| |
achtergrond informatie over DJI zoom-in - 11.02.2007 01:50
Hieronder een stukje kopie & paste van de site Dienst Justitiele inrichtingen. Bij sommige stukjes vraag ik mij af, als je het zo menslijk bekijkt waarom zijn de gevangenen er dan niet beter aan toe, en hoe kun je dit werk dan doen. Voor wie interesse heeft voor de complete texten kijk dan eens op www.dji.nl Via de sitemap kun je bij een kopje Geen Toegang komen, net onder "links", hier heb je drie cellen met vragen, spelletjes en filmpjs over het bajesleven...Verder veel interessante vacatures. Vertrek en terugkeer zijn onderdeel van ons vreemdelingenbeleid. Door effectievere toepassing van de maatregelen, nieuw beleid en de combinatie van nationaal en internationaal beleid van de gehele rijksoverheid, wordt de terugkeer van de vreemdeling geïntensiveerd. Daartoe worden landenspecifieke strategieën opgesteld. Gemiddeld zitten vreemdelingen tien dagen in een uitzetcentrum, maar daar zijn geen wettelijke termijnen voor. Bijzondere problemen rond deze groepen mensen kunnen een humane opvang bemoeilijken. Bijvoorbeeld door uitzichtloosheid, taalbarrières, het soms onvoorspelbare gedrag van ingeslotenen en de ook relatief korte duur van opvang. Bovendien: je weet nooit wanneer weer een volgende groep gedetineerden arriveert en hoe groot die zal zijn. Desondanks lukt het vrijwel altijd om deze gedetineerden een menswaardig verblijf te bieden. Directie Bijzondere Voorzieningen: Erik de Borst Vreemdelingenketen De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), onderdeel van het ministerie van Justitie, is verantwoordelijk voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid. De IND voert het vreemdelingenbeleid echter niet alleen uit; de dienst doet dit samen met een aantal ketenpartners, onder andere de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Andere ketenpartners zijn: de Vreemdelingendienst, de Koninklijke Marechaussee, het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de gemeenten. In de uitzetcentra van DJI wordt de vreemdelingenbewaring ten uitvoer gelegd. Om het proces van terugkeer te bespoedigen, wordt intensief met de diverse organisaties samengewerkt. Primair is de vreemdeling zelf verantwoordelijk voor zijn terugkeer en daarbij heeft de overheid een ondersteunende rol. Vertrekt de vreemdeling echter niet zelfstandig dan kan de overheid gebruik maken van haar bevoegdheid het vertrek af te dwingen.De bestrijding van illegaliteit is een lastig proces, dat regelmatig vastloopt door onvoldoende opvangcapaciteit. Vreemdelingen die tijdens grootschalige acties van de politie werden aangehouden, stonden vaak even later weer op straat omdat er niet voldoende opvangplaatsen voorhanden waren. In de zomer van 2003 is er een uitzetcentrum (UC) Rotterdam Airport geopend, in november 2003 gevolgd door UC Schiphol. Met de komst van beide centra is de efficiency van het uitzettingsproces aanmerkelijk verbeterd. Als een vreemdeling in het uitzetcentrum aankomt, worden zijn papieren en zijn bagage gecontroleerd en wordt hij ingeschreven. Soms is het noodzakelijk de vreemdeling te fouilleren of te visiteren. Iedereen die in het uitzetcentrum zit, weet dat hij terug moet naar het land van herkomst. Alle activiteiten van het vaststellen van de nationaliteit en de identiteit, evenals het verzorgen van zogenaamde ‘laissez passer’ zijn gericht op deze terugkeer. Op 1 september 2004 is de eerste detentieboot Reno in gebruik genomen. Met drie verdiepingen en een omvang van 12 bij 100 meter en biedt plaats aan 288 gedetineerden. Voorheen was de Reno een hotelboot die als asielzoekerscentrum in Duitsland en door de COA als opvanglocatie in Woudrichem werd gebruikt. Sinds 24 januari 2005 is de detentieboot Stockholm in gebruik en biedt plaats aan 472 gedetineerden. Deze boot heeft als omvang 26 bij 93 meter en is voorzien van drie etages. Is eigendom van een Britse exploitant en werd tijdens de Falkland-oorlog ingezet om Britse soldaten te huisvesten.Illegale vreemdelingen Van begin af aan verblijven er op beide detentieboten illegale vreemdelingen waarvan de politie bij aanhouding noch de nationaliteit noch de identiteit heeft kunnen vaststellen. Ook vanuit diverse inrichtingen van het gevangeniswezen naar de boten overgebracht. Speciale voorzieningen De Reno en de Stockholm zijn afgemeerd in de Rotterdamse 3de Merwedehaven. Voor de boten zijn aan wal speciale voorzieningen getroffen. Het zijn gesloten inrichtingen, waarvan de toegang beveiligd is. Binnen de omheining bevinden zich een portiersloge, luchtplaatsen, parkeer- en opslagruimtes.Meerpersoonscellen In de Reno verblijven vreemdelingen met zijn vieren in één cel. De Stockholm heeft cellen voor twee, vier en zes personen. Zij slapen in stapelbedden en delen een douche, toilet, televisie en koffiezetapparaat. Elke twee dagen wordt er eten aangeleverd. Daarvoor beschikken ze ook over een koelkast en magnetron. Zo kunnen ze zelf over hun etenstijd beslissen.Geen gevangenisstraf Vreemdelingen zitten op de boot geen gevangenisstraf uit, maar zijn in bewaring gesteld. Nieuwe detentieboten Op dit moment worden er twee nieuwe detentieboten gebouwd en afgemeerd in de Isaac Baarthaven te Zaandam. Beide detentieboten hebben een capaciteit van 288 plaatsen. In Dordrecht wordt binnenkort ook een detentieboot ingebruik genomen met een capaciteit van 496 plaatsen. Eigen hut Vreemdelingen met ernstige problematiek, bijvoorbeeld psychiatrische stoornis, zware verslaving of HIV-besmetting verblijven in een eigen hut. |
Lees meer over: anti-fascisme / racisme europa vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | |