteenlopende aspecten. (zie Product Fairness Questionnaire op de website) en op alle onderdelen zijn fairness punten te scoren. Om de grote meerderheid van de consumenten te overtuigen de kleine aanpassing te maken die uiteindelijk zal leiden tot ketenverduurzaming, zeggen wij nooit: “koop de bananen niet!” want zoals gezegd: grote gedragsaanpassingen zal het grootste gros van de consumenten niet maken. Daarom is onze insteek juist: “als je de bananen dan toch gaat kopen, koop dan in elk geval het merk dat het meeste zijn best doet om de problemen tegen te gaan.” Nogmaals, perfect is het zeer zeker niet maar het merk is goed op weg ten opzichte van de andere merken. En dat willen we stimuleren! Fairfood wil dat fairness een keuzefactor voor die grote groep consumenten wordt. Want dan zullen bedrijven er voor zorgen dat hun producten fair worden. En door onderlinge concurrentie tussen verschillende merken wordt de lat voor fairness ieder jaar hoger gelegd! Mocht je meer informatie willen of nog vragen hebben, kijk dan op onze website www.fairfood.org of neem contact met ons op.
E-Mail: rianne.nagtegaal@fairfood.org Website: http://www.fairfood.org | |
aanvullingen | |