english
nederlands
Indymedia NL
Vrij Media Centrum Nederland
Indymedia NL is een onafhankelijk lokaal en mondiaal vrij communicatie orgaan. Indymedia biedt een andere kijk op het nieuws door een open publicatie methode van tekst, beeld & geluid.
> contact > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
Zoek

 
Alle Woorden
Elk Woord
Bevat Media:
Alleen beelden
Alleen video
Alleen audio

Dossiers
Agenda
CHAT!
LINKS

European NewsReal

MDI klaagt Indymedia.nl aan
Rechtszaak Deutsche Bahn tegen Indymedia.nl
Onderwerpen
anti-fascisme / racisme
europa
feminisme
gentechnologie
globalisering
kunst, cultuur en muziek
media
militarisme
natuur, dier en mens
oranje
vrijheid, repressie & mensenrechten
wereldcrisis
wonen/kraken
zonder rubriek
Events
G8
Oaxaca
Schinveld
Schoonmakers-Campagne
Hulp
Hulp en tips voor beginners
Een korte inleiding over Indymedia NL
De spelregels van Indymedia NL
Hoe mee te doen?
Doneer
Steun Indymedia NL financieel!
Rechtszaken kosten veel geld, we kunnen elke (euro)cent gebruiken!

Je kunt ook geld overmaken naar bankrekening 94.32.153 tnv Stichting Vrienden van Indymedia (IBAN: NL41 PSTB 0009 4321 53).
Indymedia Netwerk

www.indymedia.org

Projects
print
radio
satellite tv
video

Africa
ambazonia
canarias
estrecho / madiaq
kenya
nigeria
south africa

Canada
hamilton
london, ontario
maritimes
montreal
ontario
ottawa
quebec
thunder bay
vancouver
victoria
windsor
winnipeg

East Asia
burma
jakarta
japan
manila
qc

Europe
alacant
andorra
antwerpen
armenia
athens
austria
barcelona
belarus
belgium
belgrade
bristol
bulgaria
croatia
cyprus
estrecho / madiaq
euskal herria
galiza
germany
grenoble
hungary
ireland
istanbul
italy
la plana
liege
lille
madrid
malta
marseille
nantes
netherlands
nice
norway
oost-vlaanderen
paris/île-de-france
poland
portugal
romania
russia
scotland
sverige
switzerland
thessaloniki
toulouse
ukraine
united kingdom
valencia
west vlaanderen

Latin America
argentina
bolivia
brasil
chiapas
chile
chile sur
colombia
ecuador
mexico
peru
puerto rico
qollasuyu
rosario
santiago
tijuana
uruguay
valparaiso

Oceania
adelaide
aotearoa
brisbane
burma
darwin
jakarta
manila
melbourne
oceania
perth
qc
sydney

South Asia
india
mumbai

United States
arizona
arkansas
atlanta
austin
baltimore
big muddy
binghamton
boston
buffalo
charlottesville
chicago
cleveland
colorado
columbus
danbury, ct
dc
hampton roads, va
hawaii
houston
hudson mohawk
idaho
ithaca
kansas city
la
madison
maine
miami
michigan
milwaukee
minneapolis/st. paul
new hampshire
new jersey
new mexico
new orleans
north carolina
north texas
nyc
oklahoma
omaha
philadelphia
pittsburgh
portland
richmond
rochester
rogue valley
saint louis
san diego
san francisco
san francisco bay area
santa barbara
santa cruz, ca
seattle
tallahassee-red hills
tampa bay
tennessee
united states
urbana-champaign
utah
vermont
western mass
worcester

West Asia
armenia
beirut
israel
palestine

Topics
biotech

Process
discussion
fbi/legal updates
indymedia faq
mailing lists
process & imc docs
tech
volunteer
Credits
Deze site is geproduceerd door vrijwilligers met free software waar mogelijk.

De software die we gebruiken is beschikbaar op: mir.indymedia.de
een alternatief is te vinden op: active.org.au/doc

Dank aan indymedia.de en mir-coders voor het creëren en delen van mir!

Contact:
info @ indymedia.nl
Ford uit 1929 rijdt op bio-ethanol
J. Bergsma - 23.03.2007 09:58

Elke A Ford (en T Ford) is zonder enige aanpassing geschikt voor normale benzine en moderne E85 bio-ethanol. Ruim 90 jaar geleden voorzag Henry Ford dat ethanol een prima alternatief voor benzine is. In zijn visie moest een boer zijn z’n eigen autobrandstof kunnen ‘verbouwen’.



www.prewarcar.com
www.prewarcar.com



1929 A Ford ‘FlexiFuel’
standaard geschikt voor bio-ethanol.


Elke A Ford (en T Ford) is zonder enige aanpassing geschikt voor normale benzine en moderne E85 bio-ethanol. Ruim 90 jaar geleden voorzag Henry Ford dat ethanol een prima alternatief voor benzine is. In zijn visie moest een boer zijn z’n eigen autobrandstof kunnen ‘verbouwen’.


In de dertiger jaren van de vorige eeuw waren er in de Verenigde Staten al benzinepompen die ethanol leverden. De zeer lage benzineprijs gooide echter roet in het eten en verdreef ethanol als autobrandstof decennia lang uit beeld. Het broeikas- effect maakt daar een eind aan. Ethanol is geen fossiele brandstof en is - zoals dat heet - CO2 neutraal. De verbranding voegt geen kooldioxide aan de dampkring toe, maar geeft terug wat planten er kort daarvoor aan onttrokken hebben.

Helaas zijn de meeste moderne auto’s niet meteen geschikt voor ethanol. Behalve bijvoorbeeld de Ford Flexifuel en de antieke A en T Fordjes. Het hier gepresenteerde exemplaar rijdt sinds vorige week op ethanol zonder dat ook maar een onderdeel vervangen is! Op het dashboard zit standaard een draaiknop waarmee het brandstof- mengsel te regelen is. Eén draai aan de knop en de A Ford is E85 klaar !

Het is de bedoeling deze A Ford ‘FlexiFuel’ gedurende 2007 op diverse evenementen in te zetten en te te laten zien dat sommige klassiekers schoner/groener kunnen zijn dan menig moderne auto!

Het A Ford Bio-Ethanol Project is een initiatief van het webmagazine PreWarCar.
Voor meer informatie zie: www.PreWarCar.com e-mail:  info@prewarcar.com

De op de persdag van de auto-RAI getoonde A Ford is in augustus 1929 door Garage Peereboom in Nieuwe Niedorp geleverd aan Pastoor Van De Burg te ’t Veld. De originele rekening van aankoop en het provinciaal nummerbewijs van Noord-Holland ( G 45883 ) zijn nog aanwezig.

De auto is ter beschikking gesteld door Castricum Collector Cars.

Telefoon: 06 54391365









- E-Mail: jBergsma@prewarcar.com Website: http://www.prewarcar.com
 

Lees meer over: natuur, dier en mens

aanvullingen
Eerst diesel motoren 
Jason - 23.03.2007 10:42

Iets dat hiet even vergeten wordt is dat de eerste ontwerpen voor diesel motor het gewoon moesten kunnen doen op Plant aardige olie want diesel was er toen gewoon nog niet voor handen.
Groen of niet? 
Chris - 23.03.2007 12:50

Biobrandstoffen zijn de nieuwe manier van gentechnologen om hun producten aan de man te brengen. Zij beloven gewassen die meer opbrengen.
Wat er nu gebeurt is dat er ineens voortvarend targets gesteld worden voor aandelen biobrandstoffen, zie  http://www.gentech.nl/index.php/article/articleview/140/1/4/ en  http://www.gmwatch.org/archive2.asp?arcid=7601. Laten we hier mee uitkijken.

Biobrandstoffen zijn beter omdat ze geen extra C toevoegen aan de atmosfeer die al eeuwen ondergronds ligt opgeslagen.
Biobrandstoffen moeten wel verbouwd worden en de energie die gestopt wordt in het telen, bewerken en verplaatsen is nog enorm hoog.
De locatie van het telen gaat ten koste van voedsel of natuur.

Goeie biobrandstof kan dus voorlopig alleen komen van bijproducten van (vooral) de landbouw die anders toch wegrotten of verteren, en niet als voedsel voor dieren gebruikt worden. Denk aan mest, of plantenresten die niet als veevoer gebruikt kunnen worden.
Sluikreclame 
Wilko oet Grunn - 23.03.2007 13:51

En zo doet de sluikreclame haar intrede op Indymedia.
Ik zou niet weten wat er milieuvriendelijk is aan een T of A Ford: zo'n ding haalt de 1 op 5 niet eens, ook al kan hij op biobrandstof.
Voorts was Henry Ford een schaamteloze antisemiet en een bewonderaar van Hitler. En hij was de eerste die de lopende band op grote schaal introduceerde, daarmee de 'verfremdung' onder arbeiders naar nieuwe hoogte brengend.
biopraktijk Midden en Zuid Amerika 
MM - 23.03.2007 16:49

Biobrandstoffen voegen wèl extra CO2 toe aan de atmosfeer, daar plantematerailen anders veelal gecomposteerd worden ipv verbrand.

Helaas dat -wellicht onbedoeld- samenwerkings organen met Shell & co zoals SMO, SOMO en Both Ends, tot deze cultus hebben bijgedragen.

In Midden-Amerika (en overal ter wereld, speciaal in de juiste klimaatszones), geven bankenconsortiums nu 'groene' 'subsidies en leningen voor het 'duurzaam'kappen van bossen voor de 'allesverbrander' en biomassa en te vervagen door biodiesel plantages, die overigens ook pesticiden nodig hebben.

Vooral het recente bezoek van Bush had ermee te maken en werd vervold door de Inter American Development Bank die een nieuwe cofenerentie gaf over deze kwestie, nadat wat weken terug er een internationale 'duurzame' energie conferentie in Guatemala was. Toevallig was ik daar enkele dagen uitgenodigd door een kennis.
Daar werden ook de CO2 rechten (subsidies) besproken van Jan Pronk, waarmee kennenlijk bovenstaande 'activistische' stichtingen samen met Shell&co aan gewerkt hebben.
Ik vind dat ze daar publiekelijk verantwoording over dienen af te leggen van hoe dat gegaan is en wat exact de effecten van die samenwerking is geworden. Ik heb het beangstigende vermoeden dat die CO2 rechten ook gebruikt kunnen worden als subsidie en leningen om bossen te kappen (biomassa) en te vervangen door biodiesel, voedsel aan de menselijke keten te onttrekken, etc.

Bush zegt ook nu dat de industrie klaar is voor schonere motoren en promoot meer productie van biobrandstoffen in Midden en Zuid Amerika, middels o.a. die Inter American Bank.

In dat ligt moet je deze Ford media promotie zien.

Hugo Chavez kwam met een ander antwoord: De oprichting van de (inter Aerikaanse) Banco del Sur samen met gelieerde landen.
Biobrandstof slecht voor ecologie 
elfje - 23.03.2007 19:59

De toenemende vraag naar biobrandstoffen heeft een averechts effect op de natuurlijke bosbestanden in de wereld. Oeroude bomen moeten wijken voor plantagebossen van oliepalmen voor biodiesel.
 http://www.ravagedigitaal.org/2007nieuws/maart/26/26.php
catastrophe door 'tussenoplossing' 
MM - 24.03.2007 01:08

Inderdaad: Ik zie het hier in Centraal-Amerika gebeuren; het wordt zo massaal gepromoot en met financieringen/leningen van bankenconsortiums. Vrees het ergste. Denk als je vanaf 1 januari 2007 een aantal zaken gaat meten in verhouding tot de jaren daarvoor, we nu aan de vooravond, of eerder ochtend staan van een catastrophe. (nog) Explosieve(re) ontbossing, voedselprijzen. Het ergste is dat de millieu beweging niet faliekant op de gevaren van biobrandstoffen heeft gewezen en dit lange tijd als een tussenoplossing naar bijvoorbeeld een echte waterstof economie lijkt te hebben gezien (of biocellen met nanotechnologie die methanol produceren in de woestijn uit zonlicht, efficient water en CO2).
In ieder geval heeft de industrie waar sommige (voormalige?) activisten betaald mee samenwerken in SMO, SOMO en Both Ends, het op die foute manier weten in te vullen.
of anders deze 
GI - 25.03.2007 11:33

Opstand tegen biobrandstof in Brazilie:
 http://www.globalinfo.nl/content/view/1188/30/
aanvullingen
> indymedia.nl > zoek > archief > hulp > doe mee > publiceer nieuws > open nieuwslijn > disclaimer > chat
DISCLAIMER: Indymedia NL werkt volgens een 'open posting' principe om zodoende de vrijheid van meningsuiting te bevorderen. De berichten (tekst, beelden, audio en video) die gepost zijn in de open nieuwslijn van Indymedia NL behoren toe aan de betreffende auteur. De meningen die naar voren komen in deze berichten worden niet zonder meer door de redactie van Indymedia NL gesteund. Ook is het niet altijd mogelijk voor Indymedia NL om de waarheid van de berichten te garanderen.