| |
Indiase organisaties nog steeds monddood Schone Kleren Kampagne - 11.01.2007 16:18
Kledingmerken falen als verantwoordelijke afnemers Ruim een jaar geleden startte de Schone Kleren Kampagne en de Landelijke India Werkgroep samen met Indiase organisaties campagne om de arbeidssituatie bij kledingfabrieken in Bangalore te verbeteren. Het gaat om Fibre & Fabrics International en Jeans Knit Pvt.Ltd., toeleveranciers van onder andere het Nederlandse denimmerk G-Star. Ook andere kledingmerken laten bij FFI/JKPL produceren, waaronder Mexx, Guess, GAP, Ann Taylor en Armani. Indiase arbeidsrechtenorganisaties protesteren samen met SKK en LIW tegen onder andere lage lonen, onbetaald overwerk, discriminatie en intimidatie van werknemers. Het recht op organisatie en het recht op collectieve arbeidsonderhandelingen worden niet gerespecteerd. Sinds juli 2006 geldt er een spreekverbod voor deze Indiase organisaties, als direct gevolg van een klacht die FFI/JKPL bij de rechtbank in Bangalore indiende. ----------------------------------------- Deze oproep online op: http://www.schonekleren.nl/dringend/07-01-11.htm Kom nu in actie op: http://www.cleanclothes.org/urgent/07-01-10.htm#action ----------------------------------------- Het contact tussen lokale vakbonden en arbeidsrechtenorganisaties en het management van FFI/JKPL is bijzonder slecht. Het management heeft de pogingen van deze organisaties om aandacht te krijgen voor de geconstateerde misstanden maandenlang genegeerd. Pas in juni 2006 vond een vergadering plaats tussen management en vakbond. Wat een eerste stap in de richting van structureel overleg tussen werkgever en werknemersvertegenwoordiging had moeten zijn, is door toedoen van het management direct verzand. In juli 2006 diende het management van FFI/JKPL een klacht in bij de lokale rechtbank in Bangalore over de als lasterlijke getypeerde uitlatingen van arbeidsrechtenorganisaties over de arbeidsomstandigheden in de fabrieken van FFI/JKPL. In een voorlopige uitspraak legde de rechter, in het voordeel van FFI/JKPL, de betrokken organisaties een spreekverbod op. Het gaat hier onder andere om de lokale vakbond GATWU, koepelvakbond NTUI, arbeidsrechtenorganisatie Cividep en vrouwenorganisatie Munnade. Een eerste hoorzitting vond uiteindelijk op 20 december 2006 plaats. De rechter heeft nog geen besluit kunnen nemen. Een volgende hoorzitting staat gepland voor 12 januari as., maar er gaan waarschijnlijk nog wel een paar zittingen overheen voordat mogelijk pas in maart 2007 een definitief oordeel wordt gegeven. Het spreekverbod dreigt nog wel even van kracht te blijven. Dit is een disproportionele maatregel die de betrokken organisaties zwaar treft in de uitoefening van hun werkzaamheden. ----------------------------------------- Schending van het recht op organisatie ----------------------------------------- Werknemers in de fabrieken van FFI/JKPL hebben sowieso weinig mogelijkheden om voor hun rechten op te komen of problemen op het werk op te lossen. Door het rechterlijk verbod wordt het werk van de vakbond GATWU en andere organisaties verder bemoeilijkt. Het fundamentele recht op organisatie is in het geding, terwijl vakbonden in alle vrijheid hun werk zouden moeten kunnen doen. Het buiten de fabriek houden van de vakbond en andere organisaties die zich inzetten voor verbetering van arbeidsomstandigheden is in flagrante tegenspraak met (inter)nationale arbeidsverdragen en met Indiase wetgeving. Kledingmerken zoals G-Star verwijzen in hun gedragscodes naar internationale arbeidsrechten, maar in de praktijk worden deze niet nageleefd. ----------------------------------------- Structureel geen verbeteringen ----------------------------------------- Het is positief dat het management van FFI/JKPL, kennelijk onder de (inter)nationale druk, een aantal welkome verbeteringen heeft doorgevoerd, blijkens het rapport van een onafhankelijk onderzoekscomité. [ 53kb) FFI fact finding report] In april 2006 heeft dit comité de alarmerende berichten over de arbeidsomstandigheden en de rechtensituatie van de werknemers bij FFI/JKPL onderzocht. Eind juli sprak het onderzoekscomité aanvullend met werknemers van FFI/JKPL. Het rapport meldt dat overwerk is teruggebracht en dat het fysieke geweld tegen werknemers is opgehouden. Veiligheidsmaatregelen worden echter nog als onvoldoende beoordeeld. Ook schijnt het management er een gewoonte van te maken al te mondige werknemers naar believen naar andere afdelingen over te plaatsen om hun invloed op andere werknemers te minimaliseren. Structureel is er niets veranderd: arbeiders hebben geen mogelijkheid vorm te geven aan het recht op organisatie en het recht op collectieve arbeidsonderhandelingen. Zolang het spreekverbod van kracht is kunnen vakbonden en organisaties die arbeiders ondersteunen niets zeggen over de arbeidssituatie bij FFI/JKPL. Het management geeft een zeer duidelijk signaal af aan werknemers: de vuile was buiten hangen over problemen binnen de fabriek wordt niet geaccepteerd. FFI/JKPL én verscheidene afnemers ondertussen claimen nadrukkelijk dat problemen zijn opgelost. Dit is in de ogen van SKK en LIW zeer discutabel. De geboekte vooruitgang blijft minimaal zolang lokale arbeidsorganisaties niet over de arbeidssituatie op de werkvloer kunnen berichten. Ook de audit-teams die door kledingmerken worden ingehuurd om controles op de werkvloer uit te voeren kunnen niet bij deze organisaties terecht, zolang het spreekverbod van kracht is. Het wantrouwen van het FFI/JKPL-management tegen vakbond GATWU en de andere organisaties zit diep. Toen alle partijen in juni 2006 eenmalig met elkaar rond de tafel zaten, mede als gevolg van druk van SKK en LIW, bleek een oplossingsgericht gesprek onmogelijk. Het door FFI/JKPL afgedwongen spreekverbod maakt opnieuw duidelijk dat FFI/JKPL arbeidsrechtenorganisaties niet als serieuze gesprekspartners ziet. Sindsdien heeft het management nooit meer een poging gedaan contact te leggen met deze organisaties. Integendeel, het management stelt zich uitermate intimiderend op ten aanzien van deze organisaties en hun leden, ook binnen de fabrieken. Toch staat het buiten kijf dat een serieuze dialoog tussen FFI/JKPL en de lokale organisaties nodig is om tot duurzame oplossingen en het verder voorkomen van problemen te komen. Opheffing van het spreekverbod is een eerste stap. ----------------------------------------- SA8000 certificeringstraject ----------------------------------------- In november 2006 meldde Social Accountability International (SAI) dat twee van de vijf FFI/JKPL fabrieken SA8000 gecertificeerd zijn. De overige drie fabrieken zouden naar verwachting binnenkort ook SA8000 gecertificeerd worden. Begin januari meldde SAI dat onlangs in ieder geval nóg één certificering rond is gekomen. SKK en LIW zetten grote vraagtekens bij de kwaliteit van het certificeringtraject. SAI is in het kader van de campagne door SKK en LIW geïnformeerd over de misstanden bij FFI/JKPL. Bij herhaling hebben SKK en LIW er bij SAI op gehamerd dat het door de rechter opgelegde spreekverbod een constructieve lokale dialoog met arbeidsrechtenorganisaties in de weg staat en dat het recht op organisatie niet wordt gerespecteerd. Op 10 november jl. nog onderstreepte SAI in contact met SKK en LIW dat ook volgens de eigen richtlijnen lokale belanghebbenden geconsulteerd en betrokken dienen te worden bij het certificeringtraject. Verontrust over deze gang van zaken hebben SKK en LIW op 29 november 2006 een officiële klacht ingediend bij SAI voor het niet respecteren van haar eigen richtlijnen. SAI heeft hierop laten weten een onderzoeksteam, waarin ook mensen met een vakbondsachtergrond, te hebben ingeschakeld om te beoordelen hoe de certification bodies te werk zijn gegaan. SAI heeft SKK en LIW laten weten (een samenvatting van) de oorspronkelijke audit rapporten aangevuld met informatie over hoe de certification bodies lokale stakeholders raadplegen, te delen. ----------------------------------------- Hoe reageren de kledingbedrijven die hun kleding bij FFI/JKPL inkopen? ----------------------------------------- Het afgelopen jaar hebben de SKK en LIW druk uitgeoefend op G-Star, de belangrijkste afnemer van FFI/JKPL. Ook hebben SKK en LIW hun pijlen gericht op Mexx, Guess, GAP, Tommy Hilfiger, Ann Taylor en Armani, andere bekende merken die kleding bij FFI/JKPL (hebben) laten produceren. Zie hieronder voor meer informatie over wat deze bedrijven hebben geprobeerd (of nagelaten) om FFI/JKPL op het juiste spoor te krijgen. Helaas zijn deze pogingen vooralsnog ontoereikend gebleken. In december 2005 spraken SKK en LIW voor het eerst met G-Star. Een discrete dialoog met G-Star over deze kwestie leverde niets op, vandaar dat SKK en LIW in mei 2006 besloten G-Star publiekelijk aan te spreken. G-Star reageerde afwijzend. De dialoog raakte in een volledige patstelling toen de rechter in Bangalore op 28 juli 2006 partnerorganisaties van SKK en LIW het spreekverbod oplegde. G-Star heeft vertaalde stukken en artikelen aangeleverd die door FFI/JKPL ter onderbouwing van de klacht zijn gebruikt. Tegelijkertijd claimt G-Star de nodige maatregelen te hebben genomen, 'gezien de ernstige aard van de klachten van de lokale vakbond GATWU'. SKK en LIW zijn niet bovenmatig onder de indruk van deze maatregelen. G-Star beroemt zich er bijvoorbeeld op FFI/JKPL geadviseerd te hebben SA8000-certificering te regelen. Hoe SKK en LIW hierover denken blijkt uit het bovenstaande. G-Star roept dat FFI/JKPL werknemers nu actief wijst op het recht zich te verenigen in vakbonden. Het gaat hier slechts om een in het Engels geschreven briefje op een prikbord in één van de kantines zo blijkt uit een bericht van G-Star zelf. G-Star is zeer content dat het management zgn. 'verklaringen van goed gedrag' heeft getekend, maar lijkt niet te weten hoe het management werkelijk te werk gaat. Wel positief is dat G-Star jaarlijks onaangekondigde 'social audits' zal laten uitvoeren. Het laatste audit rapport, opgesteld door SGS, is van augustus 2006. G-Star zegt er op toe te zien dat alle aanbevelingen uit het audit rapport worden uitgevoerd. Belangstellenden kunnen inzage krijgen in de kwartaalrapporten ten aanzien van de aanbevelingen. SKK en LIW benadrukken dat er veel haken en ogen zitten aan het correct uitvoeren van een social audit, en dat een social audit onderdeel zou moeten zijn van een uitgebreidere aanpak waarbij arbeiders en hun organisaties centraal worden gesteld (Looking for a quick Fix). Het is duidelijk dat G-Star daar de benodigde ervaring niet voor heeft opgedaan. Ook is duidelijk dat de vakbond GATWU of andere organisaties niet bij dit proces zijn betrokken. Om de impasse in de dialoog met G-Star te doorbreken hebben SKK en LIW op 11 oktober 2006 de hulp ingeroepen van de Nederlandse overheid. SKK en LIW hebben het Nationaal Contactpunt (NCP) voor de OESO Richtlijnen door middel van het indienen van een klacht tegen G-Star gevraagd een bemiddelende rol te spelen om tot een structurele oplossing van de gemelde problemen in de fabrieken van FFI/JKPL te komen. De volledige tekst van de klacht is te vinden op: http://www.oecdwatch.org/docs/SKK_&_LIW_vs_GStar_complaint.pdf. Op 6 december 2006 liet het NCP weten de zaak in behandeling te nemen. Hoe dit proces in zijn werk zal gaan is nog onduidelijk. Om een constructieve dialoog tussen alle betrokken partijen mogelijk te maken zullen SKK en LIW noch G-Star gedurende de procedure mededelingen in welke vorm dan ook doen over de inhoudelijke kant van de procedure. SKK en LIW behouden zich ondertussen het recht voor om hun achterban op de hoogte te houden van ontwikkelingen in de bredere campagne. Sinds augustus 2006 zijn SKK en LIW in gesprek met het Nederlandse kledingbedrijf Mexx over deze kwestie. Op 8 november 2006 heeft Mexx zich bij de Fair Wear Foundation aangesloten. Bedrijven die deelnemer zijn van de FWF werken op een systematische manier aan verbetering van arbeidsomstandigheden bij de productie van hun kleding. Mexx wil zich actief inzetten om de partijen in Bangalore rond de tafel brengen en er voor zorgen dat er op lokaal niveau een dialoog gestart kan worden. Gezien de verstoorde relaties tussen lokale arbeidsrechtenorganisaties en het management van FFI/JKPL is Mexx op zoek naar (een) bemiddelaar(s) die het proces in goede banen kan/kunnen leiden. Het spreekverbod zit echter ook Mexx in de weg. Mexx erkent dat zolang directe betrokkenheid van lokale organisaties niet mogelijk is er ook geen verbetertraject ingezet kan worden. Mexx zal er daarom bij FFI/JKPL op aandringen dat de klacht die aan het spreekverbod ten grondslag ligt wordt ingetrokken. Het Amerikaanse kledingmerk Ann Taylor claimt in de correspondentie met SKK en LIW dat er veel verbeterd is in de fabrieken van FFI/JKPL, ook op het gebied van vrijheid van vakvereniging. Dit laatste is verbazingwekkend omdat vakbonden niet worden toegelaten. Het management van FFI/JKPL zou maandelijks aan Ann Taylor rapporteren hoever zij zijn met het uitvoeren van een verbeterplan. Door of hoe wie dit verbeterplan is opgesteld is niet bekend. Duidelijk is wel dat de vakbond GATWU of andere organisaties er niet bij betrokken zijn. Ann Taylor verlaat zich volledig op het management, wat betekent dat er weinig te zeggen valt over de daadwerkelijke verbeteringen die bereikt zijn. Ann Taylor meldt verder dat zij FFI/JKPL heeft proberen te overtuigen van het belang van goede relaties met lokale belanghebbenden en dat het daarom belangrijk is te zorgen dat het spreekverbod wordt opgeheven. Terwijl er internationaal campagne wordt gevoerd tegen FFI/JKPL wegens misstanden, heeft het Amerikaanse merk GAP nieuwe orders geplaatst bij FFI/JKPL. SKK en LIW hebben GAP op diens verantwoordelijkheid een goede afnemer te zijn aangesproken. GAP heeft vervolgens aangegeven er bij FFI op aan te zullen dringen de rechtszaak tegen de lokale arbeidsrechtenorganisaties stop te zetten. GAP wil FFI/JKPL erop wijzen dat de Indiase fabrikant op termijn meer gebaat is bij goede relaties met lokale stakeholders. Hoewel Tommy Hilfiger momenteel niet meer bij FFI/JKPL inkoopt, was dat wel het geval toen de problemen bij FFI/JKPL aan het licht kwamen. SKK en LIW hebben Tommy Hilfiger hierop aangesproken. Tommy Hilfiger schreef op 6 december 2006 een brief naar FFI/JKPL waarin benadrukt wordt dat het rechterlijk verbod tegen de lokale organisaties geen manier is om problemen op een constructieve manier aan te pakken. Tommy Hilfiger zegt nu eventuele toekomstige orders af te laten hangen van de manier waarop FFI/JKPL de problemen zal oplossen. Het Amerikaanse bedrijf Guess heeft niet gereageerd op herhaalde pogingen van SKK en LIW om de problemen bij FFI/JKPL te bespreken. Ook de Italiaanse kledingmerken Armani en Ra-Re hebben niet gereageerd op brieven van de SKK en LIW. Kledingbedrijven die hun productie uitbesteden moeten begrijpen dat - willen zij kunnen garanderen dat hun producten onder acceptabele arbeidsomstandigheden wordt gemaakt -onafhankelijke controle nodig is om te zien of arbeidsnormen op de werkvloer worden gerespecteerd. Het is niet voldoende om af te gaan op wat fabrikanten daar zelf over zeggen. Belangrijk daarbij is dat lokale arbeidsrechtenorganisaties betrokken zijn bij alle aspecten van het proces van controle en verificatie. De Schone Kleren Kampagne en de Landelijke India Werkgroep dringen er bij de afnemers van FFI/JKPL onverminderd op aan hun verantwoordelijkheid te nemen. Neem nu actie!. Het management van FFI/JKPL moet er van overtuigd worden stappen te zetten om het spreekverbod op te heffen. Dan kan er een lokale dialoog op gang gebracht worden en kan begonnen worden met het opstellen van een verbeterplan en het opbouwen van langdurige relaties met de vakbond GATWU en andere betrokken arbeidsrechtenorganisaties De pogingen die verschillende afnemers hebben ondernomen zijn tot dusver onvoldoende gebleken. SKK en LIW pleiten ervoor dat afnemers van FFI/JKPL samenwerken en ervoor zorgen dat: * FFI/JKPL de klacht waarop het spreekverbod is gebaseerd terugtrekt, zodat het spreekverbod kan worden opgeheven; * FFI/JKPL direct samenwerken met GATWU en arbeidsrechtenorganisaties zoals Cividep en Munnade, en opvolging geven aan voorgaande bijeenkomsten met deze organisaties; * FFI/JKPL samen met GATWU en lokale arbeidsrechtenorganisaties een verbeterplan opstellen en implementeren om de specifieke problemen in de FFI/JKPL fabrieken aan te pakken * lokale organisaties bij toekomstige onderzoeken en audits naar de arbeidssituatie bij FFI en JKPL worden betrokken. * Er een klachtenprocedure wordt ontwikkeld en opgezet zodat werknemers anoniem problemen kunnen melden die onderzocht zullen worden * Er voorwaarden worden geschapen om te zorgen dat recht op organisatie en collectieve arbeidsonderhandeling wordt geïmplementeerd en nageleefd. ----------------------------------------- Deze oproep online op: http://www.schonekleren.nl/dringend/07-01-11.htm Kom nu in actie op: http://www.cleanclothes.org/urgent/07-01-10.htm#action ----------------------------------------- E-Mail: info @schonekleren.nl Website: http://www.schonekleren.nl |
Lees meer over: vrijheid, repressie & mensenrechten | aanvullingen | |